• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 12 شهریور 1398
کد مطلب : 76467
+
-

مشارکت سمن‌ها در مدیریت شهری شیراز

خبرخوان
مشارکت سمن‌ها در مدیریت شهری شیراز

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر شیراز گفت: برای افزایش مشارکت مردمی، سرای محله‌های شیراز با فراخوان عمومی به سازمان‌های مردم‌نهاد واگذار می‌شود.

به گزارش مهر، «احمد تنوری» با اشاره به بررسی واگذاری مدیریت سرای محله‌های شهر شیراز به سازمان‌های مردم‌نهاد(سمن‌ها) گفت: شهرداری شیراز با هدف اشاعه و ساماندهی مشارکت‌های اجتماعی در نظر دارد برای بهره‌برداری از سرای محله‌های شهر از طریق سازمان‌های مردم‌نهاد شیراز اقدام کند.

وی با بیان این‌که مدل مدیریت و برنامه‌‌ریزی با مردم منجر به اشاعه مشارکت‌های اجتماعی و توسعه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شهرها در جوامع توسعه‌یافته شده است افزود: این مدل وحدت‌بخشی، حفظ یکپارچگی، توسعه عدالت اجتماعی و ارتباط سرمایه اجتماعی را به دنبال دارد و مدل مدیریت و برنامه‌ریزی بر مردم، به مرور زمان، به مدل مطلوب مدیریت و برنامه‌‌ریزی با مردم تبدیل می‌شود و مدیریت شهری نیز همواره در کانون این تغییر و تحولات قرار دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: به منظور ایجاد بستر مناسب برای افزایش مشارکت شهروندان و استفاده از ظرفیت‌های نهادهای غیردولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد(سمن‌ها) در مدیریت و بهره‌برداری از سرای محله‌های شهر، در حوزه فعالیت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی به شهرداری شیراز اجازه داده می‌شود مدیریت سرای محله‌های شهر را با فراخوان عمومی به سازمان‌های مردم‌نهاد واگذار کند.

 وی با بیان این‌که مالکیت سرای محله و تجهیزات آن متعلق به شهرداری و پرداخت همه هزینه‌های سرای محله بر عهده این نهاد است تصریح کرد: ۴۰ تا ۸۰ درصد درآمد حاصل از سرای محله با تشخیص شهرداری بابت حق مدیریت به سمن پرداخت می‌شود. این درصدها مربوط به سال پایه واگذاری است و در سال‌های آتی به تشخیص شهرداری قابل تغییر خواهد بود.

تنوری از بررسی لایحه نرخ خدمات فرهنگی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز خبر داد و افزود: شهرداری شیراز برای اجرای عدالت اجتماعی، توزیع عادلانه و استفاده همه‌ شهروندان از خدمات فرهنگی، اجتماعی، هنری، گردشگری، مشاوره‌ای، تبلیغاتی و ورزشی، نرخ این خدمات را برای گروه‌های محروم، کم‌برخوردار و برخوردار تهیه و تنظیم کرده است.

وی افزود: به منظور ایجاد بستر مناسب برای ارائه خدمات آموزشی در حوزه فعالیت‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی به شهروندان، اعضای کمیسیون پس از بررسی با نرخ ارائه‌شده از سوی سازمان موافقت کردند.

تنوری با تاکید بر این‌که حق‌الزحمه مربیان بر اساس ۶۵ درصد شهریه دریافتی محاسبه و پرداخت می‌شود خاطرنشان کرد: نرخ خدمات فرهنگی برای خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی، خانواده شهدا و ایثارگران تا ۳۰ درصد محاسبه و برای کارکنان شهرداری تا ۵۰ درصد محاسبه و دریافت خواهد شد.

وی بررسی ‌این نامه اجرایی جشنواره شهروند برگزیده را سومین دستور کار کمیسیون برشمرد و افزود: یکی از راه‌های کاهش هزینه و ایجاد علاقه در بین شهروندان به منظور مشارکت در امر نگهداری شهر معرفی و الگوسازی از افرادی است که به نوعی بخشی از وقت خود را صرف شهر و همشهریان خود برای رفع نواقص می‌کنند و یا به کمک مدیران شهر می‌آیند تا شهر خود را بهتر اداره کنند.

تنوری هدف از ارائه‌ آئین‌نامه جشنواره شهروند برگزیده را ارتقای فرهنگ شهروندی و تقدیر و تشویق شهروندان برگزیده، فعال، مشارکت‌جو، مسئولیت‌پذیر، خلاق و نمونه شهر شیراز دانست و افزود: پس از بررسی کارشناسی، آیین‌نامه اجرایی جشنواره شهروند برگزیده با موافقت کمیسیون همراه شد و برای تصویب نهایی به صحن شورا ارجاع داده می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید