• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 11 شهریور 1398
کد مطلب : 76311
+
-

رشد نرخ فقر مسکن در تهران


در نشستی تخصصی نحوه ورود شهرداری به مسکن اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت. به‌گفته کارشناسان اقتصادی پس از افزایش قیمت‌های اخیر افرادی که زیر خط فقر مسکن رفته‌اند به ۳۹ درصد رسیده‌اند.

به گزارش مهر، حجت‌الله میرزایی، معاون پیشین برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری تهران در نشست تخصصی «نقش شهرداری در کنترل و هدایت بخش مسکن» بر شکست سیاست‌های بازار مسکن در تهران تأکید کرد و گفت: تمامی اقتصاددان‌ها بر مداخله بخش عمومی بر این مهم تأکید دارند اما اینکه چه ابزارهایی برای این مداخله به‌کار می‌رود حائز اهمیت است.

میرزایی با اشاره به سابقه مداخله شهردار تهران در دولت سازندگی در 3حوزه ایجاد بازارهای میوه و تره‌بار، پیک بادپا و فروشگاه‌های شهروند گفت: این اقدامات در زمان خود تأثیرگذار بود اما با ادامه دادن آن و عدم‌تغییر در شکل ارائه، این خدمات تبدیل به رانت شد و اثرگذاری اولیه خود را از دست داد درحالی‌که شهرداری باید تنها وظیفه نظارتی خود را حفظ می‌کرد.
عضو هیأت علمی دانشگاه، اعطای وام مسکن را سیاست نادرستی ارزیابی و خاطرنشان کرد: مشوق‌های کالبدی مانند پارکینگ و تراکم می‌تواند برای ساخت‌وساز در تهران و ایجاد انگیزه برای سازندگان رونق ایجاد کند.

میرزایی مسکن استیجاری در تهران را توجیه‌ناپذیر دانست و گفت: برای پیشگیری از شکست بازار مسکن نیازمند تدوین استانداردهای جدید برای ساخت، ضوابط جدید، اطلاعات قدرتمند، اعتبارسنجی مستأجران و تدوین نظام قانونی که هزینه‌های مبادلاتی را کاهش دهد، هستیم. فردین یزدانی، مدیر علمی طرح جامع مسکن هم در این نشست نسبت به افزایش حاشیه‌نشینی در ابعاد بزرگ در تهران هشدار داد و گفت: براساس اطلاعات میدانی حاشیه‌زایی و گرایش به سمت سکونت در مناطق غیررسمی ظرف ۶‌ماه گذشته نزدیک به ۲۲ درصد افزایش یافته است و بنا به همین دلایل مداخله به هر صورت ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

وی مهم‌ترین نقش ممکن برای شهرداری در بازار مسکن را از طریق وضع مقررات دانست وگفت: مداخله شهرداری از طریق وضع مقررات می‌تواند بستر را برای ساخت مسکن اجتماعی کنترل و هدایت کند.

یزدانی همچنین معافیت‌های مالیاتی را زمینه دیگری از مداخله شهرداری در بازار مسکن عنوان و خاطرنشان کرد: این معافیت‌ها در بافت‌های فرسوده در قالب تراکم رایگان و تسهیلات کم بهره برای تولید انبوه چاره‌ساز خواهد بود.

وی همچنین درباره ورود شهرداری به بازار ساخت هشدار داد و تصریح کرد: شهرداری‌ها باید نظام درآمدی را اصلاح کنند چرا که مسکن استیجاری تنها مسکن است.

عبدالرضا گلپایگانی نیز در این نشست با بیان اینکه فعالیت در حوزه مسکن و مسکن اجتماعی، مقوله‌ای مهندسی و اقتصادی است، گفت: برخی معتقدند در شرایط بازار ساختمانی در تهران، کار ساختمان‌سازی و مسکن، نیاز به سوبسید دارد و غیراقتصادی است که من با آن مخالفم و معتقدم که کاری اقتصادی و سودآور است. در تهران سالانه ۱۰ هزار پروانه ساخت یعنی یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع زیربنا صادر می‌شود که این رقم در سال ۹۰ تا ۹۱ تا 3 برابر هم رسیده و معادل ریالی که درگیر می‌شود، نیز ۳۰ هزار میلیارد تومان یعنی دو برابر بودجه شهرداری است.

معاون شهردار تهران با تأکید بر اینکه برای اسکان کم‌درآمدها درون شهر هیچ برنامه‌ای نداریم، گفت: ما در قبال اسکان گروه‌های کم‌درآمد مسئولیت داریم. اینکه تهران آنقدر گران شود که هر کسی نتواند به تهران مهاجرت کند، حرف نادرستی است و باید با انسجام اجتماعی، همه با هم در کنار هم زندگی کنیم. در یک محله برای اسکان کم‌درآمدها نیز برنامه داشته باشیم و دست و پای سازندگان را باز کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید