• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 6 شهریور 1398
کد مطلب : 75142
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/9J04
+
-

قیمت مرغ از دست ستاد تنظیم بازار خارج شد

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی کرمان: تا روز شنبه ۹ شهریورماه مرغداران باید روزانه ۱۰۰ تومان قیمت مرغ را پایین بیاورند

گزارش
قیمت مرغ از دست ستاد تنظیم بازار خارج شد

به گفته اعضای ستاد تنظیم بازار کرمان بر اساس مصوبات این ستاد قرار بوده صاحبان مرغداری‌ها به صورت پله‌ای قیمت گوشت مرغ را در این استان کاهش دهند، ولی شواهد امر حکایت از این دارد که نه‌تنها این مصوبه اجرایی نشده، بلکه شاهد افزایش پله‌ای قیمت مرغ نیز نسبت به قبل بوده‌ایم. 

به گزارش ایرنا، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان گفت: بر خلاف قولی که تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان مرغ در جلسه قبلی ستاد تنظیم بازار داده بودند، به جای کاهش پله‌ای قیمت، شاهد افزایش قیمت مرغ در استان هستیم. 
 «محمدعلی دهقان» ادامه داد: در حال حاضر مرغ با قیمت ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان در بازار عرضه می‌شود. 

وی با اشاره به این‌که مرغ و نهاده‌های دامی با ارز 4۲۰۰ تومان خریداری می‌شود که بدون یارانه قیمت تمام‌شده آن ۱۷ هزار تومان می‌شود، گفت: زمانی که بخش عمده سرمایه دولت در حوزه نهاده‌های دامی اختصاص می‌یابد نرخ مرغ هم با ارز دولتی قیمت‌گذاری شود. 

دهقان با تأکید بر این که زمانی که چرخه تولید مرغ گوشتی به انتهای خط نمی‌رسد باید بررسی و با متخلفان برخورد شود، گفت: مرغداران باید جواب‌گوی این موضوع باشند. 
وی با اشاره به این‌که قیمت مرغ زنده 8۸۵۰ تومان و مرغ کشتار ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان مصوبه دولت است، گفت: در جلسه قبلی تنظیم بازار استان مقرر شد قیمت مرغ در بازار کاهش یابد، اما این مهم محقق نشد. 

وی با تاکید بر این که قیمت مرغ در استان کرمان باید کاهش یابد و به قیمت آن در سایر استان‌ها کاری نداریم، گفت: گمان نمی‌کنم در چند روز گذشته مرغ قاچاقی از استان خارج شده باشد. 

 سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان گفت: تا روز شنبه (۹ شهریورماه) مرغداران باید روزانه ۱۰۰ تومان از قیمت مرغ را پایین بیاورند تا قیمت مرغ به سمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان مصوب دولت برسد. 

دهقان ادامه داد: برای کاهش قیمت مرغ در استان و رسیدن به قیمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومانی مصوب دولت، آماده توزیع مرغ منجمد ۱۲هزار و ۵۰۰ تومانی در استان هستیم. 


 برخود جدی با قاچاقچیان 

مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان نیز با بیان این‌که بازرسی‌های صنعت و معدن از واحدهای تولیدی مرغ باید جدی‌تر انجام شود، گفت: مرکز ۱۲۴ باید در شهرستان‌های بزرگ استان دایر شود. 

 «رضا سنجری» با این‌که راهکارهای قانونی برای برخورد با متخلفان در حوزه قاچاق مرغ باید اندیشیده شود گفت: برای تنظیم بازار گوشت مرغ گرم، باید مرغ منجد را روانه بازار کرد. 
وی تاکید کرد: در همه جلسات ستاد تنظیم بازار فرصت داده شد، اما هیچ عملکردی در زمینه کاهش قیمت مرغ گرم در استان دیده نشده است. 


آمار مرغداری‌ها واقعی نیست

معاون بازرگانی و توسعه تجارت صمت استان کرمان نیز گفت: بر اساس بازدیدهای انجام‌شده عرضه مرغ خارج از شبکه مرغداری‌ها ۲۱ میلیارد و ۸۴۰ میلیون ریال بوده است. 

 «محمدرضا خواجویی» با بیان این‌که طی بازدید از ۱۰ واحد شهر کرمان برای ۶ واحد تخلف گزارش کرده‌ایم، افزود: آمار مرغداری‌ها واقعی نیست، زیرا بر اساس بازدیدهای انجام‌شده مرغی موجود نیست و در کشتارگاه‌ها مرغ ۵۰ تا ۶۰ روزه وجود ندارد. 

رئیس تعاون روستایی شهرستان کرمان نیز پایان چرخه مرغ را احداث عرضه فروشگاه فروش این کالا دانست و گفت: این مهم در نیمه دوم امسال به بهره‌برداری می‌رسد. 

 «محسن میرزایی» با بیان این‌که وظیفه ما تولید مرغ است و نظارت در زمینه پرورش و عرضه مرغ در بازار در اختیار ما نیست، گفت: اطلاعات واحدهای تولیدی در اختیار ما نیست و اگر اطلاعات این سامانه از سوی دام‌پزشکی در اختیار ما قرار گیرد این مشکلات رفع می‌شود. 


قمیت مرغ زنده یک ماه است تغییر نکرده است

مسئول قیمت‌گذاری مرغ زنده در استان کرمان نیز از فروش مرغ زنده به قیمت ۱۰ هزار تومان در استان خبر داد و گفت: حدود یک ماه است این قیمت تغییر نکرده است. 

«محسن یزدانپناه» افزود: قرار بود قیمت مرغ ۵۰۰ تومان کاهش یابد. 


کمبود نقدینگی‌درمرغداری‌ها

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کرمان نیز از یک میلیون و ۲۱۵ هزار و ۶۰۰ جوجه‌‌ریزی در استان از پنجم تا ۲۳ تیرماه سال جاری خبر داد و گفت: این آمار بر اساس اطلاعات ثبت‌شده در سامانه است. 

 «سیدحسن مهدی» نظارت و بازرسی از واحدهای مرغداری را مهم خواند و گفت: ورود سیستم نظارتی کشور در حوزه نهاده‌های دامی این مهم به سمت آرامش و ثبات رسید. 
وی خواستار یک کارگروهی در کنار تنظیم بازار برای قیمت‌گذاری شد تا تولیدکنندگان نیز در این بازار متضرر نشود. 

مهدی با بیان این‌که یکی از مشکلات عدیده مرغداری‌ها کمبود نقدینگی است، گفت: اگر حمایت از تعاونی‌های مرغداری در قالب سرمایه در گردش تامین نشود، در نیمه دوم سال به مشکل برمی‌خوریم. 

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کرمان ورود مرغ منجمد به بازار را یک شوک به مرغداران دانست و افزود: باید یک فرصت ۱۵ روزه برای کاهش قیمت مرغ در استان داده شود. 


صنعت مرغداری در تسخیر ۶ نفر

مدیر کل دام‌پزشکی استان کرمان با اشاره به چرخه تولید مرغ گفت: ابتدا شرکت تعاونی درخواست جوجه‌‌ریزی مرغداری را در سامانه ثبت می‌کند که بعد جوجه خریداری‌شده وارد مرغداری می‌شود. 

 «حسین رشیدی» افزود: ۶۰ درصد مرغ استان دست یک عده افراد است که مرغدار نیستند. صنعت مرغداری در تسخیر ۶ نفر است که مرغ را می‌خرند و کشتار می‌کنند و یک زنجیره تولید نامرئی راه انداخته‌اند و به طور غیرقانونی مرغ را از استان خارج می‌کنند. 
وی ادامه داد: این افراد در تعزیرات نیز پرونده دارند که باید با آن‌ها برخورد جدی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید