• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 6 شهریور 1398
کد مطلب : 75228
+
-

کاهش آمار داوطلبان کنکور ریاضی

کاهش آمار داوطلبان کنکور ریاضی

آمار نگران‌کننده بی‌اعتنایی داوطلبان کنکور به علوم پایه و رشته ریاضیات و ضرورت بازسازی زیرساخت‌های فرهنگی برای تاکید بر اهمیت موضوع از مسائلی بود که رئیس دانشگاه شیراز در آیین آغاز به کار پنجاهمین کنفرانس ریاضی ایران مطرح کرد. 

به گزارش ایرنا، «حمید نادگران» در آیین افتتاح پنجاهمین کنفرانس ریاضی ایران که در شیراز برگزار شد، آمار نگران‌کننده داوطلبان کنکور در گروه تجربی و مقایسه آن با آمار داوطلبان گروه ریاضی را زنگ خطری برای کشور عنوان و اضافه کرد: این معضل نشان از حذف تدریجی و غیرقابل‌برگشت اندیشه‌های ناب و فاخر علمی دارد و اهمیت موضوع باید برای عموم مردم در قالب کار فرهنگی و تغییر زیرساخت‌های ذهنی تبیین شود.  وی بی‌توجهی، بی‌اقبالی و عدم اهتمام ویژه به علوم پایه و به‌ویژه ریاضیات را باعث ویرانی زیرساخت‌های علمی کشور دانست. 

رئیس دانشگاه شیراز افزود: راه توسعه پایدار و مستحکم علمی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جوامع فقط از مسیر توجه به علوم پایه می‌گذرد. عضو هیات علمی دانشگاه شیراز انحراف از مسیر ناب و روشن علوم پایه را موجب بی‌ثباتی و تردید در دیگر علوم و فنون برشمرد و گفت: حتی علوم پزشکی و سلامت جامعه نیز زمانی کامل است که از دستاوردهای باارزش علوم پایه بهره ببرند. 


تولد ایده‌های نو از رهگذر اهتمام به علوم پایه میسر است

نادگران اظهار کرد: بروز و ظهور و ماندگاری ایده‌های نو در حوزه فناوری نیز برخاسته از اهتمام به علوم پایه است. رئیس دانشگاه شیراز با بیان این‌که افق و مدل توسعه پایدار علوم پایه باید در کشور تهیه شود ابراز کرد: به‌کارگیری قابلیت‌های انگیزشی به نحو موثر موجب بازسازی علمی کشور در زمینه‌های مختلف خواهد شد.

  وی با بیان این‌که توجه به ریاضیات صنعتی، اطلاعات کوانتومی، ریاضیات پزشکی و ریاضیات کارآفرینی باید ویژه باشد عنوان کرد: هنوز هم شاکله اصلی فعالیت آکادمیک در دانشگاه‌ها که از آن به عنوان تولید علم و اندیشه یاد می‌شود، اجرای پژوهش‌های ناب و فاخر در مرزهای دانش و ایجاد جایگاه و مرجعیت علمی در جوامع بین‌المللی است.

 نادگران با بیان این‌که دانشگاه شیراز علوم پایه سرچشمه جوشان و زلال زیرساخت‌های علمی کشور است گفت: علوم پایه سرمایه‌ای بزرگ و سودآور است که مفاهمه علمی با جوامع بین‌المللی را استمرار و توسعه می‌بخشد و کشور را با صلابت و قدرت در مرزهای دانش حفظ می‌کند. 

در پنجاهمین کنفرانس ملی ریاضی ایران به میزبانی شیراز، میزگرد زنان در ریاضیات و صنعت، مجمع عمومی انجمن ریاضی ایران، نشست بررسی ریاضیات، دانشگاه نسل سوم و انقلاب صنعتی چهارم، میزگرد ریاضی و نقش آن در دانشگاه نسل سوم برگزار خواهد شد. 

دبیر پنجاهمین کنفرانس ملی ریاضی نیز در آیین گشایش این برنامه، پیشینه برگزاری این همایش را سال ۱۳۴۹ و به ابتکار دانشگاه شیراز عنوان کرد. «فرشید عبداللهی» گفت: این کنفرانس پس از آن به‌ صورت سالانه در دیگر دانشگاه‌های ایران با همکاری انجمن ریاضی ایران به‌ صورت مداوم برگزار شده است. 


شیراز؛ خاستگاه کنفرانس ملی ریاضیات ایران

وی با بیان این‌که دست‌کم ۳۰ استاد دانشگاه در این رویداد بزرگ شرکت کرده‌اند اعلام کرد: این همایش تا ۷ شهریور ادامه دارد و برگزاری پنجاهمین دوره کنفرانس ریاضی ایران به میزبانی شیراز تاییدکننده نیم قرن برگزاری موفق کنفرانس‌های ریاضی بوده که نقطه عطفی برای تاریخ ریاضیات ایران است.

عبداللهی ادامه داد: بزرگداشت این چهره‌های علمی با حمایت بنیاد نخبگان فارس از دیگر برنامه‌های این کنفرانس است که سه‌شنبه ۵ شهریورماه جاری برگزار می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید