• جمعه 30 شهریور 1403
  • الْجُمْعَة 16 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 20
یکشنبه 10 شهریور 1398
کد مطلب : 76006
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/oM6K
+
-

تعیین اولویت‌ها با مطالبات مردم

باور نداشتن شورا و مشکلات مالی دولت 2 چالش عمده شورا

تعیین اولویت‌ها با مطالبات مردم


بی تردید مجید فراهانی را می‌توان تخصصی‌ترین فرد شورای شهر پنجم تهران در زمینه مدیریت پروژه و مهندسی صنایع دانست. او در این زمینه کتاب های زیادی نوشته و سابقه تدریس در این حوزه را در یک دهه اخیر در کارنامه دارد؛ ضمن اینکه در دانشگاه های مختلف کشور تدریس کرده است. مجید فراهانی نامش در شورای پنجم با شفافیت و بودجه ریزی عجین شده و به همین دلیل رئیس کمیته بودجه ونظارت مالی شورای شهر تهران است. گفت و گوی همشهری با این عضو شورای شهر تهران را می خوانید.

مؤثرترین مصوبه شورای شهر پنجم طی 2 سال گذشته تاکنون چه بوده است؟
مؤثرترین مصوبه شورای پنجم را می‌توان از حوزه‌های مختلف، مصوبات متفاوتی دانست. ما نمی‌توانیم نسبت به مصوبه لغو برج‌باغ به‌عنوان یک مصوبه مهم و تأثیر‌گذار بی‌تفاوت باشیم، بالاخره‌این مصوبه یک رویه غلط که در گذشته قانونی شده بود را اصلاح کرد. اما در حوزه فعالیت بنده به‌عنوان عضو کمیسیون برنامه و بودجه و مسئول کمیته بودجه و نظارت مالی، مهم‌ترین مصوبه شورا، برنامه پنج‌ساله سوم توسعه شهر تهران است؛ به‌ویژه برخی احکام و مواد آن ازجمله ماده 23که در آن مسئله عدالت و توازن منطقه‌ای و لزوم ارزیابی عدالت در دسترسی به زیرساخت‌های شهری در مناطق مطرح و راه‌حل بودجه‌ای پیش‌بینی شده است، یا ماده 31آن که بر موضوع بدهی‌ها و لزوم اجتناب از ‌ایجاد بدهی جدید و مدیریت بدهی‌های پیشین و...تأکید دارد نمایانگر توجه شورا به پایداری مالی شهرداری و مدیریت بهینه منابع و کنترل هزینه‌هاست که در نوع خود برای نخستین بار در نظام برنامه‌ریزی شهری تهران مطرح شده‌است، خاصه آنکه‌ این مواد و احکام در لایحه ارائه‌شده از سوی شهرداری مورد توجه نبود، اما در شورا ما ‌این مواد را به‌علت اهمیت موضوع و لزوم پاسخ به مطالبات مردم در حوزه مالیه شهری مطرح و مصوب کردیم.

چه دردسرهای کاری و سنگ‌اندازی‌هایی بر سر راه شورای شهر تهران تاکنون وجود داشته است؟
دردسرها و سنگ‌اندازی‌های حوزه مالیه شهری از دست‌اندازی دولت به منابع شهرداری‌ها در سهم مالیات بر ارزش افزوده بر اساس لایحه بودجه سال 1398 که خوشبختانه با تدبیر و حمایت نمایندگان محترم مجلس ناکام ماند گرفته تا ابطال برخی مصوبات درآمدی شورا توسط دیوان عدالت اداری در نوسان است. اینها هم ناشی از 2 مسئله عدم‌باور شورا به‌عنوان پارلمان محلی و مشکلات مالی دولت برای اداره کشور است، در‌این مسیر دولت در تلاش است با محدودکردن اختیارات شوراها در وضع عوارض و... یا سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده با دست‌اندازی به بخشی از منابع شهرداری‌ها مشکلات خود را حل کند. برای حل‌این سنگ‌اندازی‌ها نیازمند به گفت‌وگو هستیم؛ گفت‌وگو با مجلس، دولت، قوه قضاییه و همه عناصر تأثیرگذار و مؤثر در اداره شهر. برای همین منظور هم با دیوان عدالت اداری کارگروه مشترکی داریم و‌ این مسائل را در آن مطرح می‌کنیم که خوشبختانه نتایج و ثمرات خوبی داشته است.

 سه‌اولویت شورای شهر طی 2 سال آینده چه خواهد بود؟
اولویت‌های شورا را نیازها و مطالبات شهروندان تعیین می‌کند. براساس نظرسنجی‌ها، خواسته‌های شهروندان محترم تهرانی از مدیریت شهری عبارتند از ترافیک، آلودگی هوا و عدالت و مبارزه با فساد. بر همین اساس شورا هم باید در مسیر مقررات‌گذاری برای حل ‌این مسائل و چالش‌ها گام بردارد و در کنار مقررات‌گذاری بر اجرای دقیق مصوبات توسط شهرداری نظارت جدی داشته باشد و نتایج نظارت را به شهروندان گزارش کند. اگر ‌اینگونه عمل نشود مطالبات شهروندان بدون پاسخ خواهد ماند و زمینه نارضایتی شهروندان از شورا فراهم خواهد شد. من به‌عنوان منتخب مردم در‌این زمینه در 2سال گذشته تمام تلاشم را معطوف به‌این 3 مرحله کردم. برای اصلاح روندها و مقررات‌گذاری در مسائل فاقد مقررات مناسب 14طرح را به شورا ارائه دادم و در حوزه نظارت اولا به‌صورت میدانی در سطح 18 منطقه و 10 سازمان و شرکت شهرداری حضور پیدا کردم و رودررو با مردم و شورایاران نکات و دغدغه‌ها و مشکلات را شنیدم و در موارد قابل اجرا اقداماتی را هم انجام دادم. براساس‌این نظارت تاکنون 43 تذکر به شهرداری تهران درباره اجرای مصوبات و رعایت حقوق مردم داده‌ام و نتایج عملکردم را هم خطاب به همشهریان خوبم منتشر کرده‌ام تا مردم بدانند نتیجه چه شده است.

 وضعیت مالی شهرداری تهران تا سال 1400
محیط مالی شهرداری تهران در تحلیل محیط داخلی و بیرون، شرایط محافظه‌کارانه و تدافعی دارد زیرا ما نمی‌توانیم اثرات مالی ناشی از تشدید تحریم‌ها، تورم نهاده‌های تولید، کالاها و خدمات و نیز کاهش قدرت خرید پول ملی را نادیده بگیریم. بر همین اساس لازم است شهرداری تهران به سرمایه‌گذاری و مشارکت عمومی-خصوصی توجه ویژه‌ای داشته باشد، زیرا استراتژی‌های توسعه‌ای در محیط مالی تنها در سایه توجه به سرمایه‌گذاری، منابع جدید و...امکان‌پذیر است؛ چیزی که در شرایط فعلی مورد غفلت قرار گرفته و لازم است شهردار محترم تهران به آن توجهی ویژه و جدی داشته باشد.


نیازها و مطالبات
اولویت‌های شورا را نیازها و مطالبات شهروندان تعیین می‌کند. براساس نظرسنجی‌ها، خواسته‌های شهروندان محترم تهرانی از مدیریت شهری عبارتند از ترافیک، آلودگی هوا و عدالت و مبارزه با فساد

این خبر را به اشتراک بگذارید