• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 5 شهریور 1398
کد مطلب : 74892
+
-

4طرح جدید در جوار بزرگ‌ترین باغ گردوی جهان

عضو هیأت مدیره شرکت کشت و صنعت شهمیرزاد: قرار است تا یک ماه آینده امکان خرید سهام این باغ برای همه ایرانیان فراهم شود

گزارش
4طرح جدید در جوار بزرگ‌ترین باغ گردوی جهان

شهمیرزاد یک شهر نمونه گردشگری بین‌المللی در شمال استان سمنان است که به بهشت کویر اشتهار دارد. اگرچه این شهر به آب و هوای مطبوع و چشم‌اندازهای کم‌نظیرش شناخته می‌شود، اما بی‌شک یکی از مهم‌ترین برندهای این شهر زیبا، باغ گردوی آن است که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین باغ گردوی جهان یاد می‌شود. 

به گزارش ایسنا، مدیر عامل کشت و صنعت شهمیرزاد از برنامه‌‌ریزی برای اجرای طرح‌هایی در حاشیه بزرگ‌ترین باغ گردوی جهان خبر داد و گفت: ایجاد یک واحد تولیدی پرورش قارچ، ایجاد یک گاوداری هزار رأسی، گلخانه و ایجاد یک طرح گردشگری از جمله طرح‌هایی است که قرار است با اجرا شدن آنها زمینه توسعه کشت و صنعت شهمیرزاد را فراهم کنیم. 

«محمود مومنی» اظهار کرد: زیرساخت‌های لازم برای ایجاد طرح‌های گردشگری در حاشیه بزرگ‌ترین باغ گردوی جهان در شهر نمونه گردشگری بین‌المللی شهمیرزاد فراهم است. 


 آسیب‌دیدگی باغ در 3 سال اخیر

وی از آسیب‌دیدگی این باغ از تغییرات اقلیمی چند سال اخیر خبر داد و افزود: این باغ چند سالی است که به طور ملموس با آثار ناشی از تغییرات اقلیمی دست و پنجه نرم می‌کند. 
مدیر عامل کشت و صنعت شهمیرزاد با بیان این‌که این باغ در 3 سال اخیر ثمری نداده بیان کرد: بزرگ‌ترین باغ گردوی جهان در 3 سال گذشته به دلیل تغییرات اقلیمی، سرمازدگی و... برداشت محصول نداشته است. 

وی با اشاره به زیان‌های ناشی از تغییرات اقلیمی گفت: با توجه به زیان‌های وارده به این باغ با اجرای طرح‌های جدید به دنبال حفظ عرصه این باغ هستیم که یکی از جاذبه‌های شهر نمونه گردشگری بین‌المللی شهمیرزاد است. 

مومنی از ایجاد این باغ در دهه‌های گذشته به عنوان یک طرح بزرگ نام برد و با اشاره به شیوه‌های جمع‌آوری آب در این باغ اضافه کرد: آبیاری این باغ بزرگ اغلب از طریق جمع‌آوری و ذخیره‌سازی آب‌های سطحی در فصول سرد سال انجام می‌گیرد. 

وی با اشاره به برخورداری این کلان‌باغ از یک باغ مادر بیان کرد: کشت و صنعت شهمیرزاد برای نخستین بار بعد از مرکز تحقیقات جهادکشاورزی تلاش‌هایی برای گردوی پیوندی آغاز کرده است. 


راه‌اندازی یک گلخانه انواع صیفی

مدیر عامل کشت و صنعت شهمیرزاد از آغاز فعالیت‌های تولیدی در حاشیه این باغ برای حفظ سرمایه سهامداران خبر داد و اظهار کرد: یکی از طرح‌هایی که مجوز آن اخذ شده و به‌زودی کار اجرایی آن آغاز خواهد شد راه‌اندازی گلخانه انواع صیفی است. 

وی با بیان این‌که محصولات این گلخانه قرار است به خارج از کشور صادر شود اضافه کرد: در حال حاضر مجوزهای این گلخانه صادر شده و به‌زودی عملیات ساخت آن در جوار باغ گردو کلید خواهد خورد. 

مومنی از برنامه‌‌ریزی برای ساخت یک واحد پرورش قارچ در این مجموعه خبر داد و گفت: در حال حاضر به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای اجرایی شدن این پروژه هستیم. 

وی از تلاش برای اجرایی شدن طرح‌های گردشگری به عنوان یکی از هدف‌گذاری‌های این کلان‌باغ خبر داد و افزود: شهر نمونه گردشگری بین‌المللی شهمیرزاد از ظرفیت‌های بسیار خوبی در بخش گردشگری برخوردار است و ما می‌کوشیم با ایجاد زیرساخت‌های لازم از این ظرفیت برای توسعه بزرگ‌ترین باغ گردوی خاورمیانه استفاده بیشتری کنیم. 


شهمیرزادی‌ها، سهامدار باغ گردو

«فریدون کارون» یکی از مؤسسان و عضو هیأت مدیره شرکت کشت و صنعت شهمیرزاد است که از روزهای نخست شکل‌گیری ایده ایجاد باغ بزرگ گردوی شهمیرزاد با این طرح همکاری و همراهی داشته است. وی بزرگ‌ترین باغ متمرکز گردوی جهان در زادگاهش را یک ظرفیت بسیار مهم می‌داند که می‌تواند به اقتصاد این شهر گردشگری بیش از پیش کمک کند. 

این خیر کهنسال شهمیرزادی از شکل‌گیری بزرگ‌ترین باغ گردوی جهان در حاشیه شهر نمونه گردشگری بین‌المللی شهمیرزاد به عنوان نمودی از همکاری و با هم بودن مردم یک شهر نام برد.  کارون اظهار کرد: تقریبا همه مردم شهمیرزاد سهامدار این باغ هستند. 

وی با بیان این‌که این باغ با جمع‌آوری سرمایه‌های خرد ایجاد شده است اضافه کرد: در زمان ایجاد این باغ که با سرمایه‌های خرد و ناچیز مردم محلی ایجاد شد مصوب شده که همه مردم شهمیرزاد و عروس‌ها و دامادهای آنها می‌توانند سهام‌دار این باغ باشند. 

عضو هیأت مدیره بزرگ‌ترین باغ گردوی جهان از ایجاد شرکت کشت و صنعت و باغ گردوی شهمیرزاد به عنوان یک کار بدیع در زمان احداث آن نام برد و گفت: از همان آغاز تلاش شد که همه شهمیرزادی‌ها از مزایای این باغ بهره‌‌مند شوند و از این رو در اساسنامه آن قید شده که یکی از شروط سهامداری این باغ، شهمیرزادی بودن است. 

وی با بیان این‌که بعد از شکل‌گیری این باغ کشت گردو در منطقه گسترش بیشتری پیدا کرد افزود: در اکثر قریب به اتفاق روستاهای شهمیرزاد باغ‌های گردوی کوچک و بزرگ زیادی وجود دارد. 


آبیاری باغ گردو

خیر شهمیرزادی مساحت بزرگترین باغ گردوی جهان را بیش از 700 هکتار برشمرد و گفت: جدا از شکل‌گیری و احداث بزرگ‌ترین باغ گردوی جهان با جمع‌آوری پول‌های خرد و ناچیز شهروندان شهمیرزادی، مهم‌ترین ویژگی دیگر این کلان‌باغ، نحوه تأمین آب برای آبیاری آن و شیوه‌های جمع‌آوری و ذخیره‌سازی آب‌های سطحی در طول فصل زمستان و استفاده از آن در فصل کم آبی و تابستان است. 

«فریدون کارون » شرکت کشت و صنعت شهمیرزاد با بیان این‌که بزرگ‌ترین باغ جهان فقط 6 لیتر برثانیه آب دارد ادامه داد: فقط 2 چاه با دبی دو و چهار لیتر بر ثانیه آب در این باغ وجود دارد و عمده آب مورد نیاز برای آبیاری درخت‌ها از آب‌های سطحی جمع‌آوری شده استفاده می‌کنیم. 

وی ادامه داد: شرکت کشت و صنعت شهمیرزاد جدا از راه‌اندازی و احداث این باغ، مبتکر تکنولوژی‌های جدیدی در حوزه‌های کشاورزی و باغداری بوده است. 

کارون با بیان این‌که گردوی شهمیرزاد از ظرفیت بالایی برخوردار است اضافه کرد: گردوی شهمیرزاد از ارزش غذایی و کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. ضمن این‌که از این میوه در غذاهای محلی مختلفی نیز استفاده می‌شود. 
عضو هیأت مدیره شرکت کشت و صنعت شهمیرزاد بیان کرد: قرار است تا یک ماه آینده امکان خرید سهام این باغ برای همه ایرانیان فراهم شود. 

وی با بیان این‌که شهمیرزاد از جاذبه‌های گردشگری بالایی برخوردار است گفت: آب و هوای مطبوع، آثار و ابنیه تاریخی، جاذبه‌های طبیعی و...همه و همه شهمیرزاد را به یک شهر نمونه گردشگری بین‌المللی تبدیل کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید