• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 10 شهریور 1398
کد مطلب : 76044
+
-

رویکرد فرهنگی شورا تعمیق هویت محلی است

مبارزه با فساد از مهم‌ترین اقدامات شورای شهر تهران است

رویکرد فرهنگی شورا تعمیق هویت محلی است


عضو شورای شهر تهران که دغدغه اصلی‌اش شهر ری است. حسن خلیل‌آبادی که اصالتش به شهرری باز می‌گردد، مشکلات این شهرستان را چه در شورای شهر تهران و چه در جلسات شورای استان تهران بیان می‌کند. او تاکید می‌کند که ظرفیت‌های شهرری می‌تواند حرکتی اساسی به جنوب شرق پایتخت بدهد. خلیل‌آبادی از بی‌توجهی‌های مسئولان و ردیف‌ بودجه‌های پایین درباره شهرری گلایه می‌کند. با او بیشتر در این خصوص گفت‌وگو کرده‌ایم که در زیر می‌خوانید.


حسن خلیل‌آبادی؛ عضو کمیسیون
 فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران


رویکرد فرهنگی شورا به جای نمایش، تعمیق هویت‌های محلی، شهری، تاریخی و میراثی بوده‌ است؛ ضمن اینکه دستاورد شورای شهر در دوره پنجم برگزاری مرتب و با ثبت رکورد بسیار بالا بوده


مهمترین دغدغه شما در شورای شهر چیست؟
یکی از مشکلات اساسی شهرری برخلاف اصل یکصدم قانون اساسی این است که شورای مستقل ندارد. این در حالی است که حقوق اساسی هیچ وقت قابل انکار نیست اما این حق و حقوق برای ساکنان و اهالی شهرری مخدوش شده و این محله قدیمی با تهران و تجریش یک شورای مشترک دارد و این نقیصه، حقوق شهروندی و حاکمیت مردمی محلی را تحت‌تأثیر قرار داده است. همچنین توجه به شهرری که درخور شأن این شهر با 6هزار و به بیانی 13هزار سال قدمت نیست. از سوی دیگر به‌رغم فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ری قبله تهران است اما شهرداری تهران در دوره‌های گذشته به این قبله توجه خاصی نکرده است. استقرار زندان، پسماند و فاضلاب در شهرری، به نوعی وهن قبله تهران است، بنابراین از مدیریت شهری تهران توقع داریم که نگاه ویژه‌ای به این منطقه داشته باشند. از همکارانم در شورا نیز خواسته‌ام در کمیسیون برنامه و بودجه، بودجه‌ای که برای منطقه 20تهران درنظر می‌گیرند را افزایش دهند تا بخشی از بی‌توجهی‌ها جبران شود؛ البته فاصله شهرری با آنچه باید باشد آنقدر زیاد است که بی‌توجهی‌ها با افزایش بودجه جبران نمی‌شود. از سوی دیگر استقرار کارخانه سیمان، پالایشگاه، پسماند و...در این منطقه به این معنی است که شهرداری نسبت به حفظ محیط‌زیست شهری بی‌توجه بوده‌است. من به‌عنوان شهروندی که در ری به دنیا آمده‌ام و الان هم احساس تعلق شدیدی به آنجا دارم، معتقدم راه چاره این است که مجلس شورای اسلامی به این قضیه ورود کند و تبصره ذیل ماده12 قانون شوراها را به جای خود برگرداند و شهرری هم مانند سایر شهرها صاحب شورای مستقل شود.
مؤثرترین مصوبات و همچنین دستاوردهای شورای پنجم در 2سال گذشته؟
شورای پنجم مصوبات مکرری را از سرگذرانده است؛ اما مصوبه تغییر مصوبه برج باغ‌ها که منجر به نابودی هزاران هکتار باغ در تهران شده به‌باور من از مؤثرترین مصوبه‌های شورا بوده است. این قانون را ما لغو کرده و جایگزین آن مصوبه‌ای داده‌ایم که از فضای سبز شهری محافظت می‌کند. ضمن اینکه یکی از ویژگی‌های شورای پنجم برگزاری همه جلسات به‌صورت علنی بوده است. رویکرد فرهنگی شورا به جای نمایش، تعمیق هویت‌های محلی، شهری، تاریخی و میراثی بوده‌ است، ضمن اینکه دستاورد شورای شهر در دوره پنجم برگزاری مرتب و با ثبت رکورد بسیار بالا بوده به‌نحوی که این موضوع در کشور بی‌نظیر است. در عین حال حفظ منافع شهروندان همواره خط قرمز شورای شهر بوده است. همچنین پیگیری شفافیت در فعالیت‌ها شهرداری و انعکاس مصوبات به مردم، تلاش برای اصلاح ساختارها و پیشگیری از رانت و مقررات برای افراد خاص و... از دستاوردهای این دوره شوراست.


اولویت‌های 2 سال آینده شورای پنجم
افزایش مشارکت مردم ازجمله رویکردهای اولویت‌دار شورای شهر تهران در آینده است. البته این هدف را با برگزاری انتخابات شورایاری‌ها آغاز کرده‌ایم و نسبت به تداوم این رویکرد در آینده نیز امیدواریم. همچنین حل مشکل ناوگان حمل‌ونقل عمومی مانند مترو و اتوبوسرانی در تهران و توسعه آن از دیگر اولویت‌هایی است که شورای شهر در 2 سال آینده توجه ویژه‌ای به آن خواهد داشت. باید به‌نحوی عمل کنیم که استفاده شهروندان از وسایل نقلیه شخصی کاهش و تمایل آنها به استفاده از مترو و اتوبوس افزایش یابد. با این کار ضمن کاهش آلودگی هوا آسایش و راحتی را برای شهروندان به ارمغان می‌آوریم؛ چرا که معتقدیم اولویت شهر تهران باید انسان محور باشد.


مشارکت مردم
افزایش مشارکت مردم ازجمله رویکردهای اولویت‌دار شورای شهر تهران در آینده است. البته این هدف را با برگزاری انتخابات شورایاری‌ها آغاز کردیم و نسبت به تداوم این رویکرد در آینده نیز امیدواریم

این خبر را به اشتراک بگذارید