• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 6 شهریور 1398
کد مطلب : 75230
+
-

مشکلات زیست محیطی سایت زباله آزادشهر

رئیس شورای شهر آزادشهر : بوی تعفن زباله‌ها یک سوم جمعیت شهری و روستایی اطراف را آزار می‌دهد

پسماند
مشکلات زیست محیطی سایت زباله آزادشهر

سایت زباله و بازیافت در کلانشهرها و شهرهای بزرگ به عنوان یک فرصت برای درآمدزایی و ایجاد اشتغال به حساب می‌آید، اما این فرصت در آزادشهر به تهدیدی برای سلامت و بهداشت محیط زیست شهروندان تبدیل شده است.به گزارش فارس، در سال 1395 مسئولان وقت اعلام کردند سایت زباله آزادشهر با همه تجهیزات و امکانات به روز برای ایجاد درآمد و اشتغال و مدیریت پسماند راه‌اندازی می‌شود. در همان سال وعده راه‌اندازی این سایت عملی شد، اما تهیه تجهیزات و امکانات به روز آن تاکنون در حد حرف باقی‌ مانده است.


انتقاد شهروندان از ایجاد سایت زباله

«م.قزلجه» یکی از شهروندان آزادشهری اظهار کرد: راه‌اندازی سایت زباله سبب مشکلات بهداشتی و محیطی برای مردم شهر و روستاهای اطراف شده است. متاسفانه بوی تعفن آن تا کیلومترها احساس می‌شود. مسئولان هر سال با وعده و وعید که امسال این سایت ساماندهی می‌شود مردم را به آرامش و صبوری دعوت می‌کنند.«رضا خسروی» یکی دیگر از شهروندان آزادشهری نیز گفت: فرزند خردسال من به خاطر قرار گرفتن محل زندگیمان در اطراف این سایت و وجود بوی نامطبوع آن به مشکلات تنفسی دچار شده است. اگر مسئولان در نزدیکی این سایت زندگی می‌کردند حتی نمی‌توانستند یک روز دوام بیاورند. تقاضا داریم مشکلات این سایت هرچه زودتر برطرف شود.


احقاق حق مردم 

نماینده آزادشهر و رامیان در مجلس شورای اسلامی در بازدید چند روز گذشته مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های گلستان گفت: اگر اقدامی در راستای بهبودی سریع سایت زباله آزادشهر صورت نگیرد در تذکری رسمی و علنی اعتراض به حق مردم آزادشهر را در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به گوش مسئولان کشوری خواهم رساند.«علیرضا ابراهیمی» افزود: در 3 سال گذشته بیش از 12 میلیارد تومان برای ساماندهی این سایت هزینه شد، اما امروز به نتیجه مطلوب نرسیدیم. قرار است یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی کار تفکیک زباله، تولید کمپوست و تبدیل شیرابه به بلوک را عهده‌دار شود و امیدواریم تا چند ماه آینده این کار صورت گیرد.


وضعیت سایت زباله آزادشهر، دور از انتظار 

فرماندار آزادشهر هم در این باره گفت: وضعیت سایت زباله آزادشهر با وضعیت مطلوب مورد انتظار مردم فاصله زیادی دارد. باید اقدامات مهم زیست‌محیطی و بهداشت محیط شهروندان رعایت شود تا مردم شهرستان مشکل بهداشتی نداشته باشند.«سیدرسول حسینی» خاطرنشان کرد: تبدیل زباله به کود شیمیایی، ساخت فضای سبز، درختکاری و اقدامات مؤثر در راستای کاهش بوی تعفن حاصل از زباله‌های موجود در این سایت باید هر چه سریع‌تر مرتفع شود.


بوی تعفن سایت زباله آزادشهر 

رئیس شورای شهر آزادشهر هم رعایت نکردن نکات بهداشتی در این سایت را از مشکلات مهم شهر دانست و یادآور شد: متاسفانه مشکلات این سایت به لحاظ ‌زیست‌محیطی، حقوقی و بهداشتی با وجود پیگیری‌های متعددی که انجام شد، هنوز برطرف نشده است.«رضا هاشم‌زایی» تصریح کرد: هیچ مصوبه‌ای برای جایگاه سایت زباله در شورای شهر وجود ندارد و این سایت در حریم قانونی شهر واقع شده است. بوی تعفن آن یک‌سوم جمعیت شهری و روستاهای اطراف را آزار می‌دهد.


تولید 805 تن زباله در گلستان 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های استان هم اظهار کرد: در حال حاضر 2 سایت در شرق و غرب استان و یک کارخانه با ظرفیت 15 تن در مراوه‌تپه به پردازش زباله می‌پردازد. روزانه حدود 805 تن زباله در گلستان تولید می‌شود که 505 تن به سایت آق‌قلا، 300 تن به سایت آزادشهر و 15 تن به کارخانه مراوه‌تپه وارد می‌شود.«محسن سمیعی» افزود: در سایت زباله شهرستان آزادشهر با فراخوان بخش خصوصی توسعه قابل ملاحظه‌ای تا پایان سال 1398 خواهیم داشت. با یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی و شرکت «لیندنر» اتریشی قراردادی مبنی بر تجهیز و بازیافت این سایت پسماند منعقد شده که با اجرایی شدن این طرح، با تولید «آر.دی.اف» می‌توان سوخت مورد نیاز کارخانه سیمان گالیکش را فراهم کرد.


تولید گرانول پلاستیک در سایت زباله آزادشهر

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری‌های گلستان اظهار کرد: تا 3 ماه آینده در این سایت زباله‌ها تبدیل به کمپوست شده و از اواخر شهریورماه نیز تولید گرانول پلاستیک در این سایت فعال می‌شود. با تحقق این برنامه شاهد وضعیت خوبی در این سایت خواهیم بود. قرار است شیرابه این زباله‌ها نیز به سازه‌های بتونی تبدیل شود تا مشکل بوی تعفن این سایت برطرف شود.سمیعی یادآور شد: در خودروهای حمل زباله به روش جدید، سیم تریلر هاپردار در خودروها به کار رفته که بدون نیاز به سکوی موقت می‌توان زباله را تخلیه کرد. با این کار بوی تعفن و منظر نامناسب نیز ایجاد نمی‌شود. شهرداری‌ها می‌توانند این خودروها را با پرداخت 30 درصد نقد و باقی اقساط خریداری کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید