• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 12 شهریور 1398
کد مطلب : 76397
+
-

مشارکت مردم برای جلوگیری از تولد نوزادان تالاسمی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با مشارکت آگاهانه مردم و استفاده مطلوب از خدمات تشخیص قبل از تولد تالاسمی از سال ۹۴ تاکنون از تولد ۱۴۰ نوزاد جدید مبتلا به تالاسمی ماژور در محدوده این دانشگاه جلوگیری شد. 

 «سیدمحمد هاشمی‌شهری» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: تالاسمی از جمله بیماری‌های ژنتیکی است که بر اثر آن هموگلوبین ساختار طبیعی خود را از دست می‌دهد و هموگلوبین غیرموثر در بدن تولید می‌شود که به علت معیوب بودن قادر به اکسیژن‌رسانی مطلوب به اعضای بدن نیست. 

وی ادامه داد: مهم‌ترین اقدام برای جلوگیری از تولد کودکان دارای این بیماری رنج‌آور انجام آزمایش خون از نظر تالاسمی و انجام مشاوره با تیم مشاوره ویژه تالاسمی مستقر در یکی از مراکز خدمات جامع سلامت در شهرستان محل سکونت پیش از هر اقدامی برای ازدواج است. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با توجه به اهمیت کانون‌های سلامت در ترویج زندگی سالم در جامعه گفت: هر بیمار تالاسمی ماژور در طول عمر خود علاوه بر تحمل مشکلات عدیده روحی و عاطفی، درد و رنج شدید جسمی را هم تحمل می‌کند و خانواده و نظام بهداشت و درمان نیز با وجود تمام تلاش‌ها و هزینه‌هایی که انجام می‌دهند نمی‌توانند کیفیت زندگی این بیماران را همانند سایر افراد جامعه فراهم کنند. 

وی افزود: هم‌اینک در سیستان و بلوچستان امکانات مشاوره‌ای و تجهیزات تشخیصی برای شناسایی دختران و پسران مبتلا به تالاسمی مینور وجود دارد و توصیه نخست به افراد، عدم ازدواج با فرد مینور دیگر است. 


نگهداری ۳۵ بیمار در مرکز اوتیسم ایرانشهر 

رئیس اداره بهزیستی ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: ۳۵ بیمار در مرکز اوتیسم این شهرستان خدمات درمانی رایگان از سوی بهزیستی دریافت می‌کنند. 

 «ابراهیم نرماشیری» افزود: مرکز اوتیسم ایرانشهر تنها مرکزی است که به بیماران اوتیسم جنوب سیستان و بلوچستان خدمات ارائه می‌کند. 

وی با بیان این‌که به ازای هر کودک اوتیسم اداره بهزیستی ماهانه 5 میلیون و ۵۰۰ هزار ریال یارانه به مرکز پرداخت می‌کند، افزود: تمام هزینه‌های بیماران اوتیسم از سوی بهزیستی تامین می‌شود. 

رئیس اداره بهزیستی ایرانشهر گفت: اوتیسم یک شرایط پیچیده عصبی‌رفتاری شامل اختلالاتی در تعاملات اجتماعی، رشد کلامی و مهارت‌های ارتباطی همراه با رفتارهای تکراری و سخت است. 

وی گفت: اوتیسم یک بیماری یا معلولیت نیست بلکه طیف گسترده‌ای از اختلالات رفتاری از جمله در خود ماندگی، نداشتن ارتباط کلامی و چشمی، پاسخ ناهنجار دادن به محرک‌های خارجی، پرخاشگری و اختلالات رفتاری است. 

رئیس مرکز اوتیسم ایرانشهر هم با بیان این‌که این مرکز به ۲ بخش آموزشی و توان‌بخشی تقسیم شده است، گفت: بخش آموزشی شامل ارزیابی، مداخله و پیگیری و بخش توان‌بخشی شامل فعالیت‌های کاردرمانی، گفتاردرمانی، موسیقی‌درمانی و بازی‌درمانی است. 

 «یونس امیریان» افزود: گاهی والدینی را می‌بینیم که اوتیسم فرزندشان را انکار می‌کنند. آن‌ها می‌گویند فرزندم کلام دارد و حتی باهوش است چون در سن پایین می‌تواند جمله‌های سنگین و طولانی را بیان کند اما برخی کودکان مبتلا به اوتیسم مثل طوطی کلمات و جمله‌های اطرافیان را تکرار 
می‌کنند. 

وی ادامه داد: این به معنی هوش بالای کودک نیست بلکه بدان معنی است که کودک درک و شناختی از محیط اطراف ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید