• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 10 شهریور 1398
کد مطلب : 76055
+
-

شفافیت؛ ابزار مبارزه با فساد

همه ما باید توان خود را روی توسعه حمل‌ونقل عمومی بگذاریم

شفافیت؛ ابزار مبارزه با فساد

یکی از کم صحبت‌ترین اعضای شورای شهر تهران بی‌شک افشین حبیب‌زاده است؛ عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل. او طی 2سال گذشته به دلیل آنکه معاون نظارت نیز هست، در محله‌های بسیاری از پایتخت کشور حاضر شده و از نزدیک با مردم دیدار داشته است. با حبیب‌زاده در آستانه شروع سال سوم فعالیت شورا گفت‌وگو کرده‌ایم که در زیر می‌خوانید.

 آقای حبیب‌زاده؛ از نظر شما، مؤثرترین مصوبه شورای پنجم در 2سال نخست چه بوده است؟
بنده در ابتدای شورای پنجم 2طرح داشتم که فکر می‌کنم طرح‌های بسیار مهمی بود. طوری که هم مورد توجه همکاران قرار گرفت و هم به آن رأی داده شد. یکی از این مصوبه‌ها مربوط به جلوگیری از صدور مجوز برج‌باغ‌ها بود و دیگری مربوط به نحوه بهره‌برداری از املاکی که شهرداری در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی قرار می‌دهد. قرار شد این املاک فهرست شده، به شهرداری بازگردانده شود و به‌صورت لایحه در صحن شورا بیاید و به تصویب برسد. البته به غیر از این مصوبه، مصوبات خوب دیگر هم که در این 2 سال شورا کم نبوده‌اند،  در کمیسیون‌ها مطرح شده و به تصویب رسیدند.

 2سال از شورای پنجم گذشت و 2سال باقی ماند. اگر بخواهید در مدت باقیمانده 3 اولویت شورا را نام ببرید، چه می‌گویید؟ 
من فکر می‌کنم که همه ما باید توان خود را روی توسعه حمل‌ونقل عمومی بگذاریم. بخشی از بودجه باید به این موضوع اختصاص یابد. برای اینکه توسعه حمل‌ونقل عمومی در چند حوزه راهگشا خواهد بود؛ هم در تسهیل رفت‌وآمد شهروندان و هم در بهبودبخشیدن به هوای شهر و محیط‌زیست. لذا به‌نظر من، در سال آینده باید روی توسعه حمل‌ونقل عمومی متمرکز شویم؛ به‌خصوص حمل‌ونقل عمومی ریلی. اولویت دیگر می‌تواند توجه به هوشمندسازی در شهر تهران باشد. در حوزه‌های مختلف در این زمینه باید ورود کرده و هوشمندسازی را محور اصلی کارها قرار دهیم. همچنین ادامه همین پروژه‌های شفافیت در حوزه‌های مختلف که به‌نظر من می‌تواند بهترین ابزار برای مبارزه با فساد باشد.

 از 20نمره چه نمره‌ای به شورای پنجم در نیمه راه می‌دهید؟
با توجه به مجموعه عملکردها و طرح‌ها چه در وظایف قانونی و چه در بحث نظارت، به راحتی می‌توان به شورا نمره 15را داد.

موفقیت شورا در جلوگیری از تراکم‌فروشی
 به‌نظر من، چند موضوع می‌تواند به‌عنوان مهم‌ترین دستاورد شورا مطرح شود. یکی از آنها به رعایت طرح تفصیلی در شهر تهران برمی‌گردد. با اینکه این موضوع باعث کاهش درآمد شهرداری تهران شد، اما در طول این 2سال روی این امر پافشاری شده است. خوشبختانه جلوی بحثی که از آن به‌عنوان تراکم‌فروشی یاد می‌شود، گرفته شد و به عقیده من، یکی از دستاوردهای بزرگ شهرداری در این دوره بوده است. اهتمام اعضای شورای شهر تهران به موضوع شفافیت نیز یکی دیگر از دستاوردهای مهم به‌حساب می‌آید که در همه حوزه‌ها اجرا می‌شود.


نمره  شورا درحوزه نظارت 

این خبر را به اشتراک بگذارید