شارژ بازار با موتورسیکلتهای برقی
اقبال مشتریان به موتورسیکلتهای کلاسیک و برقی در شهرهای بزرگ به 70درصد رسیده است
علی ابراهیمی/روزنامهنگار
هنوز هم از موتورسیکلتهای کاربراتوری بهعنوان یکی از متهمان اصلی آلودگی هوای کلانشهرها یاد میشود. تردد 8 تا 9میلیون موتورسیکلت در سطح کشور با متوسط عمر 4تا6سال (عمر مفید این وسیله نقلیه 8سال است)، انگشت اتهام را به سمت سهم بالای آلایندگی این موتورسیکلتها نشانه رفته است. تازهترین آمارها از افزایش سهم موتورسیکلتهای برقی از بازار ایران، با وجود کاهش تیراژ تولید، مونتاژ و قیمتهای بالای این وسایط نقلیه حکایت دارد. به گزارش همشهری، نیاز سالانه بازار ایران به موتورسیکلت 200تا 300هزار دستگاه است. اما در سالهای اخیر کاهش قدرت خرید و تلاش راکبان موتورسیکلت برای تعمیر و نگهداری موتورسیکلتهای قبلی این نیاز را به 100تا 150هزار دستگاه کاهش داده است. با این وجود اقبال به موتورسیکلتهای کلاسیک و برقی در شهرهای بزرگ به نسبت کاربراتوریها به 70درصد رسیده و در مورد موتورسیکلتهای کوچک و 125سیسی 15درصد است. درشهرستانهای کوچک بهدلیل قدرت خرید پایین، اینگونه موتورسیکلتها با اقبال 95درصدی مشتریان مواجه است. اکنون سلیقه موتورسیکلتسواران تغییر کرده و گرایش آنها به سمت موتورهای کلاسیک وارداتی یا مونتاژ شده زیر نظر کشورهای اروپایی یا آسیایی صاحبنام رفته است؛ محصولاتی که در فروشگاههای شیک و جذاب در معرض دید مشتریان قرار میگیرد. این تغییر فرهنگ مصرف، عرصه را برای تولید و فروش موتورسیکلتهای کاربراتوری غیرمجاز و زیرپلهای تنگتر کرده است.
موتورسیکلتهای 500میلیون تومانی
بررسی قیمت موتورسیکلت حاکی از افزایش قیمت این وسیله نقلیه از 5تا 15میلیون تومان در 3سال پیش، به 9میلیون و 500 هزار تا 150میلیون تومان برای موتورسیکلتهای کاربراتوری و برقی قیمت متوسط در تابستان امسال است. چون مشتریان این وسیله نقلیه که اغلب اقشار متوسط هستند، بازار موتورسیکلتهای با قیمت حدود 10میلیون تومانی رونق بیشتری دارد. اما موتورسیکلتهای لوکس و لاکچری ویژهای نیز با حجم موتور 300تا 500سیسی در بازار عرضه میشوند که نیازمند مجوزهای خاص برای تردد هستند و سواریگرفتن از اینگونه موتورسیکلتها برای موتورسواران، از حداقل 200تا 500میلیون تومان آب میخورد.
جولان برقیها در بازار
اکنون موتورسیکلتهای برقی در 90درصد کارخانههای داخلی تولید میشود و سهم این وسایل نقلیه از 40هزار موتورسیکلت مونتاژشده در کشور تا پایان تیرماه امسال را به 20درصد رسانده است. اما این سهم سال گذشته 10تا 15درصد بود. تمام موتورسیکلتهای برقی بهصورت سیکیدی وارد و مونتاژ میشوند و فقط 10تا 15درصد قطعات آنها مانند لاستیک در داخل ایران تولید میشود. قیمت موتورسیکلتهای برقی در بازار از 7 تا 25میلیون تومان است و موتورسیکلتهای برقی با توان یکهزار و 500تا 3هزار وات در تهران و 600 تا 800وات در شهرستانهای کوچک خریدار دارند.
سیر نزولی تولید
یک عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت با اشاره به سیر نزولی تولید بهدلیل سیاستهای متغیر متولیان بخش صنعت برای تولیدکنندگان انواع موتورسیکلت، گفت: تیراژ تولید و مونتاژ انواع موتورسیکلت در ایران از 850هزار دستگاه در سال 95 به 140تا 150هزار دستگاه در سال 96 به170هزار دستگاه در سال 97 و 40هزار دستگاه تا پایان تیرماه امسال رسیده است. ابوالفضل حجازی افزود: که در دهههای ۷۰ و ۸۰ با حمایتهای دولت از تولید داخل، در بخش موتورسیکلت بهخودکفایی ۶۰ تا ۷۰درصدی رسیدیم و اگر این حمایتها ادامه داشت اکنون ایران صادرکننده موتورسیکلت بود.
نبض بازار
قیمت موتورسیکلتهای برقی در بازار از 7 تا 25میلیون تومان است. موتورسیکلتهای برقی با توان یکهزار و 500تا 3هزار وات در تهران و 600 تا 800وات در شهرستانهای کوچک بیشتر خریدار دارند
قیمت لاکچریها
موتورسیکلتهای لوکس و لاکچری ویژهای با حجم موتور 300تا 500سیسی در بازار عرضه میشوند که نیازمند دریافت مجوزهای خاص برای تردد هستند و سواریگرفتن از اینگونه موتورسیکلتها برای موتورسواران، از حداقل 200تا 500میلیون تومان آب میخورد