• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 10 شهریور 1398
کد مطلب : 76036
+
-

4مصوبه پیشرو الگویی برای سایر شهرها

شورای شهر تهران در زمینه شفافیت پیشگام بود

4مصوبه پیشرو الگویی برای سایر شهرها


عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران تمام تمرکزش روی شفافیت است. بهاره آروین می گوید که راه‌اندازی سامانه شفافیت با همه نقدهایی که به آن وارد می‌شود اما گامی بزرگ برای شفاف‌سازی امور و کاهش فساد در مدیریت شهری به حساب می‌آید. او از رسانه‌ها و شهروندان می‌خواهد در هرچه بهتر شدن سامانه همراهی بیشتری داشته باشند. گفت‌وگو با رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند را در زیر می‌خوانید.


بهاره آروین، رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران

مصوبه دیگرى که به زعم من پیشرو بوده و حتى زودتر از دولت، شوراى شهر تهران اقدام به تصویب آن کرد، مصوبه مدیریت تعارض منافع در شهردارى تهران بود؛ مصوبه‌اى طولانى که در 17ماده به تصویب رسید


مؤثرترین مصوبات شورا در 2سال گذشته
شورای شهر تهران از ابتدای شروع به‌کار دوره پنجم 4مصوبه را از سر گذرانده است که به باور من پیشگام بوده و شوراهای شهر و مدیران شهری سراسر کشور می‌توانند آنها را الگوی خود قرار دهند؛ این مصوبات تغییرات بلندمدت و مثبتی را در اداره شهر ایجاد می‌کنند. یکی از این مصوبه‌ها الزام شهرداری تهران به انتشار عمومی اطلاعات معاملات بود که باعث شد اطلاعات کلیه معاملات اعم از درآمدی، هزینه‌ای، سرمایه‌گذاری و مشارکت در دسترس عموم قرار بگیرد. الزام شهرداری تهران به انتشار اطلاعات حوزه شهرسازی هم دیگر مصوبه مهم و بسیار مؤثر شورا بوده است. زیرا متأسفانه در این حوزه تخلفات زیادی در دوره‌های گذشته رخ می‌داد؛ بنابراین انتشار عمومی اطلاعات این حوزه و فعال کردن نظارت همگانی در این خصوص در میان‌مدت موجب افزایش اعتماد عمومی به نهاد شهرداری می‌شود و از طرف دیگر تخلفات را کاهش می‌دهد. اما مصوبه دیگری که به زعم من پیشرو بوده و حتی زودتر از دولت، شورای شهر تهران اقدام به تصویب آن کرد، مصوبه مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران بود؛ مصوبه‌ای طولانی که در 17ماده به تصویب رسید و ضمانت‌های اجرایی لازم برای آن پیش‌بینی شد؛ همچنین این مصوبه تلاش دارد از تعارض منافعی که بین جایگاه شغلی افراد و پیگیری منافع شخصی آنان جلوگیری کند. به این ترتیب در حوزه‌های مختلف مشغول پیگیری اجرای مواد 17گانه این مصوبه هستیم. مصوبه لغو برج‌باغ‌ها و تصویب مصوبه جایگزین خانه باغ هم تحول بسیار مثبتی را در میان‌مدت برای حفظ باغات و فضای سبز به‌وجود خواهد آورد. این قانون پس از یک دهه از تصویب مصوبه قبلی درخصوص باغات که متأسفانه منجر به از بین رفتن بسیاری از باغ‌های تهران شد، می‌تواند تحولی را در این زمینه ایجاد کند. این مصوبه همچنین از سوی شورای‌عالی معماری و شهرسازی به‌عنوان پیوست طرح جامع مورد تأیید قرار گرفت. بنابراین این روند، در حفظ فضای سبز و باغات ثمربخش خواهد بود.


مهم‌ترین دستاوردهای شورای شهر پنجم
 افزایش شفافیت و اعتماد عمومی و در میان‌مدت کاهش فساد و تخلفات یکی از اصلی‌ترین دستاوردهای شورای شهر پنجم بوده است. هم در حوزه شورا و هم در شهرداری اقدامات متعددی انجام شد که با یاری خدا در میان‌مدت تأثیر خود را در افزایش اعتماد عمومی به نهاد شهرداری خواهد گذاشت. همچنین حفظ باغات و پایبندی به مفاد طرح تفصیلی و جلوگیری از شهر فروشی و هدررفت هزینه‌ها در شهرداری تهران از اقدامات مؤثر شورای شهر در 2سال گذشته بود. به‌رغم تورم بسیار بالایی که در 2سال اخیر تجربه کردیم، اما بودجه شهرداری تهران افزایشی نداشت و ما شهر را به‌رغم افزایش هزینه‌ها با کاهش هدررفت منابع توانستیم با همان هزینه‌ها و با همان کیفیت و چه بسا در برخی حوزه‌ها با کیفیت بالاتر اداره کنیم. یکی از دستاوردهای مهم شورای شهر تهران در 2سال قبل، کاهش آلودگی هوا بوده است. برای دهه‌ها شهروندان تهرانی با معضل آلودگی هوای تهران مواجه بودند و به باور بسیاری این معضل راه‌حلی نداشت، اما مدیریت شهری جدید با عملکرد خود نشان داد که با برخی قاعده‌گذاری‌ها می‌توان ضمن کاهش و روان‌سازی‌ ترافیک، آلودگی هوا را هم تا حد زیادی کنترل کرد.


اولویت‌های 2 سال آینده شورای پنجم
 توسعه ظرفیت حمل‌ونقل عمومی، کاهش ترافیک و آلودگی هوا و پایدار‌سازی‌ این تغییرات از اولویت‌های شورای اسلامی شهر تهران در2 سال باقیمانده خواهد بود. به این ترتیب و برای دستیابی به این اهداف، باید نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و افزایش ظرفیت مترو در دستور کار قرار بگیرد. ادامه جریان تحقق شفافیت و مبارزه با فساد نیز از دیگر اهداف مهمی است که پارلمان شهری پایتخت باید آن را در اولویت اقداماتش قرار دهد. شهرداری باید به سوی تغییر قاعده‌گذاری و تغییر وضع موجود گام بردارد. نکته دیگری که شورای شهر تهران باید آن را در 2سال باقیمانده پیگیری کند و به سرانجام برساند، افزایش درآمدهای پایدار شهر است. مدیریت شهری پایتخت باید نگاه خود را از درآمدهای ناشی از ساخت‌وساز به دیگر درآمدها به‌خصوص درآمدهای حاصل از بهره‌برداری از ساخت‌وساز معطوف کند.


جلوگیری  از شهر‌فروشی
جلوگیری از شهر‌فروشی و هدررفت هزینه‌ها در شهرداری تهران از اقدامات مؤثر شورای شهر در 2سال گذشته بود. به‌رغم تورم بسیار بالایی که در 2سال اخیر تجربه کردیم

این خبر را به اشتراک بگذارید