• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 6 شهریور 1398
کد مطلب : 75217
+
-

جای خالی اورژانس اجتماعی در 6 شهرستان فارس

خبرخوان
جای خالی اورژانس اجتماعی در 6 شهرستان فارس

اورژانس اجتماعی استان فارس یکی از واحدهایی است که برای پیشگیری و رفع آسیب‌های اجتماعی در طول شبانه‌روز فعالیت دارد.

 به گزارش تسنیم، گستردگی و افزایش آسیب‌های اجتماعی موضوعی است که در طیف‌های مختلف جامعه وجود دارد و نمی‌توان بخشی از جامعه را مستثنا از مقوله آسیب‌های اجتماعی دانست. از آنجا که افراد بیشتری با این آسیب‌ها درگیر‌ند، شناسایی و برطرف کردن آسیب‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. 

فعالیت نهادهای حمایتی و سمن‌ها از افراد آسیب‌دیده ‏بخشی از ضرورت‌های لازم در این حیطه است، اما جدا از حضور و فعالیت حمایتی، مداخله سریع برای رفع آسیب و یا بحران به‌وجود‌آمده ضرورت بیشتری دارد.
اورژانس اجتماعی یکی از واحدهایی است که برای پیشگیری و رفع آسیب‌های اجتماعی در طول شبانه‌روز فعالیت دارد. اورژانس اجتماعی با ورود به‌موقع در بحران‌ها از وقوع بسیاری از آسیب‌ها جلوگیری و از تبدیل شدن بسیاری از اتفاقات به آسیب یا بحران جلوگیری می‌کند.


اورژانس اجتماعی برای مقابله با بحران‌های خانوادگی 

خط تلفن 123 سریع‌ترین راه برای برقراری تماس با اورژانس اجتماعی است. در حالی فعالیت اورژانس اجتماعی گستردگی زیادی دارد که این موضوع همچنان در بخشی از جامعه ناشناخته است و یا اصلا وجود ندارد. «علی» یکی از شهروندان خرامه است که اعتقاد دارد اگر اورژانس اجتماعی در تمامی شهرستان‌ها از جمله خرامه مستقر باشد، در رفع بسیاری از بحران‌ها کمک ‌می‌کند.

به گفته وی، در شهرستان‌ها عمدتا مردم به واسطه آشنایی چهره به چهره کمتر با اورژانس اجتماعی تماس برقرار می‌کنند که اگر در این مورد فرهنگ‌سازی شود، می‌تواند در رفع مشکلات و کاهش آسیب‌های اجتماعی موثر باشد. این شهروند می‌گوید: بارها شاهد کودک‌آزاری و یا همسر‌آزاری بوده‌ام، اما به دلیل نبود اورژانس اجتماعی برای مداخله کار به نیروی انتظامی کشیده شده است.


کمبود اورژانس اجتماعی در شهرستان‌ها 

«معصومه فروتن» معاون اجتماعی - بهزیستی فارس، با بیان این‌که 22 شهرستان فارس اورژانس اجتماعی دارد عنوان می‌کند: پایگاه اورژانس اجتماعی در شهرستان‌هایی مانند خرامه، مهر، سروستان، پاسارگاد، بوانات و گراش نداریم که نیاز است در این شهرستان‌ها با اختصاص اعتبار و مجوز ایجاد شود. این شهرستان‌ها از شهرهای همجوار در مواقع نیاز استفاده می‌کنند.

وی با تاکید بر این‌که وجود اورژانس در شهرستان‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی موثر است تصریح می‌کند: در شیراز 2 مرکز اورژانس اجتماعی فعال است و اورژانس اجتماعی شامل 4 بخش مرکز مداخله در بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی، پایگاه خدمات اجتماعی، خط تلفن 123 و خدمات سیار اورژانس اجتماعی است.

 فروتن ادامه می‌دهد: در 3 ماه نخست امسال، زنگ‌خور مرتبط با خط 123 بیش از 7290 تماس بوده که از این تعداد 2684 مداخله صورت گرفته است. وی خاطرنشان می‌کند: همچنین تیم اورژانس اجتماعی 8178 مورد به صورت سیار به محل رفته‌اند و خدمات ارائه داده‌اند.


مداخله اورژانس اجتماعی در موارد کودک‌آزاری و همسرآزاری

این مسئول با بیان این‌که عمده مداخلات اورژانس اجتماعی در مورد کودک‌آزاری، همسرآزاری، معلول‌آزاری و خودکشی است عنوان می‌کند: همچنین، اورژانس در حوزه زنان و دختران آسیب‌دیده فعالیت دارد و بخش زیادی از فعالیت‌ها به این موضوع اختصاص  دارد.

 فروتن با اشاره به این‌که خط 123 برای مشاوره نیست و فقط اطلاع‌رسانی است خاطرنشان می‌کند: در صورتی که وضعیت بحرانی باشد، سوالات مهمی پرسیده می‌شود و تیم سیار به محل اعزام می‌شود و اگر شرایط فراهم باشد، فرد به یکی از پایگاه‌ها دعوت می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: در اورژانس اجتماعی فقط اطلاع داده می‌شود که بحران ایجاد شده است و تیم سیار با مراجعه به محل، مداخله انجام می‌دهد. فروتن با اشاره به تماس و مداخلات مرکز اورژانس اجتماعی عنوان می‌کند: بیشترین مواردی که با اورژانس اجتماعی تماس برقرار می‌شود مربوط به کودک‌آزاری و همسرآزاری است.

این خبر را به اشتراک بگذارید