• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 3 شهریور 1398
کد مطلب : 74244
+
-

ساحل سورو در تلاطم نوسانات ارزی

شهروندان ساکن ناحیه ساحلی سورو بندرعباس از ورود فاضلاب به دریا، نیمه‌کاره ماندن طرح‌های گردشگری و ورود خودروها به ساحل گلایه مندند

شهری
ساحل سورو در تلاطم نوسانات ارزی

کاظم گلخنی | خبرنگار:

ساحل سورو مهم‌ترین تفرجگاه ساحلی غرب شهر بندرعباس است. این ساحل زیبا با طرح‌های در حال ساخت گردشگری نظیر آکواریوم دریایی، اقامتگاه بوم‌گردی، پلاژهای ساحلی و فضای سبز آخرین بخش ساحل عمومی شهر است که با وجود اخطار کارشناسان محیط زیست برای عدم ورود فاضلاب به دریا، جلوگیری از ورود خودرو و آثار مخرب تعمیرات لنج‌ها هنوز ساماندهی نشده و مخاطرات زیست‌محیطی فروانی برای آبزیان و پرندگان ایجاد کرده است. 


مشکلات ساحل سورو

 «فهیمه کهوری»، از فعالان محیط زیست بندرعباس، به همشهری می‌گوید: مشکل ساحل سورو فقط حضور خودرو شهروندان نیست. آلودگی ناشی از حضور غیرقانونی و تعمیرات لنج‌های صیادی، پساب آب‌شیرین‌کن‌ها و پساب‌های صنعتی است که متأسفانه محیط زیست ساحل غربی بندرعباس را تهدید می‌کند. کهوری می‌گوید بیش از ۶۰ گونه پرنده در ساحل غربی و شرقی شهر زندگی می‌کنند و اولین عامل نابودی زیستگاه پرندگان حضور خودروهای شخصی در ساحل است. 

کهوری که مدت‌هاست با سمن‌های محیط زیستی استان همکاری دارد، بیان می‌کند: بر اساس یک طرح پایشی ۸۰ درصد زباله‌های این ساحل از جنس پلاستیک هستند و بیشتر این پلاستیک‌ها از نوع کیسه هستند. متاسفانه این کیسه‌های پلاستیکی توسط موجودات دریایی خورده، تبدیل به میکروپلاستیک و وارد چرخه غذایی مردم می‌شوند و سلامت شهروندان را به مخاطره می‌اندازند. 


وضعیت بحرانی زیست‌محیطی سورو

کهوری می‌افزاید: از میان 5 منطقه‌ای که مورد پایش قرار گرفتند منطقه سورو و ساحل ترمینال بحرانی‌ترین وضعیت را دارند، به‌خصوص زندگی مردم سورو که معاش و روزی‌شان با دریا گره خورده است. 

به گفته وی مصرف پلاستیک را باید کاهش داد یا استفاده چندباره یا بازیافت را به‌عنوان راه‌حل اعمال کرد. 

در اواسط دهه ۸۰ شمسی شهرداری بندرعباس با عقب راندن همه ادارات و مراکز نظامی، نوار ساحلی طولانی از شرق تا غرب بندرعباس برای استفاده عموم و گردشگران ایجاد کرد که به اعتقاد کارشناسان این طرح بزرگ مهم‌ترین اقدام اثرگذار شهرداری بندرعباس برای شهروندان بوده است. 

طی یک دهه اخیر در این نوار ساحلی خدمات مختلفی از پلاژها، پارک‌ها و زمین ورزشی ایجاد شده است؛ با این حال در بخش غربی ساحل شهر حوالی محله سورو، نواقصی وجود دارد که بخشی از آن به گفته این فعال محیط زیستی مربوط به شهروندان است که باید برای حفظ محیط ‌زیست ساحل از ریختن زباله یا آوردن خودرو شخصی به ساحل جلوگیری کنند. 


معابر ساحلی کم‌نور

البته مشکل فقط مسائل محیط زیستی نیست. «رحیمه مهرپرور»، از شهروندان بندرعباس، به همشهری می‌گوید: مردم در این هوای گرم دوست دارند شبانه برای گذرندان اوقات فراغت راهی ساحل شوند ولی در ساحل سورو روشنایی معابر کم است و به جز نور چراغ خودروها و پارک حاشیه ساحل روشنایی دیگری در این منطقه دیده نمی‌شود. 

وی در ادامه می‌افزاید: مدت‌هاست فاضلاب وارد ساحل شهر می‌شود اما هیچ اقدامی برای جلوگیری از ورود فاضلاب نشده است و مردم مایل به شنا کردن در ساحل سورو نیستند. مهرپرور ادامه می‌دهد: منع ورود خودرو به ساحل طرح خوبی است اما وقتی در آن منطقه پارکینگ وجود ندارد تکلیف مردم چیست؟ 


قانونی برای منع ورود خودرو

در همین رابطه «فیصل دانش»، رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس، به همشهری می‌گوید: قانونی مبنی بر منع ورود خودرو به ساحل وجود ندارد و فقط از طریق کمیسیون خدمات شهری برای حفاظت از ساحل و دریا این پیشنهاد شده است، دانش می‌افزاید: اگر قرار شود خودرو به ساحل ورود نکند باید پارکینگ مناسبی ایجاد شود. در این زمینه طرحی به شهرداری ارائه شده و قرار است شهرداری منطقه ۳ پارکینگ مورد نظر را احداث کند. 

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس بیان می‌کند: بهتر است ورود خودرو به ساحل سورو کنترل شود اما به این معنی نیست که ورود خودرو به طور کامل ممنوع شود چون برای مثال صیادان محلی برای تردد قایق نیاز به استفاده از وسیله نقلیه دارند. 

یکی از معضلات به گفته وی نبود فضای پارک مناسب خودرو برای ساکنان منطقه است که این مشکل باید برطرف شود. 


اقدامات کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان 

اواخر سال گذشته «فریدون همتی» در نشست کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان خواستار زیباسازی و ساماندهی ساحل شهر، ایجاد پارکینگ شناور‌های شخصی، ایجاد برجی به عنوان نماد شهر بندرعباس در حوضچه استانداری قدیم و توسعه ساحل سورو شد.  وی گفت: این طرح‌ها با مشارکت بخش خصوصی، شهرداری و حمایت استانداری ساخته می‌شود. فاضلاب شهر بندرعباس برای تصفیه به بخش خصوصی واگذار شده و نیمه سال آینده جلوی ورود فاضلاب به دریا گرفته می‌شود. 
در همان نشست «عباس امینی‌زاده» شهردار بندرعباس هم بیان کرد: ساخت کمپ اسکان مهمانان نوروزی به مساحت ۶ هکتار و پارک لنج‌ها در ضلع شرقی پارک ولایت به زودی بهره‌برداری می‌شود. وی افزود: خانه‌های بوم‌گردی در ساحل سورو و ساخت نخستین آکواریوم نیمه‌روباز کشور در بندرعباس آغاز شده است. 

چند هفته قبل از این‌که طرح عدم ورود به خودرو به ساحل سورو توسط شهرداری اعلام شود. «اسماعیل موحدی»، معاون خدمات شهری، در جلسه شورای اسلامی شهر اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های مهم شهر برای ما ساحل سورو است. وی افزد: با کارشناسی‌های انجام‌شده به این نتیجه رسیدیم بستن کلی ساحل سورو آسیب‌های دیگر از جمله حذف گردشگر را در پی خواهد داشت و بستن مسیر ‌و ایجاد یک مسیر ورود و خروج با سنگ مالن در عرض ۶ تا ۷ متر را در دستور کار قرار دادیم. 
وی ادامه داد: همچنین طرح بوم‌گردی نیز در محله سورو انجام شده است. 

و حالا با گذشت ۶ ماه وعده‌های مسئولان هنوز اجرایی نشده است. فاضلاب وارد دریا می‌شود، خودروها وارد ساحل می‌شوند، طرح‌های گردشگری نیمه‌کاره مانده‌اند و شهروندان منطقه از نبود پارکینگ و دیگر امکانات گلایه دارند. 

در همین رابطه «عبدالحسین رضوانی»، مدیر روابط عمومی شهرداری بندرعباس، در پاسخ به این سوال که کدام یک از طرح‌های ساحلی شهر اجرا شده، به همشهری می‌گوید: تقریباً تمام وعده‌های داده‌شده از طرف شهرداری در حال انجام است. 


بهسازی ساحل سورو

رضوانی می‌افزاید: در اواخر سال گذشته بهسازی ساحل سورو طراحی و زمینی برای اجرای کمپ مسافران نوروزی و فضا برای پارکینگ شناورهای شخصی در نظر گرفته شد ولی با توجه به نوسانات ارزی و کاهش درآمدهای قانونی شهرداری، سرعت اجرا با کندی مواجه شد. 

وی با بیان این‌که طرح‌ها به آن سرعتی که می‌خواستیم پیش نرفت، درباره آکواریوم بیان می‌کند: این جاذبه گردشگری در مراحل پایانی تکمیل شدن قرار دارد اما نیاز به همکاری دیگرادارات داریم تا زودتر به بهره‌برداری برسد و به جاذبه‌های گردشگری بندرعباس اضافه شود. ‌

مدیر روابط عمومی شهرداری بندرعباس می‌افزاید: درباره ممانعت از ورود خودرو نیز طرحی از ابتدای سال با بستن مسیرهای ساحل سورو اجرا شد ولی متاسفانه با مقاومت گردشگران و تعدادی از اهالی محله روبه‌رو شدیم تا جایی که منجر به وارد آمدن خسارت به شهرداری شد. رضوانی اضافه کرد: برای احداث پارگینک خودرویی در ساحل سورو شهرداری 4 نقطه را در نظر گرفته و جانمایی انجام شده است. هم‌اکنون در حال مذاکره برای خرید زمین هستیم تا در صورت موافقت پارکینگ خودرویی ساحل سورو احداث شود.


سندی که شاید گره‌گشا باشد 

چند روز پیش استاندار هرمزگان در نشستی بیان کرد: 7 میلیارد تومان از محل بودجه دارایی ثابت و سرمایه‌ای سازمان بنادر و دریانوردی برای تدوین سند تدقیق مطالعات یکپارچه مناطق ساحلی استان هرمزگان (ICZM) هزینه شده است که از این اقدام سازمان بنادر و دریانوردی صمیمانه تشکر می‌کنم. 

«فریدون همتی» افزود: این سند یکی از اسناد توسعه‌ای مهم برای نواحی ساحلی و کرانه‌های خلیج فارس و دریای عمان است. با تصویب این سند شناسایی و اولویت‌بندی مشکلات مناطق ساحلی وخلأ در تصمیم‌گیری‌ها، مرتفع می‌شود و تصویر روشنی با هدف جلوگیری از تخریب مناطق ساحلی و شناسایی ظرفیت‌های طبیعی این مناطق پیش روی مدیران و تصمیم‌گیران قرار خواهد گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید