• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 23 مرداد 1398
کد مطلب : 72511
+
-

تخلف عرضه سبدی گوشی موبایل

تخلف عرضه سبدی گوشی موبایل

بررسی شرایط قیمت و عرضه انواع گوشی‌ تلفن همراه بیانگر تشدید رکود حاکم بر بازار و مقاومت واردکنندگان در مقابل کاهش قیمت‌هاست. با ابراهیم درستی -رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی، تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران- گفت‌وگو کرده‌ایم.

وضعیت قیمت گوشی موبایل چگونه است؟
واقعیت آن است که به‌دلیل کمبود، قیمت‌های بالای گوشی‌ها و کاهش قدرت خرید مردم، خرج و دخل فروشندگان این کالا همخوانی ندارد و متأسفانه شاهد تشدید رکود حاکم بر بازارهستیم که امیدواریم با عرضه درست گوشی‌های وارداتی، بازار این کالا به آرامش رسیده و کسب و کار فعالان صنفی رونق گیرد. با وجود این، بازار گوشی تلفن همراه توسط دستگاه‌های ذی‌ربط رصد می‌شود و اگر کمبود عرضه گوشی تلفن همراه در بازار تداوم داشته باشد، در نشستی با این دستگاه‌ها با بررسی این موضوع راهکارهای تازه‌ای برای تامین نیاز بازار اتخاذ می‌کنیم؛ یعنی اینکه اگر واردکنندگان همچنان در مقابل کاهش قیمت مقاومت کنند و قادر به تامین نیاز بازار نباشند، تلاش می‌کنیم تا واحدهای صنفی دارای پروانه کسب فروشنده صوت و تصویر و گوشی با اخذ مجوز از دولت و پرداخت حقوق ورودی، نسبت به واردات گوشی و تامین نیاز بازار اقدام کنند. با این روند حداکثر تا یک‌ماه آینده وضعیت عرضه و تقاضا در بازار گوشی تلفن همراه ساماندهی می‌شود.

چه تعداد از گوشی وارداتی عرضه شده است؟
98شرکت برای ثبت سفارش واردات گوشی اقدام کردند که اگر این گوشی‌ها به بازار عرضه می‌شد باید تا‌کنون قیمت‌ها کاهش می‌یافت اما متأسفانه شرکت‌هایی که هنگام افزایش نرخ دلار قیمت گوشی را بالا بردند، اکنون با سیر نزولی و کاهش نرخ ارز در مقابل کاهش قیمت گوشی موبایل مقاومت می‌کنند. تا‌کنون این شرکت‌ها برای واردات 700هزار گوشی تلفن همراه ثبت سفارش کرده‌اند اما هنوز خبری از کاهش قیمت گوشی در بازار نیست. باید این گوشی‌ها به بازار تزریق شود. زیاده‌خواهی این شرکت‌ها عامل اصلی کمبود و گرانی گوشی تلفن همراه است و باید این شرکت‌ها از سود‌های بادآورده خود بزنند تا از تحمیل ضرر و زیان بیشتر به صنف فروشندگان (مغازه‌دارها) و مشتریان این کالا جلوگیری شود.

یعنی شرکت‌های وارد‌کننده مرتکب تخلف در عرضه گوشی شده‌اند؟
در شرایط تثبیت نرخ ارز باید عرضه و تقاضای گوشی در بازار همخوانی داشته باشد اما اکنون بازار با کمبود عرضه مواجه است، چرا که برخی شرکت‌ها در مقابل کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کنند. از سوی دیگر واردکنندگان شیوه فروش سبدی گوشی‌های وارداتی که شیوه‌ای نامرسوم در بازار است را در پیش گرفته‌اند که موجب زیان فروشندگان  می‌شود و از نظر قانونی نیز تخلف است؛ به این معنا که واردکنندگان به همراه 10مدل گوشی‌ روز بازار، گوشی‌های قدیمی از رده خارج شده و فاقد مشتری (استوک) را که متقاضی چندانی ندارد به فروشنده‌های گوشی عرضه می‌کنند. این گوشی‌ها رند بازار نیست اما مغازه‌دار را مجبور می‌کنند تا این گوشی‌ها را به همراه‌ گوشی‌های جدید بخرد که این کار تخلف است. در واقع اینگونه وارد‌کنندگان برای کسب سود بیشتر، کالاهایی که خریدار ندارد را به اجبار به مغازه‌داران می‌دهند؛ گوشی‌هایی که قبلا به‌ صورت مسافری وارد می‌شد اما از خردادماه امسال با توقف رجیستری، به بازار عرضه نشده و واردکنندگان سعی در جایگزینی این شیوه برای واردات و عرضه گوشی دارند. همچنین از بازرسان اتحادیه، تعزیرات و وزارت صمت می‌خواهیم با نظارت بر توزیع گوشی با متخلفان برخورد کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید