• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 3 شهریور 1398
کد مطلب : 74257
+
-

احیای صنایع دستی در موزه حیاتی کرمان

هنرمندان شاخص صنایع دستی کرمان در زمینه گلیم و فرش، پته‌دوزی، قلم‌زنی روی مس، گوهرتراشی، صنایع چوب، شالبافی و نگارگری در این موزه مشغول به فعالیت هستند

گزارش
احیای صنایع دستی در موزه حیاتی کرمان

اکونوموزه حیاتی کرمان داستان پر فراز و نشیبی را در طول عمر ۱۵۰ ساله خود طی کرده است، این مکان تاریخی در راسته‌بازار کرمان واقع شده است. این بنای زیبا و ارزشمند از سال ۵۸ حدود 3 دهه بدون استفاده بود و به همین دلیل در معرض تخریب قرار گرفت، اما با همت مسئولان دولتی در سال ۹۲، مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و غبار و فراموشی از آن زدوده شد و به یاد بانو حیاتی، شاعره و عارفه معاصر کرمانی، به نام اکونوموزه بانو بی‌بی‌جان حیاتی کرمان فعالیت خود را آغاز کرد. 

به گزارش ایرنا، در حال حاضر موزه حیاتی کرمان پاتوق و محل فعالیت و آموزش جمعی از هنرمندان صنایع دستی کرمان است که علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان از نزدیک چرخه تولید آثار را مشاهده می‌کنند و با هنرهای مختلف و ارزشمند کار دست آشنا می‌شوند و محصولی را به یادگار با خود می‌برند. 

«محمود ابراهیمی»، یکی از هنرمندان صنایع دستی کرمان، گفت: حدود ۱۰ سال در حوزه تولید کیف و کفش فعالیت دارم و ۲ سال است در موزه حیاتی کار می‌کنم و تولیدات پته و صنایع جانبی آن را به خریداران عرضه می‌کنم. در کنار این فعالیت‌ها آموزش پته‌دوزی نیز برای علاقه‌مندان ارائه می‌شود. 
وی افزود: مسافران و گردشگران از موزه استقبال نسبتاً خوبی دارند که باعث می‌شود با صنایع دستی استان کرمان بیشتر آشنا شوند. برای این‌که بازدید‌کننده بیشتری داشته باشیم سعی داریم کیفیت کارمان را بالاتر ببریم. 

این هنرمند صنایع دستی تاکید کرد: پته از صنایع دستی پرسابقه کرمان است؛ اما در جوامع دیگر زیاد شناخته‌شده نیست. این‌جا بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان با ایده‌ها و انواع جدید پته آشنا می‌شوند و پته به شهر و کشورهای دیگر معرفی می‌شود. 

وی با بیان این‌که دوخت پته کار مشکل و زمان‌بری است، گفت: محصولات ما اصالت خود را حفظ کرده‌اند و نقش‌های جدید نیز به کار برده می‌شوند. تلاش کردیم محصولات ما کاربردی تولید شوند و با تلفیق پته با کیف و کفش و پوست کارهای جدید ارائه کنیم تا پته بیشتر دیده شود. 

ابراهیمی تصریح کرد: راه‌اندازی موزه حیاتی کار بسیار مفیدی بود که به نوعی حمایت از هنرمندان صنایع دستی محسوب می‌شود. هزینه‌های فعالیت در این محیط برای تولیدکنندگان و فعالان بسیار کمتر از بیرون است. 


هنر شالبافی کرمان احیا شده است

یکی از فعالان هنر شالبافی کرمان نیز گفت: 6 سال است کار شالبافی را انجام می‌دهم. این هنر در گذشته بسیار در کرمان رونق داشت که با پیگیری‌های استاندار وقت از سال ۹۵ کار احیای آن در حال انجام است. 

«فاطمه امیری» افزود: احیای هنر شالبافی توسط یکی از معین‌های اقتصادی کرمان انجام می‌شود. در کارگاه این موزه ۲۱ نفر به تولید شال مشغول هستند و تهیه مواد اولیه و فروش آن به عهده این مجموعه است. 

این هنرمند صنایع دستی کرمان گفت: ایجاد موزه حیاتی باعث شده است بازدیدکنندگان با حضور در این مجموعه از نزدیک با مراحل تولید صنایع دستی آشنا شوند و به همراه خود محصولات این مجموعه را به عنوان سوغات و یادگار با خود ببرند. 

وی تاکید کرد: بسیاری از اماکن متروکه و بدون استفاده در استان کرمان وجود دارد که با سرمایه‌گذاری و مرمت می‌توانند به مکانی برای فعالیت و عرضه انواع صنایع دستی مانند موزه حیاتی تبدیل شوند. 


تولید سنگ‌های زینتی 

بانوی هنرمند سنگ‌تراش کرمانی با بیان این‌که استان کرمان بهشت معادن است، گفت: استان از لحاظ سنگ‌های قیمتی و زینتی غنای بسیاری دارد و در صورت حمایت از هنرمندان این رشته ارزآوری و اشتغال فراوانی، نصیب فعالان می‌شود. 

«شکوه رسا» افزود: حدود 5 سال است که در حرفه تولید سنگ‌های قیمتی فعالیت می‌کنم و کارگاهی که در آن فعالیت می‌کنم ۱۲ میلیون تومان هزینه داشته که با وام بانکی، قرض و پس‌انداز خودم موفق به راه‌اندازی آن شده‌ام. 

وی تاکید کرد: حمایت‌های لازم از حوزه صنایع دستی انجام نمی‌شود، اگر بخواهیم صنایع دستی استان کرمان در سطح جهانی و ملی مطرح باشد، نیاز است روی آن سرمایه‌گذاری کنیم. 

وی گفت: فعالیت در موزه حیاتی کمکی برای هنرمندان صنایع دستی است تا بتوانند با هزینه مناسب‌تر فعالیت خود را ادامه دهند و محصولات خود را معرفی کنند. 


تجربه موفق تلفیق موزه و صنایع دستی 

مدیر اکونوموزه بانوحیاتی کرمان گفت: ساختمان موزه حدود ۱۵۰ سال قدمت دارد و متعلق به دوران قاجاریه است که مرمت آن در سال ۹۲ با همت استاندار وقت کرمان آغاز و در سال ۹۴ بازگشایی شد.  «زهراسادات سجادیان» با بیان این‌که این موزه تلفیقی از اقتصاد و موزه‌داری است، افزود: در حال حاضر ۱۰ هنرمند شاخص صنایع دستی کرمان در زمینه گلیم و فرش، پته‌دوزی، قلم‌زنی روی مس، گوهرتراشی، صنایع چوب، شالبافی و نگارگری در غرفه‌های این مجموعه مشغول به فعالیت هستند. 

وی گفت: گردشگران و بازدیدکنندگان با حضور در اکونوموزه از نزدیک چرخه تولید صنایع دستی را بررسی می‌کنند و با صنایع دستی کرمان آشنا می‌شوند و بدون واسطه خرید می‌کنند. 

مدیر اکونوموزه حیاتی کرمان گفت: اغلب بازدیدکنندگان مسافران و گردشگرانی هستند که به کرمان سفر می‌کنند؛ در ایام تعطیلات عید امسال ۱۳ هزار نفر بازدید‌کننده داشتیم. 


شناخت کم شهروندان کرمانی از موزه

سجادیان با بیان این‌که شهروندان کرمانی شناخت کمی از این موزه و فعالیت‌های آن دارند، تاکید کرد: لازم است این محل و هنرمندان و رشته‌های صنایع دستی فعال در این مجموعه بیشتر معرفی شوند تا ضمن معرفی صنایع دستی کرمان، اقتصاد هنرمندان نیز رونق داشته باشد. 

سجادیان گفت: راه‌اندازی اکونوموزه حیاتی تجربه بسیار موفقی در زمینه موزه‌داری و هنر صنایع دستی است که توانسته هنرمندان مهم‌ترین صنایع دستی استان را یک‌جا جمع کند که در شناسایی و معرفی هنرهای دستی مؤثر باشد. 
وی افزود: پشتیبانی از صنایع دستی و هنرمندان شاغل در این بخش، حمایت از هنر اصیل و ماندگار و هویت و تمدن کرمان است که باید بیشتر به آن توجه شود. 

مدیر اکونوموزه حیاتی کرمان با بیان این‌که شهرداری کرمان مدیریت مجموعه را به عهده دارد، گفت: در این محل برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری در کنار غرفه‌های صنایع دستی برگزار می‌شود و سعی کردیم امکانات حداقلی را برای رفاه بازدیدکنندگان و غرفه‌داران فراهم کنیم.


برای خرید صنایع دستی مشوق و تسهیلات ارائه شود

یکی از تولیدکنندگان گلیم و فرش گفت: ۱۲ سال در زمینه تولید گلیم فعالیت دارم که عمده کار مربوط به گلیم شیرکی‌پیچ سیرجان است که ۲ سال قبل به ثبت جهانی رسیده است. «حمید محمودی» افزود: صنایع دستی کرمان علاوه بر قدمت، تنوع فراوانی دارد؛ به طور مثال فرش و گلیم در استان کرمان در مناطق مختلفی تولید می‌شود و بافت و طرح‌های متفاوتی دارد که هر کدام در نوع خود ارزش زیادی دارند. 

این فعال صنایع دستی کرمان اظهار کرد: گلیم‌های بافته شده در استان به لحاظ طرح و زیبایی از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند و قابلیت رقابت با نمونه‌های نفیس دیگرمناطق کشور را دارد. بخش خصوصی فعالیت خوبی به‌ویژه در شهرستان سیرجان آغاز کرده است. 

وی تصریح کرد: عمده مشکلات تولیدکنندگان گلیم و حتی فرش، گرانی دستمزد و مواد اولیه و خام است که باعث می‌شود قیمت تمام‌شده بالا برود و خرید آن برای مشتریان داخلی سخت است. لازم است مشوق‌ها، تسهیلات و طرح‌هایی برای حمایت از این کالای تولید داخل انجام شود.  محمودی گفت: حدود 3 سال است غرفه گلیم و فرش را در موزه بانوحیاتی کرمان اداره می‌کنیم که باعث شده بازدید‌کنندگان با محصولات ما آشنا شوند و در این مدت مشتریان ثابتی برای خرید گلیم و فرش جذب کنیم. 

محمودی افزود: کنار هم قرار گرفتن موزه و بازار مزیتی است که گردشگران و بازدیدکنندگان با صنایع دستی اصیل کرمان آشنا شوند که خود بهترین تبلیغ برای محصولات محسوب می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید