• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 3 شهریور 1398
کد مطلب : 74464
+
-

مترو به جنوب‌شرق تهران رسید

فردا طی مراسمی با حضور شهردار تهران و مسئولان کشوری، تعداد ایستگاه‌های خط 7مترو دو رقمی می‌شود

مترو به جنوب‌شرق تهران رسید


سیدمحمد فخار/ خبرنگار
4 هفته به آغاز سال تحصیلی جدید مانده اما فردا روزی بزرگ برای جنوب شرق تهران است. 2 ایستگاه جدید مترو که از هفته پیش مسافرگیری را آغاز کرده ‌بودند فردا (4شهریور) به‌طور رسمی افتتاح می‌شوند تا خط ۷ را به خط یک مترو و خط بی‌آر‌تی بزرگراه محلاتی وصل و امکان دسترسی بهتری را فراهم کنند. همچنین ناوگان اتوبوسرانی برای ترددهای شهری در آغاز سال تحصیلی آماده می‌شود.

هم‌اکنون تعداد ایستگاه‌های فعال خط 7 مترو، در بخش مرکزی و شمالی، 8 ایستگاه است که فردا این تعداد به 10 ایستگاه خواهد رسید. بدین‌ترتیب حدود نیمی از خط 7 در چرخه بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. این خط دارای بیشترین ایستگاه‌های تقاطعی با شبکه متروی تهران است که این امر منجر به بهره‌وری بالای استفاده از شبکه متروی تهران خواهد شد. فردا مراسم افتتاح این بخش مترو، با حضور شهردار تهران و تعدادی از مسئولان و دست‌اندرکاران کشوری انجام خواهد شد.

اهمیت ترافیکی ‌2 ایستگاه
ایستگاه میدان محمدیه در منطقه 12 تهران، یک ایستگاه تقاطعی است که ایستگاه خط یک آن سال 1380 افتتاح شده و بخش ایستگاه خط ۷ نیز فردا وارد مدار بهره‌برداری می‌شود. این ایستگاه در دل پایتخت ظرفیت‌های ترددی بی‌شماری را برای مردم غرب و شرق پایتخت فراهم خواهد کرد و نقشی اساسی در بهبود ترددهای منطقه جنوبی بازار و خیابان مولوی خواهد داشت. همچنین ایستگاه بسیج در منطقه 14 تهران نیز دارای 2 ورودی است که در تقاطع بزرگراه شهید محلاتی و بسیج واقع شده و با راه‌اندازی این ایستگاه، شهروندان ضمن استفاده از شبکه مترو  به ایستگاه‌های اتوبوس BRT پایانه خاوران و دانشگاه علم و صنعت دسترسی خواهند داشت. ایستگاه بسیج اگرچه قبلاً افتتاح شده بود اما به‌دلیل عدم‌رعایت موارد ایمنی تعطیل شد و حالا با رفع مشکلات و رعایت نکات ایمنی مورد نیاز دوباره به بهره‌برداری می‌رسد. این ایستگاه با توجه به حضور در منطقه 14اتصال محله‌های افسریه و بلوار ابوذر را به شبکه متروی تهران فراهم می‌کند و بدین ترتیب برای نخستین‌بار این محله‌ها در شبکه رسمی و ایمن متروی پایتخت قرار می‌گیرند.

ایستگاه‌های بعدی
براساس اطلاعات رسیده از شرکت متروی تهران به همشهری، ایستگاه‌های بعدی که در خط 7 افتتاح خواهند شد، بدون اولویت شامل دهم فروردین، میدان محلاتی، چهارراه مولوی، باقرخان، بوستان گفتگو و بیمارستان میلاد است که همه بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند و باید برای افتتاح آنها در ماه‌های آتی منتظر بمانیم. خط 7، شامل 22 ایستگاه است که از شمال‌غربی شهر در سعادت‌آباد تا جنوب‌شرقی در بزرگراه محلاتی ادامه می‌یابد و نخستین خط شمال‌غربی ـ جنوب‌شرقی مترو در تهران است که به چرخه حمل‌ونقل عمومی می‌پیوندد.

مختصات خط 7
خط 7 مترو دارای 25 کیلومتر تونل اصلی به روش حفاری مکانیزه(توسط 2دستگاه TBM) و 2 کیلومتر تونل در محوطه دپو و پارکینگ به روش حفاری NATM است. عملیات حفاری در 2 قطعه جنوبی-شمالی 14 کیلومتر و غربی-شرقی 13 کیلومتر به‌صورت تمام‌مقطع و با 2 دستگاه TBM از نوع سپر تعادلی با فشار زمین EPB انجام می‌شود. این 2 دستگاه با عمق 23 متر در تقاطع بزرگراه نواب- بریانک مونتاژ و راه‌اندازی شده است. این خط 22 ایستگاه دارد و با توجه به شکل مسیر و گسترش آن در مسیر غربی-شرقی و جنوبی-شمالی در 6نقطه با خطوط 1، 2، 3، 4، 6 دارای تقاطع است که این امر نقش مهمی در سیستم حمل‌ونقل متروی تهران ایفا می‌کند و این وجه تمایز از ویژگی بارز خط 7 متروی تهران نسبت به سایر خطوط متروست. همچنین به‌منظور جابه‌جایی 4500 نفر در ساعت در هر جهت خط از 50 قطار 8 واگنه که هر قطار گنجایش 1500 نفر مسافر را خواهد داشت استفاده خواهد شد. حرکت این 50 قطار با سرفاصله زمانی 2 دقیقه و با سرعت متوسط 37 کیلومتر بر ساعت، ظرفیت جابه‌جایی 45 هزار نفر را حاصل خواهد کرد.

پیش‌بینی درآمد 4 هزار میلیاردی
درآمدزایی مهم‌ترین رگ حیات برای پیشرفت و توسعه خطوط متروی تهران است. در این زمینه با راه‌اندازی مجتمع‌های ایستگاهی می‌توان سالانه 3 تا 4 هزار میلیارد تومان برای مترو درآمد کسب کرد. محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در این‌باره می‌گوید: مجتمع‌های ایستگاهی از زمان مدیریت آقای هاشمی در مترو آغاز به‌کار کرده‌اند. این ایده الگوبرداری شده بود و تأثیر بسزای اقتصادی را به همراه داشته و در آن دوره حدود 2 هزار میلیارد تومان آورده مالی داشت. به این منظور ایستگاه‌هایی که قابلیت ایجاد مجتمع‌های ایستگاهی در کنار آنها وجود داشت، شناسایی شد و اگر شخصی زمینی در کنار این ایستگاه‌ها داشت با او وارد مذاکره می‌شدند یا با صدور مجوزهایی برای مترو آورده ایجاد می‌کردند. علیخانی تأکید دارد که با راه‌اندازی مجتمع‌های ایستگاهی می‌توان سالانه 3 تا 4 هزار میلیارد برای مترو آورده کسب کرد.

راه‌اندازی یک خط اتوبوس برقی تا پایان سال
در آستانه مهرماه، اتوبوسرانی نیز وظیفه‌ای خطیر در ترددهای شهری دارد. پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران که دیروز از راه‌اندازی یک خط اتوبوس برقی تا پایان سال خبر داد، در این‌باره می‌گوید: قرار است شرکت اتوبوسرانی تهران از طریق مصوبه دولت از درآمد حاصل از مابه‌التفاوت سوخت استفاده کند. سهمیه شهر تهران به واسطه اجرای این مصوبه 5هزار دستگاه اتوبوس CNG خواهد بود که به‌مدت 3سال آینده باید تأمین شود. این چندهزار دستگاه اتوبوس می‌تواند در نوسازی ناوگان و انجام طرح‌های توسعه‌ای بسیار تأثیر‌گذار باشد. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اعلام اینکه اتوبوس‌های فعلی به‌علت فرسودگی، خروج از خط و زمان تعمیرات بالا در خدمت‌رسانی خلل ایجاد می‌کنند، می‌گوید: با ورود اتوبوس‌های جدید، زمان سرفاصله به‌شدت کاهش پیدا خواهد کرد. اگر متوسط زمان ورود هر اتوبوس به ایستگاه 7دقیقه باشد با ورود اتوبوس‌های جدید سرفاصله 2دقیقه کاهش پیدا می‌کند اما اگر بخواهیم به یک استاندارد 4دقیقه‌ای برسیم شهر تهران به 9هزار دستگاه اتوبوس زیر سن فرسودگی احتیاج دارد.
از سویی اتوبوس برقی به‌عنوان یک مد حمل‌ونقل خوب که کارایی بالایی دارد برای شهرداری مهم است؛ به همین منظور برای توسعه آن برنامه‌ریزی می‌کنیم. هم‌اکنون یک خط اتوبوس برقی در تهران داریم و برنامه‌ریزی برای توسعه2 خط دیگر است؛ یک خط از میدان خراسان تا میدان راه‌آهن و خط دیگر از میدان خراسان تا پایانه جنوب خواهد بود. تا پایان سال یک خط از این خطوط راه‌اندازی خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید