• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
سه شنبه 12 شهریور 1398
کد مطلب : 76535
+
-

قرعه زیان به نام باغداران افتاد

فرستادن بار مازاد اصفهان به استان‌های دیگر هم نمی‌تواند از ضرر و زیان کشاورزان جلوگیری کند

کشاورزی
قرعه زیان به نام باغداران افتاد

شیرین شفیعی|اصفهان- خبرنگار: 



  تب بالای گرانی میوه سرانجام در جشن برداشت میوه‌های تابستانی اصفهان فروکش کرد و سرازیر شدن محصولات جالیزی و صیفی ارزان و میوه‌های تابستانی با قیمت عادلانه‌تر به بازار، این روزها و در آخرین ماه از فصل تابستان دوباره سبد خرید مصرف‌کنندگان را رنگین کرده است، اما از سوی دیگر باغداران و کشاورزان فروش محصولاتی مانند گرمک، خربزه و هندوانه با قیمت کیلویی 400 تا 500 تومان، انگور با قیمت هزار تا 2 هزار تومان و محصولات دیگر را در بازار اشباع شده داخلی در مقایسه با هزینه کاشت، داشت و برداشت به‌صرفه نمی‌دانند.


فراوانی میوه، هدیه بارش‌های بهاری 

فراوانی میوه و سبزی و صیفی در باغ‌ها و مزارع، هدیه بارش‌های بهاری است که غبار بی‌آبی و سرمازدگی را از تن باغ‌ها و مزارع سبزی و صیفی شست و میوه را از شاخه بلند گرانی پایین آورد تا جایی که رئیس اتحادیه عمده‌فروشان میوه و تره‌بار اصفهان قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی را در میدان مرکزی میوه هزار تا 3 هزار تومان، انگور کیلویی 2 تا 5 هزار تومان، هندوانه 300 تا 700 تومان، خربزه و طالبی 800 تا 2 هزار تومان، لیمو ترش 5 تا 8 هزار تومان، هلو 3 تا 8 هزار و 500 تومان، بادمجان 700 تا 3 هزار تومانی، پیاز 600 تا هزار و 500 تومان، خیار هزار تا 3 هزار و 500 تومان، سیب زمینی 2 تا 3 هزار و 500 تومان، فلفل دلمه 800 تا 2 هزار و 500 تومان، کاهو یک‌هزار و 500 تا 3 هزار و 500 تومان، سیب درختی 4 تا 8 هزار تومان و شلیل را 4 تا 12 هزار تومان اعلام می‌کند.

«نوروزعلی اسماعیلی»، رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی‌فروش شهرستان اصفهان نیز با اشاره به فراوانی میوه‌های تابستانی در بازار می‌گوید: وقوع سیلاب‌های بهاری تاثیر چندانی بر محصولات کشاورزی اصفهان نداشته، بلکه به دلیل بارندگی، برداشت میوه و صیفی بیشتر شد. در نتیجه قیمت میوه در ماه‌های اخیر به دلیل فراوانی، از ثبات نسبی برخوردار شده و قیمت‌ها مانند سال گذشته مدام افزایش نمی‌یابد. 
گرچه هنوز هم قیمت بعضی محصولات مانند آناناس، شلیل، گیلاس، انبه، زغال‌اخته، آلو و پسته و بادام تازه از کیلویی 15 تا 50 هزار تومان پایین نیامده و تفاوت قیمت عرضه محصولات در میوه فروشی‌های مناطق مختلف شهر و با بسته‌بندی‌های گوناگون قابل توجه است اما تولید بیشتر به بازار میوه کمک کرده تا چند گامی از آشفته بازار قیمت‌های نجومی سال گذشته تا اواخر بهار امسال فاصله بگیرد.


کشت بی‌حساب و کتاب محصولات غذایی

از سوی دیگر عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان با اشاره به افزایش هزینه‌های جانبی تولید و بسته‌بندی و عرضه محصولات کشاورزی به بازار در سال جاری به همشهری می‌گوید: با وجود بالا رفتن هزینه‌های جانبی مانند قیمت بذر و کود و سم و دستمزد کارگر و بسته‌بندی محصولات، تصور کنید محصولی مانند هندوانه به قیمت کیلویی 400 تا 500 تومان به دست مصرف‌کننده برسد، این یعنی نه‌تنها کشاورز نتوانسته از دسترنج ماه‌ها کار و تلاش خود سودی به دست بیاورد، بلکه مبلغی هم زیان داده آن هم در شرایطی که با بحران کمبود آب روبه‌رو است و این قیمت تمام‌شده در بازار، به اندازه آبی که برای محصولات آب‌بر جالیزی مصرف کرده نیز نخواهد بود.

«حسین محمدرضایی» که دلیل فراوانی محصولات کشاورزی در تابستان امسال را بارش‌های مناسب بهاری می‌داند، ادامه می‌دهد: متاسفانه الگوی کشت و تولید در کشور و استان ما، حساب و کتاب مشخصی ندارد و به همین دلیل کشاورزان یک سال پیاز می‌کارند و ناگهان قیمت پیاز افت می‌کند، یک سال هم گوجه و هندوانه و میوه‌های دیگر.


بی توجهی دنباله‌دار به الگوی کشت 

وی وظیفه جهاد کشاورزی را تعیین و اعلام برنامه کشت محصولات مورد نیاز بازار به اندازه کافی اعلام می‌کند و می‌گوید: این مشکل فقط مربوط به استان اصفهان نمی‌شود، بلکه در تمام کشور هر سال همین اتفاق رخ می‌دهد و باعث می‌شود یک سال آنقدر گوجه فرنگی روانه بازار شود که بازار مصرف اشباع شود و تولیدکننده زیان ببیند و سال بعد کشاورزان همگی سراغ تولید یک محصول دیگر بروند و دچار کمبود تولید محصول قبلی ‌شویم.
محمدرضایی با اشاره به افزایش قابل توجه هزینه‌های بسته‌بندی و حمل محصولات کشاورزی، یادآور می‌شود: حتی فرستادن بار مازاد اصفهان به استان‌های دیگر هم نمی‌تواند از ضرر و زیان کشاورز جلوگیری کند چون حمل یک کامیون گوجه‌فرنگی یا هندوانه بیش از یک میلیون تومان تمام می‌شود و با این هزینه‌های سرسام آور، سودی عاید تولیدکننده نخواهد شد.


 ضرر و زیان کشاورزان و باغداران

«نصرالله مرادی» دبیر اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی شهرستان اصفهان نیز با انتقاد از بی‌توجهی جهادکشاورزی به ارائه الگوی کشت برای تولید محصولات کشاورزی در ابتدای هر فصل زراعی به همشهری می‌گوید: این وظیفه جهاد کشاورزی است که با یک برآورد دقیق به کشاورزان اعلام کند آیا کاشت محصول آب‌بری مانند هندوانه یا انواع دیگر محصولات جالیزی در استان اصفهان به‌صرفه هست یا باید سراغ محصولات دیگر بروند.

وی که قیمت‌های کنونی بعضی محصولات در بازار را باعث ضرر و زیان کشاورزان و باغداران می‌داند، توضیح می‌دهد: بخشی از محصولات جالیزی که در بازار به قیمت کیلویی 300 تا 500 تومان فروخته می‌شوند، مانند خربزه و هندوانه، محصول اصفهان و شهرستان‌های اطراف آن هستند. از سوی دیگر بسیاری از باغداران نیز امسال به دلیل بارندگی‌های مناسب بهاری، محصولاتی تولید کردند که با اضافه کردن هزینه‌های کاشت و داشت و برداشت و بسته‌بندی آنها ناگزیرند با قیمت کیلویی 17 تا 20 هزار تومان بفروشند اما به دلیل کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده، بارهایی مثل گلابی، گیلاس و... نیز بازار مصرف ندارد و بنگاه‌های فروش میوه مجبور می‌شوند برای جلوگیری از فاسد شدن بارها، آن را به قیمت پایین‌تری عرضه کنند.


   اصفهان سومین استان خریدار حمایتی گوجه‌فرنگی   

رئیس سازمان تعاون روستایی استان با اشاره به خرید تضمینی گوجه‌فرنگی از کشاورزان اصفهان می‌گوید: هدف از اجرای این طرح، جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان بود و گوجه‌فرنگی به قیمت هر کیلوگرم 11 هزار و 500 ریال از تولیدکنندگان خریداری شد. 
«سلیمان میرزایی»، سطح زیرکشت محصول گوجه‌فرنگی امسال استان را هزار و 500 هکتار اعلام می‌کند و با پیش‌بینی برداشت 15 تا 18 هزارتن محصول با ارقام جدید در سال جاری، یادآور می‌شود: اصفهان بعد از استان‌های خراسان رضوی و فارس سومین استان خریدار حمایتی گوجه فرنگی از کشاورزان است.

 

سال پررونق کشاورزی اصفهان


مهرداد مرامند|رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان: 


استان اصفهان دارای ۵۶۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی است و بیش از ۱۸۰ هزار نفر در این بخش فعالیت دارند. اگرچه ابتدای سال ‌زراعی جاری بارندگی‌ها مناسب نبود اما با تمهیدات پیش‌بینی شده، اواخر بهمن سال گذشته کشت دیرهنگام با بذر مناسب و یارانه‌ای انجام شد و نزولات جوی در اسفند و فرودین ماه به یاری کشاورزان آمد. این میزان بارش موجب تداوم جریان آب زاینده‌رود در بعد از برداشت گندم و حتی در فصل تابستان و نجات ۱۵ هزار هکتار باغ حوزه این رود شد. خوشبختانه امسال عمده خوراک دامی مورد نیاز دامداران در استان تهیه می‌شود و در حوزه پروتئین مثل شیر، تخم مرغ، گوشت سفید، بوقلمون و شترمرغ در کشور رتبه نخست را به خود اختصاص داده‌ایم.  همچنین استان اصفهان در زمینه تولید گوشت مرغ رتبه دوم، ماهیان زینتی رتبه نخست، گوشت قرمز رتبه پنجم، گلرنگ رتبه دوم، سیب زمینی رتبه سوم، پیاز رتبه چهارم و گل شب‌بو رتبه نخست را داراست و در حوزه توسعه آبیاری نوین با وجود تنگناهای اعتباری کار به صورت مداوم ادامه یافته است تا جایی که اکنون جزو ۱۳ استان برتر کشور در اجرای شبکه‌های آبیاری تحت فشار هستیم و سال گذشته 8 هزار و ۵۰۰ هکتار آبیاری تحت فشار در استان انجام شد. در پنج‌ماهه اول سال جاری نیز 3 هزار و ۵۰۰ هکتار به این میزان اضافه شده است. از سوی دیگر توسعه کشت گلخانه‌ای برای استفاده بهینه از آب امری ضروری برای استان اصفهان به شمار می‌آید و در همین راستا برای شهرستان‌ها سهمیه‌ای ۳۰۰ هکتاری برای کشت گلخانه‌ای در نظر گرفته شد که تاکنون ۲۰۰ هکتار آن محقق شده است و تحقق ۱۰۰ هکتار دیگر نیز منوط به فراهم شدن تسهیلات بانکی مورد نیاز است. این تسهیلات در مناطق غیربرخوردار استان با سود 7 درصد و در مناطق برخوردار با سود ۹ درصد به متقاضیان ارائه می‌شود.  در زمینه افزایش سلامت مواد غذایی مورد نیاز مردم نیز آگاهی‌های لازم به کشاورزان از طریق اقدامات ترویجی تولید محصولات سالم با کمترین میزان استفاده از سموم و کودهای شیمیایی ارائه شده است. در همین راستا 8 محصول گوجه، خیار، سیب زمینی، پیاز، سیب درختی، پرتقال، گوجه و خیار گلخانه‌ای با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مجوز محصول سالم دریافت می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید