• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 12 شهریور 1398
کد مطلب : 76479
+
-

چاره اندیشی برای جلوگیری از فرار مالیاتی

چاره اندیشی برای جلوگیری از فرار مالیاتی

مدیر کل امور مالیاتی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: فرار مالیاتی در همه صنوف استان و به تبع آن در کشور وجود دارد. 

به گزارش ایسنا، «محمدعلی غفاری» افزود: در استان فرار مالیاتی وجود دارد که مستثنا از کشور نیست و خیلی زیاد هم هست و جز حقوق‌بگیرها تقریبا شامل همه صنوف می‌شود. 

وی در پاسخ این سوال که چگونه می‌توان جلو فرار مالیاتی را گرفت تصریح کرد: تنها با شفافیت اطلاعات، خرید و فروش و ارائه خدمات که لازمه‌اش ایجاد تفکر الزام پرداخت مالیات است، می‌توان جلو فرار مالیاتی را گرفت. البته باید خود افراد نیز در این زمینه شفاف باشند. 

مدیر کل امور مالیاتی استان خاطرنشان کرد: در صورتی که مردم دنبال شکوفایی اقتصاد کشور و قطع وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی باشند، خودشان باید جلو فرار مالیاتی را بگیرند. 

غفاری در پاسخ به این سوال که آیا پزشکان استان کارت‌خوان نصب کرده‌اند تصریح کرد: پزشکان قشر فهیم و تحصیل‌کرده و نخبه‌ای هستند و خیلی خوب به این مهم پی ‌برده‌اند که نجات کشور در درآمدهای پایدار است. بنابراین، جز تعدادی اندک مابقی کارت‌خوان خواهند گرفت. 

وی درباره وضعیت وصول مالیات و فرارهایی که وجود دارد ادامه داد: سازمان مالیاتی هنوز به مرحله کشف صددرصدی اطلاعات مودیان نرسیده است، اما هر سال تعداد زیادی از اظهارنامه‌های تسلیمی مودیان مالیاتی را مورد رسیدگی قرار می‌دهد و اطلاعاتی مازاد اظهارات مودیان تقریبا همه صنوف به دست می‌آورد. 

مدیر کل امور مالیاتی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: معافیت‌های مالیاتی و نرخ صفر یک جور یارانه است؛ به عنوان مثال، معافیت ماده ۱۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم که فعالیت‌های تولید و معدنی اشخاص حقوقی غیردولتی به مدت 5 سال و در مناطق محروم ۱۰ سال و بیشتر از نرخ صفر برخوردارند. غفاری عنوان کرد: توزیع عادلانه یارانه نیاز به ساز و کاری خاص دارد که ساختارهای مربوط به خود را لازم دارد و امیدواریم روزی به این مهم دست پیدا کنیم. 

وی اظهار کرد: به خاطر جلوگیری از فرار سرمایه‌ها و تشویق آنها به سرمایه‌گذاری و یا سرمایه‌گذاری در تولید خاص و در مناطق خاص نیاز به سیاست‌های تشویقی داریم که یکی از تشویقات همین یارانه مالیاتی است و به همین خاطر، بیشتر سهم ثروتمندان می‌شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید