پرونده «هشتپا» بسته شد
سریال هشتپا که از 18مهر پخش آن آغاز شد و هر شب روی آنتن بود، به قسمت آخر رسید و پروندهاش بسته شد.
«هشتپا» نوشته علی طالبآبادی و ساخته احمد معظمی است که پیش از این سریال بازپرس را برای تلویزیون ساخته است. سریال در ژانر معمایی-پلیسی، داستان یک پلیس حرفهای است که درگیر یک پرونده قتل مشکوک میشود، اما این آغاز ماجراهای عجیب و غریبی است که در مدت پیگیری این پرونده برایش اتفاق میافتد.
معظمی در گفتوگویی با مهر درباره این سریال گفته است: «با علی طالبآبادی بهطور مداوم در حال انجام تغییرات روی فیلمنامه بودیم. بیشتر این تغییرات محتوایی بود و مستقیما با خود آقای طالب آبادی در ارتباط بودیم. او به تعلیق در نویسندگی بسیار علاقه دارد که این موضوع برای بیننده هم جذاب است. ما تلاش کردیم هر قسمت از سریال دارای تعلیق و جذابیت باشد تا بیننده همیشه مشتاق باشد ببیند در قسمت بعدی چه اتفاقی خواهد افتاد. با فضاسازی ایرانی و لوکیشنهای ایرانی، سعی کردیم از تقلید و ادا و اطوار پرهیز کنیم و یک کار ایرانی در استاندارد جهانی به مخاطب نشان دهیم. تمام تلاشمان این بود که استانداردهای لازم ساختار یک اثر را در مراحل فیلمبرداری لحاظ کنیم. این نکته بسیار مهم است که شاید این قصه در یک خط خیلی ساده بهنظر برسد، اما لایههای پیچیدهای دارد و شخصیتپردازیهای پیچیدهای را شامل میشود.»
مشکلات ساختاری و بصری
با رسیدن به قسمت آخر و حتی در میانه پخش تماشاگران و همینطور منتقدان نظرات متنوعی درباره آنچه دیده بودند، داشتند. یکی از منتقدان درباره سریال نوشته است: «هشت پا بهرغم تلاش برای ارائه یک داستان جنایی جذاب، همچنان با مشکلات ساختاری و بصری زیادی روبهرو است که میتواند سطح کلی کیفیت آن را تحتتأثیر قرار دهد. اگرچه حضور بازیگران باتجربه مانند سعید چنگیزیان، ایرج نوذری و نادر سلیمانی به سریال تا حدودی عمق بخشیده، اما ضعف در شخصیتپردازی و فیلمنامه نامنسجم، مانع از ایجاد اثری تأثیرگذار شده است.» محمدتقی فهیم، منتقد و کارشناس سینما در یادداشتی درباره این سریال نوشته است: «هشت پا ساخته احمد معظمیکه شبهای خانوادهها را بهخود اختصاص داده، در سرازیری رو به پایان است. معظمی، کارنامه پرتعدادی از تله فیلم و سریال دارد. او خصوصا با 2 کار «سرجوخه» و «بازپرس» نشان داد که رگ خواب مخاطبان سیما را میشناسد تا آنجا که از متنهای ضعیف، اجرایی قابلقبول ارائه میدهد. میزانسنهایش از حد و سقف سریالهای تلویزیونی سنجیدهتر و فکر شدهتر است. دکوپاژهایش در بیشتر فصلها با تایمهای لازم، کاملا متاثر از ضربآهنگ شغل کارآگاهان و زندگی فردی - جمعی آنان است.» او البته از ریتم سریال انتقاد کرده و آن را کند دانسته که مناسب یکسریال پلیسی نیست: «سریال مواقعی به ورطه تبعیت از ریتم متداول تلویزیونی میافتد. بعضا با سکانسها و پلانهای طولانی از ریتم ذاتی قصه کار و زندگی پلیسی دور میافتد. یعنی کندی همهچیز صحنه و خصوصا کنش آدمها به کسالت بیننده میانجامد. مثلا فصل دیدار پلیس جوان و دختر قصه در کافه را یادآور میشوم که با پرگوییهای مثلا عاشقانه لج درآور میشود.»
شخصیتپردازی
منتقدی درباره شخصیت پردازی در هشت پا نوشته است: «در سریالهای جنایی، پیچیدگی و عمق شخصیتها نقش اساسی ایفا میکند، اما در «هشت پا» برخی از شخصیتها بهخصوص نقشهای مکمل، سطحی و یکبعدی بهنظر میرسند. شخصیتهایی مانند کارآگاه کیانفر با وجود عملکرد خوب سعید چنگیزیان، بیشتر به کلیشههای رایج سریالهای پلیسی نزدیک است و فاقد پیچیدگیهای روانشناختی مورد نیاز است. چنین ضعفهایی موجب شده تا تعامل مخاطب با شخصیتها محدود شود و بهطور کلی، اثرگذاری سریال کاهش یابد.»
بازیها
در این سریال سعید چنگیزیان، مینا وحید، افسانه چهرهآزاد، احمد نجفی، محمد صادقی، نادر سلیمانی، علی اسیوند، رویا جاویدنیا، ایرج نوذری، محمد فیلی، سودابه بیضایی، هلیا امامی، علیرضا مهران، ایوب آقاخانی، کمند امیرسلیمانی و علیرضا جلالی تبار بازی کردهاند. سعید چنگیزیان بازیگر تئاتر است و در نمایشهای بسیاری بازی کرده است، اما مخاطب او را با نقش ناصر در سریال زخم کاری به یاد خواهد آورد. او در هشت پا نقش کارآگاهی را داشت که در بررسی قتل مردی ثروتمند به متهم اصلی پرونده میرسد و تلاش میکند معمای پیچیده و رازآلود این جنایت را کشف کند. او شخصیتی درونگرا داشت و به همین دلیل هم این شخصیت را با شخصیت کارآگاه کیانی در سریال بازنده که همزمان با هشت پا در شبکه نمایش خانگی در حال پخش بود، مقایسه کردهاند. در این نقدها به مدل غیرایرانی کارآگاه کیانی بازنده و ایرانی بودن کارآگاه کیانفر در هشت پا اشاره شده است.