• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 29 بهمن 1396
کد مطلب : 7223
+
-

شهر در رسانه ها

بودجه تهران، یک‌هفتادم بودجه لندن!

هفته‌نامه «صدا» با محمد درودیان عضو دوره اول شورای شهر تهران گفت‌وگو کرده است. نویسنده کتاب «تجربه‌ای برای تغییر در تهران»، درآمد پایدار را دوای درد تهران می‌داند و بر این باور است که شرایط مالی در شهرداری تهران به‌مراتب بدتر از دولت است که به درآمدهای نفتی تکیه دارد. اما به گفته وی، شهرداری باید تمام درآمد خودش را از درون شهر به‌دست بیاورد و بیشتر سراغ مردم برود. او معتقد است که برای حل بحران‌های مدیریت شهری تهران، زیرساخت‌ها باید اصلاح شوند تا به درآمد پایدار برسیم. درودیان می‌گوید که معضلات شهر تهران با کلانشهرهایی مانند پاریس یا لندن یکی است. اما بودجه تهران یک‌بیستم و شاید یک هفتادم چنین شهرهایی است! بنابراین بودجه تهران باید به 100هزار میلیارد افزایش پیدا کند.

 

زباله‌گردها تحت نظارت شهرداری نیستند

روزنامه «جام جم» با مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره کودکان زباله‌گرد و موضوع زباله‌گردی کودکان گفت‌وگو کرده است؛ رضا عبدلی تأکید می‌کند‌ اگر متوجه شوند که پیمانکاران شهرداری، کودکان را برای جمع‌آوری زباله‌های خشک از داخل سطل‌های مکانیزه به‌کار می‌گیرند، با آنها به‌شدت برخورد می‌شود. او همچنین تأکید می‌کند اگر شهروندان اصل تفکیک زباله از مبدا را رعایت کنند، زمینه بروز پدیده زباله‌گردی از بین خواهد رفت. به گفته او هیچ‌کس تحت نظارت شهرداری تهران، زباله‌های خشک را از داخل سطل‌های مکانیزه جدا نمی‌کند. عبدلی دلیل وجود پدیده زباله‌گردی در شهر را رعایت نکردن اصل تفکیک از مبدا توسط بسیاری از شهروندان دانسته و گفته که سطل‌های مکانیزه صرفا برای جمع‌آوری زباله‌های‌تر طراحی شده‌اند.

 

مبارزه توأمان با فساد و سهم‌خواهی

روزنامه «وقایع اتفاقیه» درباره پشت پرده انتشار شایعه کناره‌گیری نجفی از شهرداری تهران نوشته است: «در تئوری برکناری شهرداری تهران تنها می‌توان اشخاصی را مقصر دانست که نجفی در مقابل آنها برای جلوگیری از رانت‌خواری و ادامه فساد اداری ایستادگی کرده است.» این گزارش همچنین نوشته که نجفی تاکنون برای انتصابات معاونان و مسئولان شهرداری از نزدیکان خود استفاده نکرده است. این موضوعی است که می‌تواند بدعتی باشد برای اینکه دیگر مسئولان کشور به‌صورت اتوبوسی نفرات را جابه‌جا نکنند. به نوشته وقایع اتفاقیه، نجفی به غیر ‌از مبارزه با فساد و رانت‌خواری، باید در سنگر دیگری هم مبارزه و از سهم‌خواهی‌های برخی جلوگیری کند.

 

شهردار تهران: آمده‌ام که بمانم

روزنامه «شرق» یک ویژه‌نامه 160صفحه‌ای درباره شهر تهران منتشر کرده که مجموعه‌ای از یادداشت‌ها و گفت‌وگوها با شهردار تهران، رئیس و اعضای شورای شهر و دیگر کارشناسان و جامعه‌شناسان حوزه شهری را شامل می‌شود. روی جلد این ویژه نامه، تصویر محمدعلی نجفی، شهردار تهران با تیتر «اما من ایستاده‌ام» نقش بسته است. ایستادگی شهردار در مقابل فشارهای پیدا و پنهانی است که این روزها بر شهرداری تهران وارد می‌شود. گفت‌وگوی شرق با شهردار تهران حاوی نکاتی است؛ ازجمله اینکه او به شهرداری به‌عنوان نهادی غیرسیاسی تأکید و تأیید می‌کند که بخشی از نهادهای سیاسی کشور با شهردار شدن وی مخالف بوده‌اند و این مخالفت‌ها حتی پس از شهردار شدن او نیز ادامه دارد. شهردار تهران از مراکز قدرتی که همچنان به او به‌عنوان رقیب نگاه می‌کنند و با مدیریت شهر همراه نیستند، گلایه کرده و می‌گوید که  آمده است که بماند و با نگاه انسان‌محور به شهر، احیاگر مدیریت کارآمد شهری باشد. نجفی با وجود تمام انتقادات، از تیم مدیریتی خود قاطعانه دفاع کرده و گفته که «تیم اصلی شهرداری امروز قوی‌ترین تیم شهرداری پس از انقلاب است، چه از نظر مدرک تحصیلی، چه از نظر سوابق کاری و چه از نظر توان اجرایی.» 

 

برنامه «امید» محکوم به شکست است

وبسایت «اسکان» در گزارشی نوشته که برنامه بازآفرینی شهری «امید» محکوم به شکست است و تنها چند روز پس از اعلام آن، انتقادات شدیدی از سوی متخصصان شهرسازی به این طرح شده است. عضو شورای گروه شهرسازی جامعه مهندسان مشاور، بر این باور است که برنامه ملی بازآفرینی بافت فرسوده فاقد کار کارشناسی و طرحی نپخته است. به اعتقاد مهرداد هاشم‌زاده‌همایونی، بحث واگذاری زمین‌های دولتی به سرمایه‌گذارها منطقی نبوده و دولت با دادن تراکم به هدف سودآوری در واقع بار مسئولیت را از شانه خود برداشته و رفع تکلیف کرده است که درنهایت با شکست مواجه خواهد شد. لذا وجود تعاریف غلط و نتایج غلط باعث می‌شود که درصورت اجرای برنامه بازآفرینی شهر، تأثیرات بسیار بدی را درپی داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید