• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 29 بهمن 1396
کد مطلب : 7193
+
-

هاری درمان ندارد

بیشتر کسانی که مورد حمله گرگ قرار می‌گیرند برای مداوا به بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان اعزام می‌شوند. زینب تاراسی ـ مسئول واحد بهداشت بیمارستان ـ به همشهری می‌گوید: «بیشتر مراجعات به ما در بخش حیوان‌گزیدگی، مربوط به حیوانات خانگی‌است و بعد، سگ‌های ولگرد. اگرچه حمله گرگ به انسان نسبت به سایر حیوانات، امری نادرتر است اما بار روانی‌ای که ایجاد می‌کند بسیار زیاد است. تعداد حمله حیوانات نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کمی بیشتر شده اما تعداد حمله‌های منجر به گزش حیوانات وحشی که شامل گرگ هم می‌شود، کمتر از 10درصد است. هدف ذاتی گرگ‌ها از حمله به انسان، شکار است و به همین دلیل اول سراغ اندام‌های حیاتی و نرم بدن انسان می‌روند. در حمله گرگ، کبد، روده و گلو بیشتر در معرض خطر است؛ این در حالی‌است که سگ برای ترساندن به انسان حمله می‌کند و معمولا استخوان پا را هدف قرار می‌دهد. گزش گراز و خرس هم در این منطقه گزارش می‌شود که به دلیل قدرت بدنی بالای این حیوانات، خطرناک‌تر است».

وی که سال‌هاست در کوهستان‌های اطراف زنجان کوهنوردی می‌کند می‌گوید: «گرگ‌ها به دلیل تخریب زیستگاه‌شان به روستاها نزدیک می‌شوند. من گرگ لاغری را در مسیر کوهنوردی دیدم که حدود ۲۰۰متر با محل بازی کودکان فاصله داشت. به ‌نظرم حمله گرگ در روستا‌ها همیشه وجود داشته و محتمل است».

زینب تاراسی با اشاره به مواردی که امسال از حمله گرگ در بیمارستان موسوی ثبت شده است می‌گوید: «بررسی‌‌ها نشان داد گرگی که چند هفته پیش به 3نفر در روستاهای اطراف زنجان حمله کرده، هار بوده است. خوشبختانه مصدومان این حوادث خیلی زود به بیمارستان رسانده شدند و خدمات بموقعی در اختیارشان قرار گرفت. خدمات این بیمارستان فقط محدود به زنجان و اطراف آن نمی‌شود و گاهی شدت جراحات حمله حیوان وحشی چنان زیاد است که از شهر‌های دورتر مثل بیجار و تکاب نیز بیمار به این بیمارستان ارجاع داده می‌شود».

این خبر را به اشتراک بگذارید