• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
سه شنبه 12 شهریور 1398
کد مطلب : 76547
+
-

توسعه زنبورداری در ابرکوه

در استان
توسعه زنبورداری در ابرکوه

مسئول امور دام جهادکشاورزی ابرکوه از افزایش بیش از ۲۱درصدی کلنی‌های زنبور عسل این شهرستان درسال جاری خبرداد و گفت: با ارائه تسهیلات به زنبورداران، توسعه فعالیت‌های بهره‌برداران بخش کشاورزی ابرکوه در زمینه تولید عسل در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، ابرکوه از قطب های کشاورزی یزد است و افزایش سرمایه گذاری در فعالیت های مرتبط با حوزه کشاورزی مانند تولید عسل با توجه به بستر مناسب آن در ابرکوه، نقش تأثیرگذاری در رونق تولید و اشتغال دارد. جوانان جویای کار می‌توانند برای ایجاد اشتغال و تولید با سرمایه گذاری اندک و هزینه کم نگهداری در پرورش زنبور عسل زمینه اشتغال را برای خود فراهم کنند.
مسئول امور دام جهادکشاورزی ابرکوه درباره فعالیت اقتصادی زنبورداری دراین شهرستان گفت: افزایش تولید عسل درابرکوه  ارمغان بارش‌های خوب سال گذشته و امسال درمناطق ییلاقی بوده که باعث شده میانگین برداشت عسل از هر کندو دراین شهرستان تا ۱۰کیلوگرم برسد و درمجموع بیش از ۳۸تن عسل ازسوی زنبورداران ابرکوهی تولید شود.

«جواد شمس» ادامه داد: سال گذشته 4میلیارد ریال تسهیلات اشتغال پایدار روستایی به متقاضیان پرورش زنبور عسل پرداخت شده که با این میزان تسهیلات تعداد کلنیهای زنبور عسل ابرکوه با افزایش 4/21درصدی از 5هزارو ۵۰۰ به 7هزارکلنی افزایش یافت و زمینه اشتغال ۱۰نفر را فراهم کرد.
وی عنوان کرد: زنبورداران ابرکوهی برای افزایش تولید این محصول در فصل بهار و تابستان به مناطق ییلاقی استان‌های چهارمحال وبختیاری، جنوب فارس و بوشهر برای استفاده از گل‌های طبیعی منطقه مهاجرت می‌کنند.

شمس میانگین تولید عسل هر کلنی در ایران را  ۱۰کیلوگرم اعلام کرد و گفت: تولید این محصول درابرکوه بین 5 تا ۱۰کیلوگرم می‌رسد که نشان دهنده اقتصادی بودن زنبورداری دراین شهرستان است.
مدیر جهادکشاورزی ابرکوه نیز گفت: تولید عسل این شهرستان امسال درمقایسه با سال گذشته بین ۳۰ تا ۵۰درصد افزایش نشان می دهدکه بارش‌های اواخر پارسال و ابتدای بهار امسال شرایط آب و هوای مساعدی را برای زنبورداران فراهم آورده است.

«مهدی غیب الهی» افزود: اکنون ۶۲زنبوردار درابرکوه در زمینه تولید عسل فعالیت می‌کنند و زمینه توسعه این فعالیت اقتصادی دراین شهرستان فراهم است و از کسانی که برای سرمایه گذاری پرورش زنبور عسل اقدام کنند، حمایت می‌شود.
یک زنبوردار ابرکوهی نیز گفت: با توجه به بارش‌های مناسب سال زراعی جاری و رویش گل وگیاه، میانگین تولید عسل نسبت به سال‌های خشکسالی افزایش چشمگری داشته و تا ۱۰ کیلوگرم در هر کلنی رسیده است.

«محمدعلی زارع» که کارمند بازنشسته است، با بیان اینکه ۲۰۰کلنی زنبورعسل دارد، افزود: برای پرورش تولید عسل در زمستان به مناطق جنوب فارس (جهرم و فیروزآباد) و درفصل بهار، به چهارمحال و بختیاری می‌روم. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :