• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 10 شهریور 1398
کد مطلب : 76053
+
-

مواضع صریح در مقابله با ناکارآمدی و فساد

گسترش گفت‌وگوی اجتماعی و تمرین کار مشترک شهروندی-مدیریتی از دستاوردهای مهم شورا در 2 سال گذشته بوده است

مواضع صریح در مقابله با ناکارآمدی و فساد

الهام فخاری طی 2سال گذشته سعی کرده تا با نشست‌های «تهران امید دارد» نظرات مستقیم فعالان اجتماعی، مدنی و شهروندان را بشنود. رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران، انتقاداتش به مدیریت شهری را بی‌پروا بیان می‌کند تا نشان دهد شورای یکدست و همسو با شهرداری، از کنار مشکلات و کمبودها به سادگی عبور نمی‌کند. فخاری در گفت‌وگو با همشهری خیلی خلاصه از عملکرد 2سال گذشته و برنامه‌های پیش‌رو می‌گوید.

 به‌نظر شما مهم‌ترین اقدامی که در این مدت در شورای پنجم انجام شد به چه حوزه‌هایی اختصاص داشت؟
توجه بیشتر به گوناگونی سلیقه‌های اجتماعی و فرهنگی به مثابه سرمایه و فرصت، تلاش برای گسترش گفت‌وگوی اجتماعی و تمرین کار مشترک شهروندی-مدیریتی، پرهیز از ابرپروژه‌های بیشتر نمایشی و پرهزینه، توقف روند تخریب باغ‌های باقیمانده تهران، تلاش برای خوانش‌پذیر کردن سندها، طرح‌ها و روندهای شهری(همگانی کردن دسترسی به سامانه‌های اطلاع‌‌رسانی و بانک‌های اطلاعات شهری و طرح بودجه به زبان ساده برای نخستین بار در کشور) و نمایان کردن ریز آرا و علنی بودن متن جلسه‌های رسمی شورا دستاوردهای این 2 سال به شمار می‌روند.

 3اقدام مهم شورا در این 2 سال را در چه حوزه‌هایی می‌دانید؟
تلاش و هدف ما تحقق «تهران برای همه مردم» و بهبود وضعیت با همراهی مردم بوده است، گرچه با دشواری‌ها و فراز‌و‌فرودهای جدی روبه‌رو شدیم.
با همه مسئله‌ها، توسعه متروی شهری، تدارک فضاهای همگانی غیرتجملی و دسترس‌پذیر و کارهای عمرانی ارزشمندی هم البته طی این 2سال انجام شد که دستاورد پایش و پیگیری شورا و اقدام اجرایی شهرداران منتخب و مجموعه کارکنان شهرداری است.
پیشرفت اجرایی در راستای تحقق هنر عمومی شهری از جمله دستاوردهای مثبت و مایه افتخار است. در مدیریت مجموعه اراضی عباس‌آباد، سازمان فرهنگی- هنری و در برخی مناطق و برخی برنامه‌های اداره کل فرهنگی برنامه‌های قابل‌توجهی به پیش رفته است که رویدادهای آزاد هنری بر پل طبیعت یا گذر هنر عمومی شهری در خیابان کریمخان یا رویدادهای نوروزی در باغ فردوس و برنامه‌های هنری در فضاهای شهری محله هرندی و بازار نمونه‌های مشخصی هستند.

 3 اولویت کاری شورا در سال‌های آینده مربوط به چه مشکلاتی هستند؟
چند کارویژه مهم در حال پیگیری هستند که تغییر الگوی مدیریت پسماند تهران از آن جمله است. وضعیت پسماند در تهران به مسئله‌ای بهداشتی،اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی تبدیل شده و نیازمند کار فشرده، دقیق و مشترک همه ماست. برنامه‌های بهبود سواد سلامت و بهداشت روانی باید منسجم‌تر و مؤثرتر تدوین و انجام شود و در توسعه گرمخانه‌ها و ایجاد شبکه پشتیبان برپایه مسئولیت اجتماعی سازمانی هنوز کار زیادی باقی‌مانده است. همچنین اصلاح وضعیت مراکز اجتماعی بهاران و مدرسه‌های پرتو کارویژه امسال هستند و این مراکز نهادهای اجتماعی شهری بر پایه بهره‌برداری و بهبود سرمایه اجتماعی بوده که متأسفانه طی سال‌ها، از هدف اصلی خود فاصله گرفته‌اند و نیازمند تغییر و تحول جدی هستند. برنامه‌ریزی و انجام نظارت‌های موضوعی کارویژه دیگری بوده که ادامه خواهد داشت و در این راستا گزارش نظارتی رویدادهای نوروزی، گزارش نظارتی بازارچه‌های دوره‌ای، گزارش نظارتی گرمخانه‌ها و مراکز حمایتی بی‌سرپناهان، گزارش نظارتی مراکز بهاران و گزارش نظارتی مدرسه‌های پرتو تنظیم شده‌ و در نوبت وقت صحن شورا برای ارائه هستند. گزارش‌های نظارتی از دیگر رویدادها، مراکز و نهادهای شهری از جمله رویدادهای شادستان(ویژه تابستان)، رویدادهای مهر، برنامه‌های ماه‌های محرم و صفر، متناسب با سیاست‌های شورای سیاستگذاری فرهنگی- هنری- اجتماعی- ورزشی شهرداری تهران تنظیم خواهند شد. مسئله‌ای که در ارزیابی و تصویب برنامه‌ها و بودجه حوزه فرهنگی و اجتماعی همواره مشکل‌ساز بوده، فقدان نظام ارزیابی دقیق و کارا و اتکا به گزارش‌های عددی و فراوانی است. تلاش ما به‌ویژه در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی ارائه معیارهای ارزیابی ترکیبی و توجه به اثربخشی و کارایی نهادها، روندها و ‌رویدادهای شهری است.

برنامه‌های بهبود سواد سلامت و بهداشت روانی باید منسجم‌تر و مؤثرتر تدوین و انجام شود و در توسعه گرمخانه‌ها و ایجاد شبکه پشتیبان برپایه مسئولیت اجتماعی سازمانی هنوز کار زیادی باقی‌مانده است


تهران برای همه مردم
تلاش و هدف ما تحقق «تهران برای همه مردم» و بهبود وضعیت با همراهی مردم بوده است

این خبر را به اشتراک بگذارید