• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 10 شهریور 1398
کد مطلب : 76005
+
-

به مردم وفاداریم

مهم‌ترین دستاورد شورا وفاداری به برنامه‌هایش است

به مردم وفاداریم


سیدمحمود میرلوحی، رئیس کمیته اقتصادی شوراست. او یکی از بزرگ‌ترهای شورای تهران به حساب می‌آید و اغلب سعی دارد با آرامش، جو پارلمان شهری را نیز آرام نگه دارد و چنانچه حاشیه‌ای در حال شکل‌گیری بود، آن‌را پس بزند؛ اگرچه میرلوحی طی 2 سال گذشته به خاطر شفاف‌سازی و مصاحبه درباره بدهی‌های دوره گذشته مدیریت شهری، چندین بار به دادگاه فراخوانده شده است. با او درباره عملکرد شورای پنجم و برنامه‌های مربوط به کاهش هزینه‌های اداره شهر گفت‌وگو کرده‌ایم.

تا‌کنون مؤثرترین مصوبه شورای پنجم چه بوده است؟

ما همواره تلاشمان این بوده طبق قولی که به مردم داده‌ایم با چارچوب عمل کنیم. برای همین سیاست‌های برنامه شورا را ابلاغ و برنامه سوم را تصویب کردیم و بودجه‌ها هم بر همان مبناست.

تا‌کنون مهم‌ترین دستاورد و مصوبه شورای پنجم چه بوده است؟

مهم‌ترین دستاورد، وفاداری به برنامه‌های ارائه شده به مردم، اصلاح رویکردها و تغییر در فعالیت‌های مدیریت شهری است. ما باید سیاست و چارچوب برای مدیریت شهری داشته باشیم.

برای همین سیاست برنامه سوم شورا را ابلاغ کردیم که 7 اولویت داشت. البته اولویت‌ها براساس نظرسنجی‌ها از مردم بود  مانند کاهش آلودگی هوا و ترافیک، توسعه حمل‌ونقل عمومی، حفظ محیط‌زیست، باغ‌ها و... .یکسری شیوه‌های شورای قبلی در حوزه بدهی‌ها پاسخگو نبود؛ ازجمله شیوه فروش تراکم، حراج دارایی‌ها و... امروز بیش از 10 درصد در منابع پایدار رشد داشته‌ایم. برای همین به شیوه گذشته املاک شهر را نه‌تنها نفروخته‌ایم بلکه در حال بازپس‌گیری هستیم. با وجود مشکلات اقتصادی در کشور مانند تحریم‌ها و نوسانات ارزی، در شورای پنجم بدون افزایش بودجه با کاهش 500 میلیارد تومان از بودجه سال 96، در سال 97 برنامه‌های اصلی شورا را پیگیری کردیم. ما به سیستم حمل‌ونقل شهری اهمیت می‌دهیم ولی نگاه خودرو محور را طرد می‌کنیم. به‌عنوان مثال مترو را توسعه دادیم. اکنون خطوط 6 و7 مترو در حال تکمیل و افتتاح است. در خیابان‌ها و معابر یک میلیون تن آسفالت می‌ریزیم تا ناهماهنگی‌های سطح جاده‌ها از بین بروند. باید سؤال کرد چرا در گذشته باغ‌ها فروخته شدند و تعداد 525 باغ طی 10 سال از بین رفت. چطور شورای پنجم توانست باغ‌ها را بخرد و 7 باغ را به پارک عمومی تبدیل کند یا باغ‌های فرحزاد، کن و... را حفظ کند.

اینها تصمیمات شجاعانه و مسئولانه منطبق با خواست مردم و کارشناسانه برای حفظ شهر در آینده است. ما تراکم نمی‌فروشیم همه فکر کردند، شعار است، نه شعار نیست. شفاف‌سازی‌، کاهش نیروی انسانی و افزایش کیفیت نیروی انسانی از برنامه‌های شوراست. اگر در سال گذشته نیروی انسانی را 6درصد کاهش دادیم، به جای آن نیروی کارشناس‌ارشد از دانشگاه‌های معتبر ایران را جایگزین آنها کردیم؛ چون با نیروی زیر دیپلم نمی‌توان شهر هوشمند داشت. شورا به طرح تفصیلی عمل می‌کند ولی بی‌نظمی در طرح تفصیلی را رد می‌کند. شورای پنجم نواقصی هم دارد اما مهم این است که مسیر مدیریت شهری را تغییر داده است. مدیریت قبلی به سمت و سویی می‌رفت که 69 هزار میلیارد بدهی داشت و پروژه‌ها از سال 91 در شهر متوقف شده بودند. مدیریت شهری دوره قبلی تهران به‌نحوی دچار مشکل شد که شرکت‌های وابسته به شهرداری به‌دنبال پول در شهرهای دیگر بودند و باورشان شده بود در تهران پول نیست. شورا سعی کرد با جلب مشارکت مردم نشان بدهد، می‌شود شهر را با انضباط مالی اداره کرد و می‌شود شهرداری را با اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی‌ از مؤسسات فاسد جدا کرد. مردم را محرم دانست.

اولویت‌های 2 سال آینده شورای پنجم
در برنامه شورا، 7 اولویت داریم که هر 7 اولویت مورد تأکید هستند. ازجمله منابع پایدار برایمان مهم است. انضباط مالی و رانت‌زدایی و رقابت اقتصادی اهمیت دارند. به‌شدت درصدد هستیم 2/5 میلیون سفر شهروندان از طریق مترو را به 7میلیون سفر تبدیل کنیم. خرید 2 هزار واگن را در دستور کار داریم که تا‌کنون قرارداد خرید هزار واگن منعقد شده است. تغییر چهره شهر از برنامه‌های پیش‌روی شوراست. امروز چهره شهر به ظاهر خشن شده است که این موارد در پلازاهای شهری یا با تغییر باغات به فضاهای عمومی مورد توجه قرار می‌گیرد. در کمیته اقتصادی طرحی به‌نام طاق‌نما را پیش‌بینی کردیم که ساختمان‌های اداری را در یک ناحیه و پیرامون یک مجتمع ایستگاهی تجمیع کنیم. امروز مسیر به سمتی است که اساسا شهر هوشمند را دنبال می‌کنیم. همچنین می‌خواهیم منابع پایدار را توسعه بدهیم و تنوع بخشی در درآمدها داشته باشیم. در تامین درآمدها دوره قبلی کار به جایی رسیده بود که می‌خواستند فروشگاه شهروند و شهر آفتاب را بفروشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :