• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 27 مرداد 1398
کد مطلب : 73130
+
-

مؤلفه‌های اقتدار ملی را با هم ببینیم

دریچه
مؤلفه‌های اقتدار ملی را با هم ببینیم


رامین مهمان‌پرست/ سخنگوی پیشین وزارت امورخارجه
کشورها در روابط خارجی و در دفاع از منافی ملی‌شان تلاش می‌کنند از تمام توان‌شان استفاده کنند. شرایط جامعه بین‌الملل به‌گونه‌ای است که کشورها تا از اقتدار و توانایی کافی برخوردار نباشند، امکان‌ دفاع از حقوق‌شان را نخواهند یافت. ایران در برخی زمینه‌ها به اقتدار قابل افتخاری دست یافته ‌و اگر قرار است به نقطه مطلوب اقتدار در همه ابعاد دست یابد، باید همه عوامل این اقتدار در کنار یکدیگر قرار گیرد. چند نکته در همین ارتباط قابل توجه است:

1- یکی از شاخصه‌های اقتدار برای هر کشوری، قدرت دفاعی و بازدارندگی آن است. هرچه کشوری از نظر قدرت دفاعی قوی‌تر باشد، امکان درگیری و تنش کاهش می‌یابد.
اما در کنار این شاخص حتما قدرت اقتصادی نیز مولفه مهم دیگری در اقتدار ملی است. ما باید به نقطه‌ای برسیم که آسیب‌پذیری‌مان را در این زمینه کاهش دهیم. ما حتما باید در بحث سیاست خارجی، روابط با سایر کشورها و حضور در عرصه‌های بین‌المللی بسیار قدرتمند ظاهر شویم. همچنین در ابعاد اجتماعی و همراهی مردم باید به‌گونه‌ای عمل شود که حمایت مردمی عقبه اقتدار ملی قرار داشته باشد.

2- انسجام و وحدت ملی می‌تواند وضعیت قدرتمندی را برای کشور بسازد تا محکم از حقوق خودش دفاع کند. در مسئله آزادسازی نفتکش ایران موسوم به گریس1، مجموعه عوامل اقتدار ملی موجب این توفیق برای ایران شدند. اقتدار دفاعی ایران در حفظ مرزهای آبی و خاکی به‌ویژه در منطقه خلیج‌فارس و خاورمیانه به نمایش گذاشته شد تا قدرتمندانه بتوانند جلوی نفتکش‌های متجاوزی از کشورهای دیگر ازجمله انگلیس را بگیرند. این حتما مؤثر بوده است و هست، اما در کنارش بحث مذاکرات، سیاست خارجی و روابط ایران با سایر کشورها حتما به‌کار آمد. ما باید بدانیم صرف داشتن قدرت دفاعی بدون استفاده از سایر ابزارها نمی‌تواند ما را به نقطه مطلوب برساند.

3- موقعیت فعلی خاورمیانه شرایط ویژه‌ای دارد. جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک کشور بسیار تأثیرگذار و قدرتمند در این شرایط می‌تواند نقش‌آفرینی ویژه‌ای داشته باشد.
به‌خاطر این وضعیت ویژه و نقشی که ایران می‌تواند در برقراری صلح و ثبات منطقه ایفا کند، باید از همه عوامل و شاخصه‌هایی که می‌تواند برای کشور اقتدار و افتخار بیافریند، استفاده کنیم. ما نباید خودمان را محدود به استفاده از برخی مولفه‌های اقتدار ملی کنیم و باید از ظرفیت همه آنها استفاده کنیم.

4- ایران رهبری بسیار قدرتمند و جامع‌نگر دارد که سعی می‌کند فرزندان خودش را در ابعاد مختلف راهنمایی کند و آنها را متوجه موضوعات اساسی و اولویت‌های نخست کشور کند. اگر فرمایشات مقام معظم رهبری را دنبال کنیم، متوجه می‌شویم که الآن هیچ‌چیزی بالاتر از وحدت و انسجام ملی نیست. فضای سیاست داخلی کشور نباید متأثر از مواضع برخی گروه‌ها وارد حاشیه شود. فرماندهان عالی نظامی ایران از جناب آقای دکتر ظریف -که به شکل غیرعقلانی از سوی آمریکایی‌ها تحریم شد- حمایت کردند و به دیدار وی رفتند. این نشان‌دهنده بلوغ سیاسی و بلندی روح مسئولان نظامی ماست که متوجه وضعیت هستند و اجازه نمی‌دهند در هر شرایط تفرقه و اختلاف ایجاد شود. خواسته دشمن ایجاد انشقاق میان نیروها و توان نظامی و سیاسی ایران است. همانطور که اگر سردار سلیمانی و سایر فرماندهان نظامی مورد حمله قدرت‌های غربی و آمریکا قرار بگیرند، همه موظفند یکپارچه در حمایت از آنان بلند شوند و سیاست خارجی ایران نیز در خدمت دفاع از فرزندان رشید کشور خواهد بود. اگر نیروهای داخلی به فکر منافع ملی کشور هستند، باید تابع مقام معظم رهبری باشند و وحدت و انسجام ملی را وحدت و سرلوحه کار خودشان قرار دهند و از همه ظرفیت‌ها برای دفاع از کشور و منافع ملی استفاده کنند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید