• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 3 شهریور 1398
کد مطلب : 74379
+
-

چهارمحال و بختیاری در تدارک آغاز ماه مهر

برای سال تحصیلی جدید 508 نیروی جدید جذب آموزش و پرورش می‌شود

آموزش
چهارمحال و بختیاری در تدارک آغاز ماه مهر

 کمبود فضاهای آموزش در استان چهارمحال و بختیاری یکی از مهم‌ترین مشکلات به شمار می‌رود و ورود خیران در این بخش زمینه‌ساز توسعه آموزشی در استان است. چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های کمتر توسعه‌یافته کشور است که روند توسعه آن نسبت به برخی مناطق کشور شتاب پایین‌تری دارد و رنگ محرومیت همچنان در بسیاری از نقاط این استان مشاهده می‌شود و مردم با مشکلات و کمبودهای بسیاری در بخش‌های مختلف مواجه هستند. خدمات آموزشی یکی از مهم‌ترین نیازهای هر منطقه به شمار می‌رود و هم‌اکنون در بسیاری از مناطق چهارمحال و بختیاری کمبود فضاهای آموزشی از مهم‌ترین مشکلات در ارائه با کیفیت خدمات آموزشی است.

  به گزارش مهر، مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری گفت: مهرماه امسال 30 فضای آموزشی در قالب 25 مدرسه و 142 کلاس درس و 4 سالن ورزشی با اعتبار هزینه شده 65 میلیارد تومان تحویل آموزش و پرورش خواهد شد. «حمیدرضا براتی» در خصوص کلاس‌های درس دارای بخاری نفتی و نصب علمک گاز در آن مدارس، اظهار کرد: 311 کلاس درس در استان که دارای بخاری نفتی هستند شناسایی شده است، زیرا در آن مدارس علمک گاز نصب شده و اول مهر در این مدارس بخاری‌های نفتی جمع‌آوری می‌شود.  براتی ادامه داد: عمده اعتبارات هزینه شده برای 30 فضای آموزشی جدید، از محل کمک خیرین بوده است، بنابراین باید بتوان به گونه‌ای پاسخگوی نیاز خیرین بود.  وی گفت: بالغ بر 80 پروژه نیمه‌تمام خیرین در استان وجود دارد که لازم است از محل اعتبارات ملی برای تکمیل آنها کمک شود.  مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بیان کرد: در سیل ابتدای سال، به حصارهای مدارس استان خسارت وارد شد که تقاضا می‌شود کمک‌هایی برای بازسازی آنها صورت گیرد تا مهرماه مدارسی از این قبیل وجود نداشته باشد. 


تجهیز فضاهای ورزشی، نیازمند اعتبار

در ادامه «خدایار قاسم‌پور»، معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان، اظهار کرد: چهارمحال و بختیاری از سال 94 میزبان مسابقات ورزشی دانش‌آموزی است.  وی گفت: 8 سالن بدون کفپوش استاندارد، 13 سالن نیازمند تعمیرات، 10 سالن نیازمند سیستم گرمایشی و 21 سالن نیازمند تجهیزات ورزشی استاندارد هستند که هزینه تعمیرات برآورد شده 2/1میلیارد تومان است.  قاسم‌پور بیان کرد: 10 مدرسه ابتدایی در استان مطالعه شده که دارای سالن‌هایی هستند که می‌توان آنها را به اتاق ورزشی تغییر داد، این کار نیازمند 600 میلیون تومان اعتبار است، همچنین 750 میلیون تومان اعتبار برای خرید تجهیزات، لوازم و وسایل ورزشی مورد نیاز متناسب با اقلیم و جغرافیای شهرستان‌ها، نواحی و مناطق استان لازم است. 


۶۱ درصد مدارس؛ نیازمند تخریب یا مقاوم‌سازی 

در ادامه معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان، گفت: ۶۱ درصد مدارس استان نیازمند تخریب، بازسازی یا مقام‌سازی هستند. «فیروز عسگری» افزود: هم‌اکنون ۳۰ درصد فضاهای آموزشی استان معادل ۵۸۰ فضای آموزشی نیاز به تخریب و بازسازی و ۳۱ درصد معادل ۶۰۰ فضای آموزشی نیاز به مقاوم‌سازی دارد. وی با اشاره به این‌که ۲هزار و ۸۸۹ آموزشگاه در بخش دولتی و غیردولتی و پیش دبستانی و فضای آموزشی و اداری در استان فعال است، افزود: با کمبود ۱۰۰ فضای آموزشی جدید در مناطق مختلف استان مواجه هستیم. به گفته عسگری، کمبود فضاهای آموزشی در مرکز استان، شهرستان بروجن و فارسان بیشتر از مناطق دیگر است. معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان با اشاره به این‌که در سال تحصیلی گذشته بیش از ۲۰۲ هزار دانش‌آموز در مدارس استان مشغول تحصیل بودند، افزود: ۶۶ درصد مدارس استان در ۴۰ شهر و ۳۴ درصد مدارس در ۹۱۵ روستای استان فعال هستند. به گفته وی، ۶۰ درصد دانش‌آموزان استان چهارمحال و بختیاری نیز در مقطع ابتدایی هستند. عسگری گفت: به منظور ساماندهی و نقل و انتقال فرهنگیان استان امسال یک هزار و ۵۱۰ نفر متقاضی و نقل‌وانتقال بودند که از ین تعداد ۴۸۹ نفر منتقل شدند. معاون متوسطه اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری به نبود توازن در شاخه‌های نظری و مهارتی در استان اشاره کرد و افزود: براساس برنامه ششم توسعه باید ۵۰ درصد دانش‌آموزان در رشته‌های نظری تحصیل می‌کردند که این امر در استان اجرایی نشده و هم‌اکنون ۷۰ درصد دانش‌آموزان در رشته‌های نظری مشغول تحصیل هستند. به گفته وی، در استان چهارمحال و بختیاری تحصیل در رشته ادبی رتبه اول تعداد دانش‌آموزان را دارد. عسگری در ادامه به کمبود فضای‌های ورزشی سرپوشیده در استان با توجه به وضعیت آب و هوایی و اقلیمی منطقه اشاره کرد و گفت: کمبود شدید تجیهزات آموزشگاهی و ورزشی از دیگر مشکلات مدارس استان است.


جذب508 نیرو در آموزش و پرورش
استاندار چهارمحال و بختیاری نیز با حضور در این جلسه گفت: برای سال تحصیلی جدید 508 نیرو جدید جذب آموزش و پرورش می‌شود که 188 نفر آنها از طریق آزمون و 320 نفر با استفاده از سهمیه دانشگاه فرهنگیان به‌کارگیری می‌شوند. «اقبال عباسی» با اشاره به میزبانی استان از مسابقات ورزش دانش‌آموزی و شرکت بیش از 2 هزار و 300 دانش‌آموز، اظهار کرد: از این تعداد 900 نفر والدین دانش‌آموزان هستند که این امر ظرفیت و برکات خوبی برای استان به همراه دارد، زیرا موجب شناخت بهتر استان می‌شود. وی افزود: اگر این افراد با خاطره خوش استان را ترک کنند، قطعا در سال‌های آتی به این استان سفر می‌کنند و این گونه اقدامات بستر توسعه استان را فراهم می‌کند. عباسی اظهار کرد: می‌توان توسعه استان را در این استراتژی تعریف کرد، هر چه بتوان فرصت‌ها را برای آنها فراهم کرد رضایت بهتری را در بر دارد. استاندار ادامه داد: اگر سخت‌افزار و نرم‌افزارهایی که قرار است در اختیار دانش‌آموزان در این مسابقات قرار گیرد، همچنین محل اسکان‌، تغذیه، سالن، ادبیات، فرهنگ و رفتارها استاندارد باشد قطعا در روحیه آنها تاثیرگذار است. وی با اشاره به این‌که یکی از عوامل مهم توسعه، نیروی انسانی است، تصریح کرد: نیروی انسانی به عنوان زیرساخت توسعه در آموزش و پرورش محسوب می‌شود که باید برای تقویت نیروی انسانی تلاش کرد. استاندار ادامه داد: باید سرمایه اصلی که همان نیروی انسانی است را به درستی تعلیم و تربیت کرد تا سرمایه اصلی توسعه، بتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند. استاندار در خصوص تشکیل کارگروه‌های ساماندهی و سازماندهی نیروی انسانی با محوریت تعیین نیروی انسانی، جلب رضایت عمومی و رفع تبعیض، تصریح کرد: هرچه تبعیض‌ها کاهش یابد رضایت افزایش می‌یابد. وی خاطرنشان کرد: برای سال تحصیلی جدید 508 نیروی انسانی جدید جذب آموزش و پرورش می‌شود که 188 نفر آنها از طریق آزمون و 320 نفر با استفاده از سهمیه دانشگاه فرهنگیان به‌کارگیری می‌شوند.


   تعداد دانش‌آموزان چهارمحال و بختیاری افزایش یافت

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به افزایش تعداد دانش‌آموزان چهارمحال و بختیاری، گفت: از مهرماه سال جاری به تعداد دانش‌آموزان تقریبا 5 هزار نفر اضافه خواهد شد. «فرحناز قائدامینی» در خصوص نقل و انتقالات معلمان، اظهار کرد: این امر از دغدغه‌های آموزش و پرورش است که امسال با شفافیت انجام شد و تمامی همکاران از انتقال سایرین مطلع شدند. وی با بیان این‌که مشکلات مالی و کمبود نیروی انسانی دو مشکلی است که آموزش و پرورش در سطح کشور با آن مواجه است، گفت: برای رفع مشکل کمبود نیرو با وزارتخانه مکاتبه شده تا برای جذب و ساماندهی نیرو اقدام مناسب داشت. قائدامینی تصریح کرد: امسال آموزش و پرورش استان بیشترین تعداد بازنشستگی را داشته و این در حالی است که از مهرماه سال جاری به تعداد دانش‌آموزان تقریبا 5 هزار نفر اضافه خواهد شد. وی از جذب تعدادی نیرو در قالب ماده 28 در سال جاری خبر داد و گفت: چند روز آینده این امر اعلام می‌شود و افراد پس از شرکت در آزمون و طی دوره یکساله آموزشی از مهر ماه 99 وارد آموزش و پرورش خواهند شد. مدیرکل آموزش و پرورش استان بیان کرد: کمیته‌هایی به منظور اجرای پروژه مهر در استان فعال است. قائدامینی با اشاره به پروژه مهر و لزوم برنامه‌ریزی برای بازگشایی مدارس، بیان کرد: قبل از مهرماه و بازگشایی مدارس، مانور بازگشایی را خواهیم داشت تا بتوان مشکلات را احصا کرد. در ادامه مدیر کل آموزش و پرورش استان با اشاره به ساماندهی مدارس کم‌جمعیت استان، گفت: به واسطه پراکندگی مدارس در استان، 175 مدرسه وجود داشت که تعداد دانش‌آموزان آنها کمتر از انگشتان دست بود که تصمیم گرفته شد با توجه به کمبود نیروی انسانی، این مدارس تجمیع شوند.
«فرحناز قائدامینی» با اشاره به پروژه مهر و لزوم برنامه‌ریزی برای بازگشایی مدارس، بیان کرد: قبل از مهرماه و بازگشایی مدارس، مانور بازگشایی را خواهیم داشت تا بتوان مشکلات را احصا کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید