• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 23 مرداد 1398
کد مطلب : 72408
+
-

سلیقه‎گرایی در فعالیت‌های فرهنگی بانه

بختیار عزت‌پناه|  عضو بنیاد توسعه فرهنگی بانه (آشتی‌):


یکی از نشانه‎های مدنیت و پیشرفت اقوام و ملت‌ها، توسعه فرهنگی است که در شهرها به‎عنوان مکان پویایی فرهنگی تجلی و ظهور می‌یابند. امروزه کاربری‎های فرهنگی نقش عمده‎ای در توسعه و ایجاد روابط و تعاملات انسانی و گسترش فضای نشاط و سلامتی جامعه ‌ شهری ایفا می‎کنند؛ همچنین این کاربری‎ها می‎توانند در راستای تقویت هویت فرهنگی، قومی، زبانی و مذهبی ساکنان شهری و ایجاد حس تعلق خاطر آنان و نیز جلب مشارکت شهروندان در اداره امور شهر مؤثر واقع شوند.

بانه از جمله شهرهای فرهنگی کردستان است که به‌رغم کمبود مراکز فرهنگی و محدودیت‎های زیرساختی، به‎واسطه ظرفیت‎های بالای انسانی و گرایش جالب توجه شهروندان به سمت فعالیت‎های هنری، ادبی و علمی از جایگاه برجسته‌ای در فعالیت‎های فرهنگی برخوردار است. به طوری که از آن به عنوان شهر سینما، پایتخت هه‌لپه‌رکی و شهر داستان یاد می‌کنند و بزرگانی همچون ابراهیم یونسی، عطا نهایی، برادران کریمی و ذبیحی و ده‌ها شاعر، رمان‌نویس، فیلم‌ساز، بازیگر، عکاس و... را به جامعه فرهنگی تحویل داده است.  بر اساس برآوردهای مهندسان مشاور در سال 1385 کل مساحت کاربری‎های فرهنگی بانه 13هزار و 149 متر‌ مربع بوده است که سرانه‌ای در حدود 23/0 متر مربع را نشان می‌دهد و با استاندارد رایج این کاربری که حدود 75/0 متر مربع است، فاصله زیادی دارد. 

در طرح تفصیلی جدید بانه، مشاور رقم کاربری فرهنگی شهر را 125هزار و 594 متر مربع برای افق سال 95 پیشنهاد داده است که با نگاهی به نقشه پیشنهادی و مشاهدات میدانی متوجه می‌شویم نه‌تنها این رقم تحقق پیدا نکرده است بلکه در کمال ناباوری مسئولان شهری به مانند سابق درصدد تغییر کاربری فرهنگی برآمده‌اند که نمونه آن تغییر کاربری سالن تئاتر بانه به کتابخانه است.  بدون شک کتاب و کتاب‌خوانی در صدر نیازهای روحی بشر قرار دارد و جزو فعالیت‎های فرهنگی ضروری محسوب می‌شود، اما همگان نیک می‎دانند امروزه با پیشرفت فناوری اطلاعات و IT و فراهم شدن زمینه مطالعه در فضای مجازی و شبکه‎های اجتماعی از تیراژ کتاب‎ها، روزنامه‎ها و مجلات و به تبع آن از تعداد و مساحت مراکزی همچون کتابخانه‎های عمومی کاسته شده بر تعداد کتابخانه‎ها و مجلات اینترنتی و مجازی افزوده شده است و در عوض این فضاهای عمومی را به سایر فعالیت‎های فرهنگی اختصاص می‌دهند.

نکته دیگری که نباید فراموش کرد این است که در طرح تفصیلی بانه دو لکه بزرگ فرهنگی (آزادگان و مرزبانان) و مجتمع چندمنظوره فرهنگی – تجاری - تفریحی پاساژ بهشت پیش‏بینی شده است که هیچ‏کدام تاکنون محقق نشده‎اند. پروژه موزه بانه هم به لحاظ مکان‌یابی پروژه و هم میزان پیشرفت آن نیاز به تحلیلی مستقل دارد. در مجموع بر اساس مطالعات طرح قبلی بانه از بین 16 محله بزرگ بانه فقط محلات 1، 6، 7 و 10 مراکز فرهنگی دارند و سایر محلات شهر به هیچ‏گونه فضای فرهنگی‌ای دسترسی ندارند که این برای یک شهر فرهنگی شایسته نیست.

در نهایت بر این نکته تاکید می‏شود که نظر به توزیع نابرابر و ناموزون کاربری‎های فرهنگی در بین محلات مختلف شهر، باید توزیع عادلانه خدمات شهری بر مبنای نیازهای شهروندان و نیز اصول شهرسازی همچون شعاع عملکرد کاربری‎ها انجام شود؛ همچنین ایجاد ساختار و سازمان مناسب مدیریتی در وضعیت نابسامان کنونی ‌، موجب تحقق برنامه‌های هر دستگاه و در مجموع برنامه طرح‎های فرهنگی در بانه خواهد بود.

در ادامه مناسب است طرح‎هایی که برای نواحی مختلف شهر در زمینه کاربری‎های فرهنگی تهیه می‌شوند و نیز عملیات عمرانی‌ای که شهرداری بانه انجام می‎دهد، حاوی نظر مردم نیز باشد؛ زیرا عناصر و اجرای پیکره شهر، تجسمی از بنیان‌های زندگی اجتماعی و هنری ساکنان شهر هستند؛ لذا هرگونه تفکر برنامه‎ریزی، طراحی و اجرا می‎باید با همفکری و مساعدت مردم به خصوص اهالی فرهنگ و انجمن‎های فرهنگی مردم‌نهاد صورت پذیرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید