• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 3 اسفند 1396
کد مطلب : 7614
+
-

صف همیشه بد نیست!

روبه‌رو
صف همیشه بد نیست!

یک اتفاق ساده در هند به جامعه‌شناسان نشان داد که هیچ اتفاقی، اتفاقی نیست! در یک روستای فقیر ِ هند همه زن‌ها دور تنها شیر آب موجود جمع می‌شدند.

ظرف آب پر می‌کردند، لباس می‌شستند، بچه‌های‌شان را حمام می‌کردند و...بلبشو و دعوا می‌شد و زن‌ها ساعت‌ها در صف می‌ماندند. کارشناسان بهداشت با صرف هزینه، آن محل را تغییر دادند. شیرهای مخصوص پرکردن آب خوردن، شست‌وشوی لباس، دوش و... نصب کردند.‌ اما چند روز بعد دیدند آن شیرها شکسته و کور شده بودند و باز هم بلبشو و ازدحام دور یک شیر... از نو شیر نصب کردند و باز هم دیدند که خراب شده است.

یک گروه جامعه‌شناس بعد از کار مطالعاتی متوجه شد که نصب چند شیر باعث می‌شود زن‌های روستا به سرعت کارشان انجام شود و به خانه برگردند، درحالی‌که وقتی فقط یک شیر وجود داشت، آنها این فرصت را داشتند که در صف با هم درد دل کنند، از آرزوهایشان بگویند، علیه هم توطئه کنند و ازدواج و طلاق صورت دهند. در واقع این موضوع نشان داد که صف، تنها کارکرد رفع نیاز به آب ندارد بلکه درخودپیچیدگی‌های قابل کشف‌شدنی دیگری هم دارد.

صف همیشه بد نیست. دوست داشتنی‌ترین صف یکی دو هفته گذشته ایران روبه‌روی کتابفروشی نشر افق واقع در خیابان انقلاب شکل گرفت. وقتی علاقه‌مندان رضا امیرخانی برای رونمایی از کتاب جدید او صف بستند، با هم حرف زدند و نشان دادند «کتاب» هنوز زنده است... صف همیشه بد نیست!

این خبر را به اشتراک بگذارید