• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 12 شهریور 1398
کد مطلب : 76449
+
-

حاشیه سازی برای مدیریت شهری شیراز

رئیس شورای شهر شیراز: نظارت شورا بر عملکرد شهرداری تشدید می شود

شهری
حاشیه سازی برای مدیریت شهری شیراز

تابلوهای شهری در شیراز طی‌ یک ‌سال گذشته، هر از گاهی خبرساز شده و آوازه آن گاه از مرزهای استان و کشور نیز فراتر رفته است.

 این اشتباه‌ها در مواردی مانند بنر موهن هفته دفاع مقدس سال ۹۷ از مجموعه شهری شیراز غیرقابل‌دفاع به نظر می‌رسد، اما شمار زیاد انتقادهای مطرح‌شده به موضوع تابلوها و بنرهای شهری در رسانه‌ها پرسشی را فراروی شهروندان مطرح‌ می‌کند که آیا مسائل مهم‌تری برای پرداختن در این رسانه‌ها وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، آیا اگر قبل از دامن زدن به موضوعی که آثار مخرب در سطح بین‌المللی دارد آن را با یک تماس تلفنی با مسئولان شهری در میان بگذارند و در صورت بی‌توجهی،‌ آن را رسانه‌ای کنند، به صواب نزدیک‌تر نیست؟ مخاطبان در عصر شبکه‌های اجتماعی از زوایای پنهان و آشکار رخدادها مطلع می‌شوند و البته، آنها در خواهند یافت که نگاه رسانه‌ها به موضوعات تا چه حد به واقعیت نزدیک بوده است.


سریال تابلوها

اوایل اسفند ۹۶ عکس‌هایی در فضای مجازی منتشر و در پی آن در برخی رسانه‌های فارس منعکس شد که گروهی را نشان می‌داد که در حال جمع‌آوری تابلوهای تمثال‌ شهدا از شهر شیراز بودند و این موضوع واکنش‌هایی برانگیخت، اما در عمل مشخص شد این اقدام برای بهسازی و نوسازی قاب عکس شهدا در آستانه نوروز انجام شده بود، در صورتی که هجمه شدیدی درپی این مساله به راه افتاد و هفته‌ها این موضوع نقل محافل خبری این استان و حتی کشور بود.

شامگاه چهارم مهر ۹۷ نیز بنری در میدان نمازی شیراز نصب شد که در آن از تصاویر سربازان رژیم صهیونیستی برای ویژه هفته دفاع مقدس استفاده شده بود؛ موضوعی که بازتاب بین‌المللی یافت و به صدور کیفرخواست برای عاملان نصب این بنر منجر شد.

اشتباه تایپی در عبارت لاتین درج‌شده در بنری مربوط به راهپیمایی ۱۳ آبان سال گذشته، دیگر حاشیه‌سازی‌ای بود که به جنجالی رسانه‌ای بدل شد و در حالی که بخشی از این موضوع به شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مربوط می‌شد، نوک پیکان هجمه‌ها دوباره سمت مدیریت شهری شیراز نشانه رفت.

انتشار عکسی از تلویزیون شهری نصب‌شده بر روی دیوار ساختمان سازمان قطار شهری (مترو) شیراز نیز شامگاه 10 مردادماه خبرساز شد. روابط عمومی سازمان قطار شهری شیراز این اشتباه را خطای نرم‌افزاری توصیف کرد که دو تصویر با دو پیام متفاوت روی هم افتاده است.


تابلو قدیمی؛‌ سوژه جدید

حذف عنوان شهید از یک تابلو خیابان‌های شهر شیراز نیز طی‌ روزهای اخیر خبرساز شد؛ خطایی که سخنگوی شورای شهر شیراز آن را ناشی از بی‌توجهی یک کارگر خدماتی دانست و این‌که تنها در یکی از تابلوهای این خیابان این خطا رخ داده است و شهردار شیراز نیز این خطا را متعلق به دوره قبلی مدیریت در شهرداری دانست.

 اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری شیراز در اطلاعیه‌ای در این باره اعلام کرد:‌ چند روزی است که برخی از شهروندان و دوستداران راه شهید و شهادت از انتشار تصاویری از چند تابلو خیابان‌های فرعی شهر که به صورت سهوی پیشوند مقدس شهید از نام آنها افتاده، ابراز نگرانی کرده و با ذهنِ پرسشگر و دغدغه‌‌مند خود، خواهان پاسخگویی شده‌اند.

این اداره کل ضمن احترام به این افراد و احساس مسئولیتی که در قبال شهدا دارند اعلام می‌کند این تابلوها مربوط به سالیان پیش و قبل از دوره مدیریت شهری جدید و زمانی است که سازمان ترافیک شهرداری به جای معاونت حمل‌ و ‌نقل و ترافیک ایفای وظیفه می‌کرد. در ادامه این مطلب آمده که اعتقاد داریم لاله‌های سرخِ پرپر سرزمینمان تشنه درج نامشان بر کوچه و معابر نبودند و گمنامی در میان معبرهای بازشده و میدان مین را بر هر اسم و رسمی ترجیح می‌دادند.

در این اطلاعیه همچنین عنوان شده که همین‌ جا از دوستانِ مسئولیت‌پذیر خود نیز گلایه‌مندیم که چرا در تمام سال‌های گذشته با این حرارت و مسئولیت‌پذیری به این موارد ورود نکردند. با این حال، شهرداری شیراز افتخار می‌کند کوچه‌ها و خیابان‌های شهرش مزین به واژه مقدس «شهید» باشد و با این‌که اشتباه سهویِ صورت‌گرفته مربوط به این دوره نبود موارد بلافاصله اصلاح شد و خود را موظف دانستیم به دغدغه شهروندان مسئولیت‌پذیر احترام بگذاریم.


شهدا را وجه‌المصالحه دعواهای سیاسی نکنید

این موضوع واکنش شهردار شیراز در جلسه علنی شورای اسلامی شهر را نیز در پی داشت. «حیدر اسکندرپور» در این زمینه گفت:‌ این‌که مجموعه مدیریت شهری شیراز به ارزش‌های دفاع مقدس و شهدا بی‌توجه است تهمت سنگینی است که برخی به‌راحتی به خود اجازه می‌دهند که بدون تحقیق به مسئولان یا نمایندگان خود نسبت دهند.

شهردار شیراز تصریح کرد: اگر به تصاویر منتشرشده توسط همین افراد توجه کنیم، در گوشه همه تابلوها عنوان سازمان ترافیک قید شده، در حالی که این سازمان سال ۹۵ منحل شده و مجموعه‌ دیگری جایگزین آن شده است.

 بنابراین، تابلوها همگی دست‌کم مربوط به قبل از سال ۹۵ بوده‌. البته اطمینان داریم که مدیران سابق شهرداری هم در این زمینه تعمدی نداشته‌‌اند. اسکندرپور اظهار کرد: رؤسای سابق و جدید شورای فعلی شهر شیراز هر دو از یادگاران دوران دفاع مقدس هستند؛ چگونه ممکن است کسانی که خود در کنار شهدا زندگی کرده‌اند حالا به یاد آنها بی‌توجه باشند؟


سهم‌خواهی سیاسی

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در این باره معتقد است: سهم‌خواهی گروه‌ها و دسته‌های مختلف که در برخی رسانه‌ها و فضای عمومی، سیاسی و مجازی مطرح می‌شود، ایرادی است که ریشه فرهنگی دارد.

 زمانی که منافع فردی و گروهی از نفع عمومی پیشی گیرد، قطعا مشکلاتی بروز خواهد کرد. «عبدالرزاق موسوی» بیان کرد: وظیفه داریم خیر عمومی را هدف‌گذاری کنیم و مبنای کار قرار دهیم و در این مسیر مباحث و مسائل مطرح شود.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز یکی از ریشه‌های اصلی فساد را برگرفته از سهم‌خواهی دانست و گفت: شخصا در طول فعالیتم در شورای پنجم شیراز به هیچ سهم‌خواهی پاسخ ندادم و موردی هم از سایر اعضای شورا سراغ ندارم که کسی از اعضا به سهم‌خواهی تن داده باشد یا این‌که اعضای شورا به خاطر یک سری رابطه و منافع فردی طرحی را مصوب کرده و یا کاری را انجام داده باشند.

موسوی در پاسخ به این‌که آیا در شهرداری شیراز هم روند همین گونه است گفت: در شهرداری نمی‌توانم قاطعانه اظهار نظری داشته باشم، اما تا جایی که با شخص شهردار صحبت کردم در اظهارات او این گونه بوده که در این مسیر حرکت نمی‌کند و انتظار ما به عنوان اعضای شورای کلان‌شهر شیراز از شهرداری این است که به هیچ وجه به خواسته‌های شخصی و گروهی تن داده نشود. رئیس شورای شهر شیراز ادامه داد: قطعا در سال سوم فعالیت شورای پنجم، تن ندادن به سهم‌خواهی‌ها از سوی مدیریت شهری با حساسیت بیشتری و به طور جدی دنبال می‌شود و بدون تردید به این درخواست‌ها تن داده نخواهد شد.

وی از تشدید نظارت‌های شورا بر عملکرد شهرداری در سال سوم فعالیت شورای پنجم خبر داد و گفت: قطعا تن دادن به سهم‌خواهی‌های شخصی و گروهی از سوی ریاست شورای شهر به‌جد رد خواهد شد.


سخنگوی شورا: برخی انتقادها نارواست

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز در واکاوی دلایل هجمه‌ها به نهاد شهری بر سر مسائل جزئی گفت: باور انتخاب لیست امید در دوره پنجم شورای شهر شیراز برای برخی جریان‌های مخالف سخت بوده است.

 «سعید نظری» افزود:‌ به جناح رقیب خرده نمی‌گیریم، چون اندیشه‌هایمان با هم متفاوت است و آنها منتقد ما هستند و ما نیز همین‌طور، اما بخشی از انتقادات به مدیریت شهری شیراز واقعا نارواست.

او یکی از نمونه‌های انتقادات ناروای طیف مقابل را در خصوص از قلم افتادن کلمه شهید در تابلو یکی از کوچه‌های کلان‌شهر شیراز دانست و گفت: این موضوع را در روزهای اخیر شخصا بررسی کردم و در آن خیابان تنها در تابلو یکی از کوچه‌ها کلمه شهید درج نشده بود و چون این کلمه شبرنگی بوده، گویا کم آمده و این کج‌سلیقگی از سوی پیمانکار رخ داده است.

سخنگوی شورای شهر شیراز در پاسخ به این سوال که آیا برخی گروه‌ها با مطرح کردن این انتقادات به دنبال سهم‌خواهی و امتیازگیری هستند نیز گفت: نمی‌توانم این مساله را تایید و یا تکذیب کنم، اما اکثر اعضای شورای شهر شیراز افرادی نیستند که بخواهند امتیازی به کسی بدهند. بالاخره ممکن است افرادی در خارج از نهاد شهری به دنبال برخی امتیازات باشند. سخنگوی شورای شهر شیراز افزود: تاکنون برخی تنها با تخریب و جنجال‌سازی ظاهری و این‌که مدام می‌گویند مدیریت شهری فعلی کاری نکرده بسنده کرده‌اند، اما انتقاد اصولی و عملکردی از آنها دیده نشده است.

وی از انتشار گزارش عملکردی در خصوص شورا و شهرداری شیراز در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در دوره‌ای که عمده شهرداری‌های کشور بدهی‌های سنگینی دارند این شهرداری بخشی از بدهی‌های خود را پرداخت کرده و حقوق پرسنل نیز به‌موقع پرداخت می‌شود. هیچ تجمعی در خصوص عدم پرداخت به‌موقع مطالبات این نهاد طی یک سال گذشته مشاهده نشده و بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام کلان‌شهر شیراز مانند تقاطع شهدا کشن و شهدای انقلاب تکمیل شده است. همچنین، خط 2 مترو این شهر به‌سرعت در حال تکمیل است و زیرساخت دوچرخه‌های نسل چهارم در این شهر مهیا شده است.

سخنگوی شورای شهر شیراز تاکید کرد: شورا و شهرداری شیراز پذیرای انتقادات سازنده و عملکردی است و از آن استقبال می‌کند، اما این‌که چرا کلمه، نقطه و یا حرفی از یک تابلو آن هم به صورت سهوی حذف شده هیچ دردی را از جامعه و شهروندان کلان‌شهر شیراز دوا نخواهد کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید