• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 6 شهریور 1398
کد مطلب : 75193
+
-

کاهش ازدواج و طلاق در کهگیلویه و بویراحمد

در 4 ماه سال جاری 2406 ازدواج در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 8 درصد کاهش دارد

جامعه
کاهش ازدواج و طلاق در کهگیلویه و بویراحمد

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان کهگیلویه و بویراحمد از کاهش ازدواج و طلاق در این استان خبر داد.

 به گزارش ایسنا، «سعید محوری» افزود: طبق گزارش استخراج‌شده از سامانه ثبت وقایع ازدواج و طلاق، در سال گذشته، 6007 واقعه ازدواج در دفاتر ازدواج استان به ثبت رسیده که نسبت به سال قبل از آن 8 درصد کاهش داشته است. 

وی اظهار کرد: همچنین در 4 ماه سال جاری 2406 واقعه ازدواج در استان به ثبت رسیده که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که 2626 واقعه است، 8‌درصد کاهش نشان می‌دهد. مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان خاطرنشان کرد: در سال گذشته، 1445 واقعه طلاق در دفاتر رسمی طلاق استان به ثبت رسیده است که این آمار نسبت به سال قبل از آن کاهش10 درصدی نشان می‌دهد. 

محوری تصریح کرد: در 4 ماه سال جاری 448 واقعه طلاق به ثبت رسیده است که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل که 479 واقعه طلاق بوده کاهش 6 درصدی نشان می‌دهد. وی ادامه داد: بارزترین علل طلاق مربوط به مسائلی همچون عدم تفاهم و امکان سازش، دخالت خانواده‌ها، ترک زندگی، محقق نشدن شروط ضمن عقد، اعتیاد به مواد مخدر و فقر مالی است. 

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: ریشه بسیاری از طلاق‌ها در استان نداشتن درک مناسب از روابط زناشویی است که ضرورت دارد پیش از تشکیل زندگی مشترک، آموزش‌های لازم شفاف و صریح به جوانان و نوجوانان داده شود تا آنها مهارت‌های لازم را بیاموزند. 


آموزش پیش از ازدواج

محوری بیان کرد: اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تاکنون برای کاهش طلاق در استان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از این مهم اقدامات متعددی انجام داده که از مهم‌ترین آنها برگزاری همایش حقوق خانواده با محوریت مباحث حقوقی درباره شروط ضمن عقد، آزمایش ژنتیک، مشاوره قبل از ازدواج، ازدواج، مهریه، طلاق و مسائل پیش رو، امضای تفاهم‌نامه با سازمان بهزیستی استان و صدور گواهی مربوط به گذراندن دوره‌های آموزشی مهارت‌های زندگی توسط زوجین قبل از ثبت ازدواج در دفترخانه‌های ازدواج، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها، تهیه بروشورهای آموزشی جهت پیشگیری از طلاق و پیامدهای طلاق و توزیع آن میان مراجعین دستگاه ثبت اسناد استان و قشرهای مختلف مردم است. 

وی تصریح کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک یکی از سازمان‌های حاکمیتی است که وظیفه ثبت معاملات، ثبت شرکت‌ها، املاک و دارایی‌های شخصی اتباع ایرانی را به عهده دارد. 

مدیر کل ثبت اسناد و املاک کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: این سازمان دارای تنوع ماموریت، ارتباط گسترده با مردم، و دارای منابع انسانی دانا و عملکرد فوق‌تخصصی است و خدمات گوناگونی به مردم ارائه می‌دهد. محوری گفت: با توجه به این‌که سند به عنوان پایگاهی آرام‌بخش نقش مهمی در روابط اقتصادی، اجتماعی، حقوقی، فرهنگی و سیاسی بین افراد حقیقی و حقوقی ایفا می‌کند دارای ارزش فراوانی است. 

وی افزود: از مهم‌ترین خدماتی که سازمان ثبت اسناد و املاک به مردم ارائه می‌دهد می‌توان به تنظیم سند معاملات در دفترخانه‌ها، ثبت ازدواج و طلاق، ثبت شرکت‌ها، ثبت و صدور اسناد مالکیت و اجرای اسناد رسمی اشاره کرد. مدیر کل ثبت اسناد و املاک کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: اداره کل ثبت اسناد و املاک کهگیلویه و بویراحمد هم‌اکنون با 4 واحد ثبتی خدمات حقوقی ثبت را در استان به شهروندان عزیز ارائه می‌کند و مجوز 4 واحد ثبتی دیگر نیز گرفته شده است که در شرف راه‌اندازی آنها هستیم. 

محوری خاطرنشان کرد: در حال حاضر، 56 دفتر اسناد رسمی و 36 دفتر ازدواج و 18 دفتر طلاق در استان در حال فعالیت هستند که همه فعالیت‌های آنها به شکل الکترونیکی انجام می‌گیرد. وی ادامه داد: ساختمان اداره کل ثبت اسناد و املاک استان و ثبت اسناد و املاک ناحیه یک یاسوج در بهمن ماه سال گذشته به صورت ویدئوکنفرانس با ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در بهمن سال گذشته افتتاح و راه‌اندازی شد. 


رفع محرومیت

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: برای محرومیت‌زدایی در شهرستان لنده و در اجرای دستور رئیس شورای قضایی استان و به منظور اجرای طرح بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و صدور سند مالکیت و با توجه به عدم تخصیص اعتبار در راه‌اندازی واحد ثبتی در شهرستان لنده 2 نفر به صورت مأمور در مرکز شهرستان حاضر می‌شوند و روند محرومیت‌زدایی و رفع تنگناهای مردم در امور قضایی را رفع می‌کنند. محوری عنوان کرد: با توجه به مشکل کمبود شدید نیروی انسانی در واحدهای ثبتی موجود، این واحدها به‌تدریج و بر اساس اولویت در هر شهرستانی که امکانات و تجهیزات آن تامین شود، راه‌اندازی می‌شوند. 

وی ادامه داد: سامانه شمیم (شبکه ملی یکپارچه مالکیت) ترکیبی از ایستگاه‌های دائمی، نقشه‌برداران واحدهای ثبتی و گیرنده‌های رووِر توزیع‌شده بین آنها، زیرساخت‌های سخت‌افزاری، شبکه و نیروی انسانی، مدیریت کاربران، نظارت و پشتیبانی از سیستم، نرم‌افزارهای مدیریت کاربران، نرم‌افزارهای واسط برای صدور سند مالکیت و دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های اجرایی است. 

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان اظهار کرد: پس از استقرار ایستگاه‌های دائمی و محاسبات اولیه و توزیع دستگاه‌های روور بین نقشه‌برداران واحدهای ثبتی و آموزش آنها و تعریف دسترسی‌ها و نصب نرم‌افزارهای لازم، نقشه‌برداران می‌توانند در سیستم شمیم اقدام به برداشت حدود املاک کنند. 

محوری خاطرنشان کرد: طرح امکان‌سنجی و مطالعاتی شمیم در استان از ابتدای سال 95 آغاز شد که با بررسی‌های به‌عمل‌آمده از نقشه‌ها و عکس‌های هوایی استان و با توجه به شاخص‌هایی همچون وسعت و موانع ارتفاعی (کوه‌ها و ساختمان‌های بلند و دکل‌های مخابراتی) پیاده‌سازی با نصب آنتن مربوط به ایستگاه مرجع بر روی ساختمان اداره کل آغاز شد و با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده آنتن مربوطه بر روی ساختمان اداره کل نصب و راه اندازی شد. 

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان گفت: برای راه‌اندازی شبکه طرح امکان‌سنجی و مطالعاتی شمیم در کهگیلویه و بویراحمد قریب به 2 میلیارد ریال هزینه شده است که با اجرای طرح شبکه شمیم از هزینه‌های مراحل ثبت و نگهداری اسناد ثبتی کاسته می‌شود. 

همچنین با استفاده از اطلاعات این شبکه، کلیه نقشه‌ها در یک سیستم مختصات واحد تهیه و وارد بانک اطلاعاتی می‌شود و در نتیجه، مسائلی از قبیل تداخل بین نقشه‌ها از بین خواهد رفت. مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: راه‌اندازی شبکه شمیم نقش حائز اهمیتی در جمع‌آوری اطلاعات قانون حدنگار ایفا می‌کند و با راه‌اندازی شبکه شمیم مشکلات مربوط به تعارضات ملکی در استان به حداقل رسیده است. 

«سعید محوری» بیان کرد: سامانه شمیم به منظور اجرای قانون کاداستر (حدنگاری) عملیاتی شده است و در این شبکه تحدید حدود املاک در سیستم مختصات جهانی با دقت بالا و به صورت لحظه‌ای انجام می‌شود و در نتیجه، اسناد مالکیت کاداستری با دقت بسیار بالا صادر می‌شود. 

وی ادامه داد: املاکی که با استفاده از شمیم ثبت و صدور سند می‌شود در صورتی که به هر علتی حدود آنها در طبیعت از بین برود و یا مورد تجاوز دیگران قرار گیرد با دقت سانتی‌متر قابل پیاده‌سازی دوباره است و حقوق مالکان با توجه به ثبت مختصات گوشه‌های املاک در بانک کاداستر استان نزد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور حفاظت می‌شود. 

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان بیان کرد: این طرح علاوه بر این‌که سبب کاهش دعاوی ملکی می‌شود گام بزرگی برای تهیه نقشه‌های ارتفاعی مسطحاتی با سرعت بالا است که دقت سندهای صادره را بالا خواهد برد. از دیگر مزایای استفاده از شمیم این است که این سیستم به صورت خودکار اجازه ورود قطعاتی را که به‌درستی برداشت نشده‌اند نمی‌دهد و این مهم یکی از نقاط قوت استفاده از شمیم است.

این خبر را به اشتراک بگذارید