• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 28 مرداد 1398
کد مطلب : 73503
+
-

نگاه دوباره به کاخ مروارید

البرز
نگاه دوباره به کاخ مروارید

 سال‌های زیادی از ساخت مجموعه زیبای کاخ مروارید می‌گذرد و در این برهه زمانی بنای کاخ مروارید به دلیل سهل‌انگاری‌ها در حفظ، نگهداری و مرمت، آسیب زیادی دیده است تا جایی که مسئولان استانی و کشوری برای نجات کاخ از خطر تخریب کامل مجبور به چاره‌اندیشی شدند. گذشته از مرمت بنای کاخ، مرمت فضای سبز این مجموعه که بخش زیادی از آن تخریب شده هم مطرح است و متولیان شهرداری کرج درخواست کردند که طبق تنظیم تفاهم‌نامه‌ای در حضور دادستان، رسیدگی به فضای سبز موجود در ۲۷ هکتار از محوطه کاخ که در اختیار میراث فرهنگی است به سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج سپرده شود.
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج درباره آخرین تصمیمی که برای واگذاری 27 هکتار از اراضی فضای سبز این مجموعه تاریخی به شهرداری کرج اتخاذ شده است به همشهری می‌گوید: 20 مرداد صورت‌جلسه و تفاهم‌نامه مربوط به این اقدام از سوی دادستان کرج امضا شد.
پیمان بضاعتی‌پور می‌افزاید: از 27 هکتاری که در اختیار شهرداری کرج قرار داده می‌شود، حدود 25 هکتار فضای سبز و باقی آن شامل محوطه‌، دریاچه و دیگر موارد است. شهرداری کرج این مسئولیت را پذیرفته که کار بازسازی دریاچه و محوطه‌‌سازی مجموعه کاخ مروارید را انجام دهد.
وی با بیان این‌که کمیته‌ای مشترک با حضور کارشناسان میراث فرهنگی و سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج تشکیل شده که نظرات تخصصی را در خصوص حفظ و نگهداری این عرصه 27 هکتاری از کاخ مروارید اعلام می‌کند، می‌افزاید: در این کمیته گزارش‌های دوره‌ای ارائه خواهد شد. این گزارش‌ها هر 2 ماه یک‌بار به دادستان کرج اعلام می‌شود. تلاشمان بر این است تا در نوروز سال آینده مجموعه کاخ مروارید برای بازدید مردم بازگشایی شود.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری البرز هم در این باره می‌گوید: میراث فرهنگی این مجموعه را در اختیار دارد و فقط رسیدگی به وضع 27 هکتار فضای سبز به شهرداری کرج داده می‌شود که در قالب آن آبیاری و احیای این عرصه انجام خواهد شد.
حجت‌الاسلام و المسلمین فخرالدین صابری درباره صحبت‌های شهرداری کرج مبنی بر تبدیل کاخ مروارید به کاخ‌موزه هم اظهار می‌کند: این موضوع هیچ‌وقت محقق نمی‌شود، زیرا در تخصص شهرداری نیست که چنین کاری را انجام دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید