• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 30 مرداد 1398
کد مطلب : 73682
+
-

مجتمع هشت‌بهشت بروجرد 12 ساله شد

«هشت‌بهشت» یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های تجاری غرب کشور است که کلنگ آن در سال86 به زمین خورد اما تاکنون کار خاصی برای آن انجام نشده است

پروژه
مجتمع هشت‌بهشت بروجرد 12 ساله شد

شرکت حامیان کیش سال 85 با عقد قراردادی با شهرداری بروجرد به ‌منظور اجرای پروژه‎های متعدد به این شهر وارد شد اما طی این سال‎ها با مشکلاتی مواجه شده به ‌طوری ‌که تاکنون به نتیجه مثبتی نرسیده است.به گزارش ایسنا، از پروژه هشت‌بهشت به ‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‎های تجاری غرب کشور یاد می‎شود. این مجتمع تجاری که طراحی آن سال‎ها پیش انجام شده، در صورت تکمیل و افتتاح، می‎توانست به عنوان یک مرکز تجاری زمینه رونق اقتصادی، گردشگری و جذب توریست را فراهم کند.

محل ساخت مجتمع تجاری تفریحی هشت‌بهشت با مساحت 54 هزار متر‌ مربع در بلوار شهید بهشتی قرار دارد و فعالیت عمرانی آن 12 سال پیش آغاز شده، ولی تاکنون نه‌تنها از 8 بهشت خبری نیست، بلکه یک بهشت آن هم کامل نشده است.
در چند سال اخیر واحدهایی از این پروژه پیش‌فروش شده است، بدون آن‎که سهم شهرداری پرداخت شود و حتی یک واحد هم به خریداران تحویل داده نشده است. پروژه‌ هشت‌بهشت نقش بسزایی در تقویت چرخه‌ اقتصادی شهرستان بروجرد خواهد داشت و با آغاز به کار آن، دیگر نیاز نیست مردم برای خرید به شهرهای دیگر مراجعه کنند.
 

اعتراض خریداران

مدیر املاک شهرداری بروجرد در این باره اظهار کرد: سال ۸۵ قراردادی با شرکت حامیان کیش منعقد شد که بر اساس آن قرار بود 2 پروژه هشت‌بهشت و مجموعه تفریحی و گردشگری باغ فدک به عنوان هایپرمارکت توسط این شرکت اجرا شود.

«شاهرخ جاورسینه» افزود: بر اساس قرارداد اولیه قرار بود پروژه هشت‌بهشت در زمینی به مساحت ۳۲ هزار و ۹۵۰ متر‌ مربع در بازه زمانی ۴۲ ماهه با سهم 5/22 درصدی شهرداری و 5/77 درصدی شرکت حامیان‌ کیش اجرا شود.  وی بیان کرد: در اجرای این پروژه سهم شهرداری بروجرد شامل تامین زمین، تغییر کاربری، صدور پروانه و... انجام شد.

جاورسینه گفت: سال ۸۷، بر اساس متمم اضافه شده به این قرارداد، مقرر شد زمین محل اجرای پروژه به ۵۴ هزار متر مربع و بنای مفید آن به ۳۲ هزار و ۸۷۰ متر‌ مربع افزایش یابد. ژ  وی ادامه داد: در این متمم آمده است که مساحت محوطه‌ و پارکینگ روباز پروژه هشت‌بهشت نیز از ۱۰ هزار به ۱۶ هزار و ۳۹۰ متر‌ مربع افزایش یابد. 

مدیر املاک شهرداری بروجرد گفت: شرکت حامیان کیش ۱۱ هزار متر‌ مربع بیش از مساحت نهایی شده ۵۴ هزار متر مربعی را در اختیار گرفته است.  جاورسینه اظهار کرد: تاکنون این شرکت یک ریال به شهرداری پرداخت نکرده و با این حال، با اعتراض خریداران واحدها به دلیل عدم تحویل به‌موقع مواجه است.

 
تصرف مرغوب‌ترین اراضی شهر

اما معاون امور زیربنایی و ترافیک شهرداری بروجرد در این باره گفت: شرکت حامیان کیش بیش از ۶۷ هزار متر‌ مربع از مرغوب‌ترین اراضی شهر بروجرد را برای پروژه هشت‌بهشت و ۲۷ هزار متر‌ مربع را برای پروژه هایپرمارکت تصرف کرده است.

«سیروس پاپی» بیان کرد: باید جلوی پیش‌فروش واحدها گرفته شود چون احتمال می‌رود با ادامه روند این پروژه از سوی حامیان کیش، خریداران این واحدها متضرر شوند. وی ادامه داد: شنیده شده که قرار است این پروژه از طرف حامیان کیش به سرمایه‎گذار دیگری واگذار شود که شورای شهر باید جلوی این کار را بگیرد.

 
سرمایه‎گذاران فقط منافع خود را دیدند

عضو شورای شهر بروجرد نیز در این زمینه اظهار کرد: سرمایه‎گذاران فقط منافع خودشان را در این پروژه دیدند و زمین شهرداری را در باغ فدک برای سرمایه‌گذاران هشت‌بهشت سند زدند. «اشرف چگنی» با بیان این‌که سرمایه‌گذاران با آن سند وام گرفتند، افزود: با وام پروژه را شروع کردند و بعد ۹۰ مغازه آن را پیش‌فروش کردند.

وی گفت: اگر سرمایه‌گذاران سرمایه داشتند و می‎خواستند در این شهر سرمایه‌گذاری کنند، چرا باید پروژه ۱۲ سال طول بکشد؟ آنها چرا سرمایه خود را قطره‌چکانی در این پروژه هزینه می‎کنند؟ چرا آورده شهرداری بروجرد به همان قیمت ۱۲ سال پیش محاسبه می‎شود؟ چگنی ادامه داد: چندین بار پروانه آنها تمدید شده و شروع به ساخت ‌و ‌ساز کرده‌اند، ولی دوباره خود سرمایه‌گذاران کار را تعطیل کرده‌اند. ۱۲ سال زمین بروجرد بدون بهره‎وری، سوییت باغ فدک و زمین‎های باغ فدک در اختیارشان بوده است.


اجرای پروژه بدون توجیه اقتصادی

چگنی گفت: در پروژه هشت‌بهشت سرمایه‌گذاران ‌باید ۸ پروژه را عین همین پروژه اجرا کنند و سرمایه‌گذار چون ۷ پروژه دیگر را اجرا نکرده است، بقیه زمین باید به شهرداری پس داده شود. وی افزود: الان سرمایه‌گذاران می‎گویند ما بقیه زمین را به صورت فضای باز به پارکینگ تبدیل کنیم در حالی ‌که جزو قرارداد اولیه نبوده است. این فضا برای اجرای 8 پروژه بوده است، نه یک پروژه و ساخت پارکینگ.

عضو شورای شهر بروجرد تاکید کرد: قرارداد پروژه هشت‌بهشت در حالی ۱۲ سال پیش منعقد شده که چشم‌انداز و توجیه اقتصادی برای آینده شهر در آن دیده نشده است. چگنی گفت: متاسفانه در حالی بهترین اراضی شهر را در اختیار این شرکت قرار داده‌اند که مجموع هزینه‌کرد آن در این پروژه حتی به اندازه نیمی از ارزش زمین آن نیست.


ضرر شهرداری بروجرد

 عضو شورای شهر بروجرد بیان کرد: حتی با فروش زمین و بدون در نظر گرفتن عواید مازاد دیگر آن از محل اجرای پروژه‌های اقتصادی، حدود ۵۰۰ میلیارد تومان نصیب شهر و شهرداری می‌شود. چگنی افزود: در شرایطی که محدوده زمین محل اجرای پروژه از سوی شهرداری تعیین نشده است، اکنون شاهد تعدی به بیش از ۱۱ هزار متر‌ مربع دیگر از اراضی این منطقه توسط شرکت حامیان کیش هستیم.

وی گفت: در زمان انعقاد قرارداد قرار بود ۸ پروژه در گستره ۵۴ هزار متر مربعی زمین تعیین‌شده اجرا شود که سرمایه‌گذار تنها اقدام به اجرای یک پروژه کرده و در اقدامی به دنبال احداث پارکینگ روباز در این مجموعه است. چگنی ادامه داد: پذیرفتنی نیست که یکی از باارزش‌ترین املاک شهر در قراردادی با سهم سود اندک شهرداری به سرمایه‌گذار واگذار شود، آن‌ هم در حالی که تاکنون سهم شهرداری پرداخت نشده و شرکت سرمایه‌گذار با عمل نکردن به ماهیت پروژه و برای سرپوش گذاشتن بر آن به دنبال احداث پارکینگ روباز است.


پروژه 18 ماهه اجرا خواهد شد

شهردار بروجرد اظهار کرد: به دنبال جلسه‎ای قرار شد پروژه مجتمع هشت‌بهشت ازسر گرفته و با سرعت بیشتری اجرا شود. «رحیم جافری» در گفت‌وگو با ایسنا افزود: پاره‎ای خسارات به این پروژه وارد شده که سرمایه‎گذار بخش خصوصی مقصر بوده است و باید آن را جبران کند. وی گفت: سرمایه‌گذار باید بتواند ظرف 18 ماه این پروژه را به سرانجام برساند.

این خبر را به اشتراک بگذارید