• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 6 شهریور 1398
کد مطلب : 75166
+
-

افزایش تعداد دشت‌های با وضعیت بحرانی در هرمزگان

هرمزگان با توجه به خشکسالی‌های اخیر دچار فقر پوشش گیاهی و افزایش دشت‌های بحرانی از ۳۸ مورد به ۴۱ مورد شده که این امر اجرای طرح‌های آبخیزداری را ضروری کرده است. 

معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان گفت: مجموع دشت‌های استان ۷۹ مورد است که طی مرحله اول با همکاری وزارت نیرو، ۳۷۸ هزار هکتار از دشت‌های بحرانی شناسایی شد. 

 «ابراهیم جعفری‌تختی‌نژاد» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: یکی دیگر از دلایل لزوم اجرای طرح‌های آبخیزداری در هرمزگان، خشکسالی و فقر پوشش گیاهی است. با توجه به این‌که ۷۶ درصد از مساحت استان در مواقع بارش باران سیل‌خیز است. 

وی بیان کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری در دشت‌های بحرانی متمرکز شده و انجام این طرح‌ها هر ساله برای حفاظت از خاک حدود ۱۵ متر مکعب در هکتار است. 

معاون آبخیزداری منابع طبیعی هرمزگان بیان کرد: با همکاری و تأمین اعتبارات لازم از محل صندوق توسعه ملی، بنیاد برکت، بنیاد علوی و بسیج، در عملیاتی شدن طرح‌های آبخیزداری ۲۲۳ هزار هکتار از برنامه ششم توسعه جلوتر هستیم. 

تختی‌نژاد، متوسط فرسایش خاک استان را ۲۶ تن در هکتار بیان کرد و گفت: این در حالی است که میزان رسوب و فرسایش خاک در کشور ۱۶ تن در هکتار برای هر سال است. 

وی اظهار کرد: در سال جاری ۶۲۰ میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی و ۶۲۰ میلیارد ریال دیگر نیز از منابع استانی و تملک دارایی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری اختصاص یافت. 

از مساحت 7 میلیون و ۲۰۰ هزار هکتاری استان هرمزگان، 6 میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار جزو عرصه‌های منابع طبیعی است که یک میلیون و ۸۰ هزار هکتار آن جنگل، 4 میلیون و ۹۳ هزار هکتار مرتع و یک میلیون و ۵۶۵ هزار هکتار آن را بیابان تشکیل می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید