• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 12 شهریور 1398
کد مطلب : 76441
+
-

کوچ به‌موقع عشایر گچساران

کوچ پاییزه عشایر این شهرستان از اول مهر آغاز می شود

خبرخوان
کوچ به‌موقع عشایر گچساران

رئیس اداره امور عشایر گچساران گفت: پس از سال‌ها که به دلیل خشکسالی کوچ پاییزه عشایر به مناطق قشلاقی دیرهنگام صورت می‌گرفت، امسال به دلیل بارندگی‌های سال زراعی کوچ در زمان مقرر انجام می‌شود.

 به گزارش ایرنا، «صادق فاتحی» افزود: تاریخ کوچ پاییزه عشایر به مناطق قشلاقی هر سال از اول مهر بود که در یک دهه گذشته گاهی تا آذر نیز به تاخیر می‌افتاد.
وی بیان کرد: وجود آب در برخی مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد که در ۱۵ سال گذشته بی‌سابقه بود، شرایط خوبی برای زندگی عشایر در سال جاری ایجاد کرده است. 

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود کوچ پاییزه عشایر گچساران امسال از اول مهر شروع شود. رئیس اداره امور عشایری گچساران ابراز کرد: آماده‌سازی ۵۰۰ مخزن ذخیره آب آشامیدنی از خدمات انجام‌شده برای استقبال از عشایر این شهرستان است.

 فاتحی با بیان این‌که ۵۰ درصد از ۹۰۰ کیلومتر ایل‌راه‌های این شهرستان از ابتدای سال جاری تاکنون بازگشایی شده است افزود: بازگشایی بقیه راه‌های عشایری گچساران در دستور کار است. 

وی عنوان کرد: واکسیناسیون دام عشایر، توزیع اقلام مورد نیاز مانند آرد و آب‌رسانی سیار از دیگر برنامه‌های خدمات‌رسانی برای رفاه عشایر است. دریلا، آبگندی و کلاغ‌نشین از جمله مناطق عشایری گچساران است. مناطق قشلاقی گچساران سالانه محل استقرار و سکونت حدود ۲ هزار خانوار عشایر کوچرو از مناطق سردسیری استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان است.

 این قشر مولد سالانه 2۷۰۰ تن گوشت قرمز، 6۴۸۰ تن انواع فراورده‌های لبنی، ۱۵۰ تن پشم و ۲۵ تن گوشت سفید تولید می‌کنند. عشایر گچساران شامل طوایف بویراحمد علیا و سفلا، ترک‌های قشقایی و دره‌شوری هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید