• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 26 مرداد 1398
کد مطلب : 72779
+
-

خسارت زیرساخت‌ شهرک‌های صنعتی لرستان جبران شود

استاندار لرستان گفت: زیرساخت‌های برخی از شهرک‌های صنعتی استان همانند شهرک صنعتی شماره 2 خرم‌آباد در سیل فروردین‌ماه دچار مشکل شدند که امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده، این مشکلات برطرف شوند. به گزارش تسنیم، «موسی خادمی» اظهار کرد: از مدل‌ ایجاد خوشه‌ باید در راستای توسعه صنعتی استان به عنوان یک استراتژی استفاده شود. مبنای کار در حوزه صنعت رقابت و مدیریت استراتژیک نیز عقب ‌زدن رقیب‌ها و جلو افتادن از آنهاست.

وی افزود: یعنی صنایع با بازاریابی و تولید بیشتر و از طرفی هزینه کمتر به بهره‌وری و مدیریت بهتر دست یابند و با کنار زدن رقیب‌ها بازارها را تسخیر کنند. استاندار لرستان با اشاره به این‌که بسیاری از فعالیت‌های تجاری و اقتصادی بر مبنای رقابت است، گفت: برای صنعت و اقتصاد مدل‌هایی تعریف شده که مبتنی بر همکاری است و یکی از این مدل‌ها ایجاد خوشه‌ است.

وی بیان کرد: خوشه‌ها می‌توانند محرک اصلی فعالیت‌های صنعتی را که همان رقابت است، به همکاری تبدیل کنند. خادمی گفت: خوشه‌ها می‌توانند بخشی از استراتژی صنعتی کشور را تشکیل دهند و خوشبختانه چند سالی است این مدل در دستور کار قرار گرفته‌ و از فضای دانشگاهی بیرون آمده است.

این مقام مسئول یکی از تهدیدهای بزرگ صنایع را تازه‌واردها دانست و ادامه داد: تازه‌واردها هر صنعتی را که ورود به آن راحت باشد، انتخاب می‌کنند و این تهدیدی برای کسانی به حساب می‌آید که در آن صنعت فعال هستند. وی گفت: بسیاری از صنایع کوچک، به دلیل ورودی‌های جدید در شرایط خاص به آنها، دچار مشکل می‌شوند. در این میان، یکی از خوبی‌های خوشه‌های صنعتی این است که تهدید تازه‌واردها را از طریق مدل همکاری کاهش می‌دهند.

خادمی با بیان این‌که در لرستان چندین خوشه همانند سنگ و فرش شناسایی شده‌‌اند، افزود: امروز فرش که حوزه بسیار مهمی است، به عنوان یک خوشه در نظر گرفته شده است. خوشه فرش در جامعه عشایری و روستایی به خوبی تعریف شده و زنجیره کاملی از دامداری تا تولید فرش به هم وصل شده‌اند که همدیگر را تکمیل می‌کنند و ارزش افزوده‌ نیز دارد.

وی بیان کرد: خوشه فرش در لرستان از وضعیت خوبی برخوردار است و قابلیت برتر شدن در کشور را نیز دارد. امیدوار هستیم در زمینه توسعه خوشه فرش در استان کارهای بزرگی انجام شود. خادمی همچنین به وضعیت شهرک‌های صنعتی در لرستان اشاره کرد و گفت: تعداد شهرک‌های صنعتی در استان بد نیست، ولی سطح آن نسبت به دیگر استان‌ها بسیار کم است.

به طور مثال، خوزستان 12 هزار هکتار و لرستان تنها 1500 هکتار شهرک صنعتی دارد. استاندار لرستان اظهار کرد: خوشبختانه طی 2 سال گذشته تلاش‌هایی انجام گرفت و 250 هکتار در الیگودرز و چگنی به مساحت شهرک‌های صنعتی ما اضافه شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید