• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 28 مرداد 1398
کد مطلب : 73507
+
-

پیش‌بینی پاییز رانشی برای مازندران

مازندران
پیش‌بینی پاییز رانشی برای مازندران

اشکان جهان‌آرای/ساری - خبرنگار

رانش‌های گسترده در مناطق مختلف مازندران طی چند ماه اخیر میلیاردها تومان خسارت به زیرساخت‌های ارتباطی استان وارد کرد. رانش در بسیاری از مناطق پدیده‌ای طبیعی است که هر سال رخ می‌دهد، اما امسال و پس از بارندگی‌های کم‌سابقه اسفند و فروردین، تعداد رانش‌ها در سراسر استان بیشتر شد. آخرین مورد آن مربوط به پنجشنبه هفته گذشته در شهرستان تنکابن بود که منجر به مرگ یک نفر شد و یک نفر دیگر را هم روانه بیمارستان کرد. 
مدیر کل مدیریت بحران مازندران معتقد است امسال با توجه به تعدد نقاط رانشی و سستی بسیاری از نقاط مستعد رانش در فصل پاییز ممکن است رانش‌ها بسیار بیشتر از سال‌های قبل باشد. علی‌اصغر احمدی در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که اقدامات پیشگیرانه در سراسر استان بسته به اولویت‌ها در حال انجام هستند، اظهار می‌کند: در حوزه روستایی برای نقاط رانشی داخل بافت اعتباراتی برای فازهای صفر، یک و دو، یعنی از مطالعه تا اجرا به بنیاد مسکن داده شده است. پروژه‌های رانشی مشخص شده‌اند و اعتبار نیز به بنیاد مسکن ابلاغ شده است. مشاوران طرح‌ها در حال بررسی و برآورد هزینه‌ها برای اجرای طرح‌های پیشگیرانه هستند. بر اساس آمارهای رسمی، سیل امسال سبب شد که در ۳۷۲ نقطه از محورهای مواصلاتی استان رانش رخ دهد. تعداد این رانش‌ها در ماه‌های اخیر بیشتر شده است.
مدیر کل مدیریت بحران مازندران با اشاره به رانش‌های رخ داده در جاده‌ها و خسارت‌های وارد‌شده به راه‌های مواصلاتی استان می‌گوید: در حوزه جاده‌ها اعتبار جدیدی ابلاغ شده است. با دستگاه‌های اجرایی به‌‌ویژه راهداری و اداره کل راه و شهرسازی مذاکره‌هایی داشتیم تا پروژه‌های دارای اولویت را معرفی کنند و برای تخصیص اعتبار به منظور اجرای پروژه‌ها اقدام شود.
وی با بیان این‌که بسیاری از این نقاط به تثبیت جاده و ساخت دیواره نیاز دارند، می‌افزاید: مطالعه‌ها از سوی مشاوران در حال انجام است و در نهایت تا 2 هفته دیگر برای اجرای پروژه‌ها و اختصاص اعتبارات به توافق می‌رسیم.
این مسئول به برنامه‌ریزی برای دیواره‌سازی و ساماندهی رودخانه‌ها هم اشاره و اظهار می‌کند: در این زمینه با شرکت آب منطقه‌ای مازندران جلسه‌ای برگزار شد و پروژه‌های اولویت‌دار برای اجرای طرح‌های پیشگیرانه و ساماندهی مسیرها در حال شناسایی هستند تا اعتبار به آن‌ها اختصاص داده شود.
مدیر کل مدیریت بحران مازندران از پیگیری برای جذب اعتبار بیشتر هم خبر می‌دهد و می‌گوید: در تلاش هستیم از منابع مختلف، برای بهسازی نقاط رانشی استان، اعتبار اختصاص دهیم تا سرعت و حجم اجرای پروژه‌ها در استان بیشتر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید