• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 6 شهریور 1398
کد مطلب : 75161
+
-

اشتغال‌زایی هزار نفری در حوزه دام‌پروری

رئیس هیات مدیره‌ بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گفت: فرآیند ایجاد یک‌ هزار طرح اشتغال‌زایی مبتنی بر الگوی مردم‌‌محور و برنامه‌های محرومیت‌زدایی این ستاد مطابق با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در 5 شهرستان و ۲۰۰ روستای استان آغاز شد. 

 «محمود عسکری‌آزاد» در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: در این طرح که در مدل‌های اجتماع‌محور «سحاب»  (سرمایه‌گذاری حمایتی اشتغال‌زایی برکت) و «آسمان» (آیین‌نامه‌ سرمایه‌گذاری مردمی و اشتغال نیروی انسانی) در روستاهای 5 شهرستان زاهدان، زابل، نیمروز، هیرمند و هامون به اجرا در می‌آید، به هر خانوار 4 رأس گوساله واگذار و پس از پایان دوره‌ ۶ ماهه‌ پرواربندی، از آنان خریداری می‌شود و مجدداً به هر متقاضی 4 رأس گوساله‌ دیگر تحویل داده می‌شود تا این فرآیند برای دومین‌ مرتبه در سال تکرار شود. 

وی گفت: به این ترتیب ضمن تامین دوباره‌ سرمایه‌ اولیه برای اشتغال، سود حاصل از فروش دام‌های پرورش‌یافته به عنوان درآمد متقاضیان منظور می‌شود و هر متقاضی اشتغال مشمول این طرح به‌ طور متوسط در ماه ۱۵ میلیون ریال درآمد خواهد داشت. 

رئیس هیات مدیره‌ بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) افزود: در تمام مراحل، این بنیاد فقط نقش تسهیلگر را دارد و همه‌ امور از جمله واردات دام از کشور پاکستان، قرنطینه، حمل‌و‌نقل به شمال سیستان و بلوچستان و به‌طور مشخص منطقه‌ سیستان، پشتیبانی، تامین علوفه و خوراک، خرید به نرخ روز، کشتار دام‌ها و توزیع در بازار داخلی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و در واقع بنیاد برکت بخش خصوصی را به مردم مرتبط می‌کند. 

وی بیان کرد: اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی این بنیاد علاوه بر ایجاد بیش از ۲ هزار شغل در مناطق محروم استان باعث رونق تولید، ایجاد معیشت پایدار، توانمندسازی و تحقق اقتصاد مردمی، کمک به تامین گوشت در داخل کشور، افزایش امنیت مواد غذایی و تبدیل سرمایه‌های مردم با ارزش افزوده‌ بیشتر خواهد شد. 

عسکری‌آزاد ادامه داد: پرورش این 4 هزار راس گوساله به شکل صنعتی، اعتباری معادل قیمت خود آن‌ها را برای تامین زیرساخت‌های نگهداری می‌طلبید که با الگوی جدید کسب‌ و کار طراحی شده توسط بنیاد برکت، عملاً بخش سرمایه‌گذاری ثابت حذف می‌شود و صرفه‌جویی اقتصادی و ارزی چشم‌گیری را در پی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید