• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 6 شهریور 1398
کد مطلب : 75154
+
-

سم‌پاشی کانون‌های پرخطر مالاریا در سیستان و بلوچستان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی زاهدان گفت: سم‌پاشی بیش از ۲۵۰ کانون پرخطر مالاریا در شهرستان‌های سراوان و سیب‌وسوران به مدت یک ماه آغاز شد. 

به گزارش ایرنا، دکتر «سیدمهدی طباطبایی» گفت: مالاریا مهم‌ترین بیماری انگلی و یکی از موضوعات مهم بهداشتی تعدادی از کشورها به‌ویژه کشورهای گرمسیری دنیاست‌. 

وی ادامه داد: عملیات سم‌پاشی ابقایی کانون‌های پرخطر مالاریا در مناطقی که احتمال شیوع مالاریا در آن بیشتر است هر ساله به صورت محوری در ۲ مرحله در استان اجرایی می‌شود.  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: با تلاش تمام دست‌اندرکاران سلامت به حذف مالاریا نزدیک شده‌ایم به‌طوری که در چند سال اخیر موفقیت‌های زیادی را در زمینه کاهش این بیماری به‌دست آورده‌ایم. 

طباطبایی تاکید کرد: از سال ۹۲ هیچ مرگ ناشی از مالاریا نداشته‌ایم ولی همچنان تمام فعالیت‌های حذف مالاریا شامل لاروکشی و آموزش گروه‌های هدف در تمام مناطق استان در حال انجام است. 

وی بیان کرد: تمام اتباع کشورهای همسایه به محض ورود از نظر ابتلا به بیماری‌های واگیر مورد بررسی قرار می‌گیرند و در صورت هرگونه علائم مشکوک درمان آن‌ها آغاز می‌شود. 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان افزود: کاهش 5/62 درصدی موارد فالسیپارم، کاهش ۲۷ درصدی موارد ایرانی مالاریا و کاهش ۱۰ درصدی کانون‌های فعال از دستاوردهای مبارزه با مالاریا در یک سال گذشته در این استان بوده است. 

بیماری مالاریا با نام‌های دیگری چون پالودیسم، تب و لرز، تب نوبه و تب متناوب نیز نامیده می‌شود. این بیماری به صورت عفونت حاد در بیشتر موارد وخیم و گاهی طولانی با ویژگی‌های تب متناوب و لرز، کم‌خونی و بزرگی طحال و گاه با ویژگی‌های ساده یا کشنده دیگر خودنمایی می‌کند. 

اهمیت این بیماری به خاطر شیوع زیاد و مرگ و میر جالب توجه آن است. انگل مالاریا توسط یک تیره از پشه به نام آنوفل به انسان منتقل می‌شود که این تیره شامل چندین گونه است. مالاریا یک کلمه ایتالیایی و به معنای هوای بد (Mal-Aria) است و منظور از آن تعریف بیماری با ویژگی‌های تب متناوب است که ایتالیایی‌ها در گذشته وجود آن را ناشی از هوای بد و مناطق باتلاقی می‌دانستند. همواره با گرم شدن زمین، شیوع این بیماری افزایش می‌یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید