• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 23 مرداد 1398
کد مطلب : 72373
+
-

فصل رونق آموزش موسیقی

قاسمی، آهنگساز البرزی: خانواده‌ها آموزش موسیقی را جزو کلاس‌ها و برنامه‌های اصلی فرزندان خود از سنین پایین قرار می‌دهند و به بهترین شکل آنها را حمایت می‌کنند

موسیقی
فصل رونق آموزش موسیقی

علی فلاحی‌گلباغی | البرز - خبرنگار


«یاسر قاسمی» متولد 1362 مدرس گیتار و دروس آهنگسازی و فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی در رشته نوازندگی ساز جهانی است. وی سابقه 18 سال تدریس در آموزشگاه‌های معتبر تهران و کرج و همچنین سابقه تدریس در هنرستان عالی موسیقی پسران را دارد.
او همچنین آهنگسازی موسیقی تئاتر و اجراهای متعدد در دانشگاه‌های معتبر موسیقی و عضویت کانون مدرسان و نوازندگان خانه موسیقی و تالیف مقاله‌های متعدد در زمینه‌های مختلف موسیقی را در کارنامه هنری خود دارد. لحظاتی را پای صحبت مدرس موسیقی البرز نشستیم که با هم می‌خوانیم.


اولین جرقه‌های علاقه به موسیقی از چه سنی در شما ایجاد شد؟

از 11سالگی به موسیقی علاقه‌‌مند شدم و از میان آلات مختلف موسیقی، ساز گیتار مرا بسیار به خود جذب کرد. در آن زمان مانند اکنون کلاس‌های آموزشی موسیقی به‌راحتی در دسترس نبود و من برای رفتن به کلاس استادی که تعریف او را زیاد شنیده بودم، با داشتن سن کم مسافتی حدود 3 ساعت را به‌تنهایی طی می‌کردم تا به کلاس برسم. از همان ابتدای کار استعداد من در زمینه موسیقی به‌سرعت پدیدار شد و در زمان بسیار کوتاهی پیشرفتی چشمگیر در نوازندگی نصیبم شد و موفق به اجرای قطعاتی حرفه‌ای حتی زودتر از سن خود شدم.

 مهم‌ترین نکاتی که در تدریس باید در نظر گرفته شود چه چیز‌هایی است؟

عوامل بسیار زیادی در مقوله تدریس مهم هستند که باعث می‌شوند هنرجو به صورت اصولی و با کیفیت لازم پیشرفت کند. اولین نکته حائز اهمیت در مقوله تدریس طبقه‌بندی درست و به‌جای مطالب و طریقه صحیح بیان آنهاست، به‌طوری که هنرجو از همان ابتدای کار مطالب را به‌خوبی درک و با آنها ارتباط برقرار کند و اشتیاق برای یادگیری بیشتر در او زنده شود. نکته بعدی چگونگی بیان مدرس برای افراد در سنین مختلف است که با خصوصیات و شخصیت‌های متفاوت با نحوه تدریس شما همراه می‌شوند. نکته بسیار مهم دیگر این‌که متد و شیوه‌ای که مدرس انتخاب می‌کند با متد‌های روز و جهانی همگام بوده و فاکتور زمان را در نظر داشته باشد تا در کوتاه‌ترین زمان شاهد پیشرفت بیشتری از هنرجو باشد.

 برای هنرجویانی که می‌خواهند به درجات بالایی از نوازندگی گیتار برسند چه صحبتی دارید؟

گیتار‌نوازی با قابلیت‌ها و تکنیک‌های فراوان و گاهی پیچیده و دارای کاربرد‌های فراوان در سبک‌های مختلف است. یک نوازنده گیتار برای رسیدن به مهارت در سبک مورد علاقه خود با رپرتوآری (مجموعه قطعه‌های موسیقی) وسیعی از قطعات سروکار دارد که نیازمند متد صحیح آموزش و ممارست و صبر و تمرین است.
هنرجو در مسیر آموزشی خود به مرور زمان سبک‌های مختلف موسیقی را شناخته و با دید بهتر می‌تواند مسیر مورد علاقه خود در موسیقی را دنبال کند. لازم است هر از چند گاهی اجراهایی برای هنرجو گذاشته شود تا خود را محک زده و توانایی‌های نوازندگی خود را بشناسد.
این نکته بسیار مهم است که متد آموزشی که برای هنرجو استفاده می‌شود آکادمیک بوده تا هنرجو از جنبه‌های مختلف به صورت صحیح و اصولی پیش برود.

پیشرفت هنرجویان موسیقی در کرج را چگونه می‌بینید؟

اکنون استعداد‌های بسیار زیادی در حال پدیدار شدن هستند و در سبک‌های مختلف موسیقی شاهد اجراها و پیشرفت‌های چشمگیری هستیم. این موضوع بسیار جالب است که خانواده‌ها آموزش موسیقی را جزو کلاس‌ها و برنامه‌های اصلی فرزندان خود از سنین پایین قرار می‌دهند و به بهترین شکل آنها را حمایت می‌کنند.
وجود کتاب‌های متعدد در زمینه موسیقی این امکان را به وجود آورده که در کنار نوازندگی، هنرجویان بتوانند مطالعات خوبی در این زمینه داشته باشند. وجود رقابت سالم بین هنرجویان باعث شده است تا انگیزه‌های آنها برای رسیدن به اجرا که یکی از مهم‌ترین اهداف هر هنرجوست، بیشتر شده و میل به بهتر شدن در آنها روزبه‌روز افزایش پیدا کند.

شما برای کسانی که می‌خواهند تازه به دنیای موسیقی وارد شوند چه پیشنهاداتی دارید؟
علاقه‌مندان موسیقی باید با توجه به توانایی‌های فکری و فیزیکی خود ساز مناسب را انتخاب کنند؛ در مورد سبک‌های مختلف موسیقی تحقیق و مطالعه کنند و این نکته را در نظر بگیرند که برای رسیدن به درجات بالا در موسیقی باید برنامه منظم تمرین و دنبال کردن اجراهای مختلف و مطالعه را در برنامه روزانه خود داشته باشند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید