• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 5 شهریور 1398
کد مطلب : 74859
+
-

پایان ویلاسازی در «دشت‌کوه»

مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس: مجوز احداث تعدادی باغ‌شهر داده شده، اما مجوز ساخت‌و‌ساز و ایجاد ساختمان به هیچ وجه در محدوده دشت ‌کوه شیراز داده نشده است

شهری
پایان ویلاسازی در «دشت‌کوه»

ده‌ها ویلای در حال ساخت در منطقه دشت ‌کوه شیراز و ابتدای جاده این کلان‌شهر به سمت خرامه، اول شهریور ۹۸ به دستور دادستان شیراز تخریب شد. دلیل تخریب این ویلاها که گفته شد در قالب طرح فلاحت در فراغت ساخته می‌شدند، «ساخت غیرقانونی» اعلام شد.

به گزارش ایرنا، این اقدام اعتراض برخی از افراد را که خود را مالکان این واحدها نامیدند، برانگیخت. یکی از آنها گفت:‌ از ۴۲ واحد تخریب‌شده ۳۲‌واحد ویلا بود و ۱۲ واحد تنها دیوار و حصار داشت. 
وی افزود:‌ واحدهای مجتمع ویلاشهر کیمیا در قالب «طرح فلاحت در فراغت» به خانواده‌های کم‌‌درآمد جامعه مانند خانواده‌های ‌کارمندان و فرهنگیان واگذار شد و در نقشه ایران به همین نام ثبت است.

وی ادامه داد:‌ در سالیان گذشته، مسئولان ارشد کشور این مکان‌ها را برای اقامت در سفر به شیراز انتخاب می‌کردند. اگر این ویلاها غیرقانونی است، چرا آنها به این مکان آمدند؟ اگر ساخت‌و‌ساز در آن خلاف قانون است، باید برای همه این‌گونه باشد.

یک نفر دیگر از مالکان که او نیز حاضر به معرفی خود نشد، گفت:‌ طبق صحبت زمان واگذاری زمین‌های این مجتمع ویلایی، مالکان برای اجرای طرح فلاحت در فراغت می‌توانستند سرپناهی حداکثر به وسعت ۷۰ متر‌ مربع احداث کنند. 
وی ادامه داد:‌ از سال ۹۲، این مجتمع در حوزه استحفاظی شهرداری شیراز قرار گرفت و سوال اینجاست که چرا اقدام به تخریب واحدها در مجتمع ویلاشهر بدون اخطار قبلی صورت گرفته است.

وی اظهار کرد:‌ اگر این واحدها در محدوده خدمات شهری است، پس قانون شهرداری بر آن حاکم است. ‌اگر تخلفی صورت گرفته است، باید به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ارجاع داده شود و در نهایت، این کمیسیون مثلا در مورد جریمه نقدی اضافه بنا تصمیم‌گیری کند. 

مالک دیگری از واحدهای این مجتمع ویلایی که ویلای وی تخریب نشده بود، ‌نیز گفت: چند سال قبل، پس از آن‌که ساختمانی را برخلاف قانون در باغ خود ساختم، جهاد کشاورزی از من به دادگستری شکایت کرد و من در نهایت، افزون بر ۱۰ میلیون تومان جریمه پرداختم و در نهایت، مجوز مورد نظر صادر شد. این‌که بدون انجام مقدمات و تذکر و اخطار، واحدهای ویلایی مردم را تخریب کنند خوشایند نیست. 


ویلای مجوزدار در منطقه دشت‌کوه نداریم 

مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس در این باره گفت: شهرداری‌ منطقه 3 شیراز اخطارهایی به ساکنان منطقه دشت‌کوه شیراز که اقدام به ویلاسازی در این محل کرده بودند داده بود، اما این افراد بی‌توجه به اخطارها اقدام به ادامه ساخت‌و‌ساز کردند. «امیرحسین جمشیدی» افزود: به هیچ یک از مالکین این محدوده مصوبه قانونی برای ساخت بنا و ساختمان داده نشده است.

وی ادامه داد: مجوز احداث تعدادی باغ‌شهر در این محدوده داده شده، اما مجوز ساخت‌و‌ساز و ایجاد ساختمان به هیچ وجه در این محدوده داده نشده است.


۵۰۰ ویلای غیرمجاز 

شهردار منطقه 3 شیراز گفت: تعدادی ویلای غیرقانونی‌ساز جمعه اول شهریور ۹۸ با دستور دادستان شیراز تخریب شد. «فرود بذرافشان» افزود: امور اراضی جهاد کشاورزی پیگیر تخریب این ویلاها بود و شهرداری نیز همکاری
 کرد.

وی ادامه داد: در طول ماه‌های گذشته، روال قانونی برای گرفتن حکم تخریب این ویلاها انجام گرفت و اخطارهایی نیز به برخی مالکین داده شد. شهردار منطقه 3 شیراز اظهار کرد: حدود ۵۰۰ ویلا و ساخت‌و‌ساز غیرمجاز در این محدوده انجام شده است که همه این موارد غیرقانونی است.

اوایل دهه ۷۰ مرحوم آیت‌الله «محیی‌الدین حائری شیرازی» نماینده ولی فقیه در فارس و امام‌ جمعه شیراز، طرحی به نام «فلاحت در فراغت» را مطرح کرد که بر مبنای آن زمین‌های اطراف شهرها در اختیار کارمندان، بازنشستگان و افراد کم‌درآمد قرار گیرد تا در ایام فراغت خود اقدام به کشت درختان و ایجاد باغ کنند تا ضمن بهره‌مندی از طبیعت، از مزایای مادی و معنوی آن بهره‌‌مند شوند.

دیدگاه‌های وی در قالب موسسه فلاحت در فراغت در همان دهه به بار نشست و زمین‌های اطراف شیراز به‌ویژه خرامه که آن زمان بخشی از شهرستان شیراز بود، و همچنین روستاهای بخش بیضا از توابع سپیدان به باغ‌شهر تبدیل شد. باغ‌شهر زمین محصوری بود که با کاشت درختان مثمر تعریف می‌شد و اجازه ساخت‌و‌ساز در آن در حد یک اتاق و راهرو داده می‌شد و بعدها در شهر جدید صدرای شیراز هم فراگیر شد. تخلفات مالی و دست‌اندازی‌های برخی افراد به زمین‌های مرغوب و معاملات املاک آن موجب شد طرح یادشده در وادی رانت‌خواری و زمین‌خواری بیفتد و اصل هدف به فراموشی سپرده شود. 

موسسه یادشده چند سال بعد منحل شد، اما باغ‌شهر‌های برجامانده گاهی به دلایلی از جمله تخلف در ساخت‌و‌ساز و مانند آن خبرساز می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید