• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71838
+
-

3شبانه‌روز جدال با مرگ در یخچال عروسک‌ها

3شبانه‌روز جدال با مرگ در یخچال عروسک‌ها


کوهنورد جوان که هنگام صعود به قله دماوند، در محلی معروف به یخچال عروسک‌ها در ارتفاع 5100متری ناپدید شده بود، پس از 3شبانه‌روز جدال با مرگ به طرز معجزه‌آسایی نجات یافت.
به گزارش همشهری سه‌شنبه هفته گذشته اعضای یک گروه کوهنوردی برای صعود راهی قله دماوند شده بودند که در ارتفاع 5100متری حادثه هولناکی برای یکی از آنها رخ داد. مصطفی جعفری، یکی از کوهنوردان گروه در تاریکی شب ناپدید شد و دوستانش هر چه گشتند اثری از او پیدا نکردند.
حدود ساعت 22:30بود که ماجرا به هلال‌احمر گزارش شد و به‌دنبال آن ‌یک تیم از نجات‌گران پایگاه رینه، راهی منطقه شدند. با روشن شدن هوا، جست‌وجوی نقطه به نقطه آنها برای یافتن کوهنورد جوان که احتمال می‌رفت سقوط کرده باشد آغاز شد، اما این جست‌وجوها در روز نخست نتیجه‌ای نداشت و اثری از مصطفی پیدا نشد. با فرا رسیدن شب، تیم‌های جست‌وجوگر مجبور به بازگشت شدند؛ با این امید که صبح روز بعد بتوانند اثری از این کوهنورد به‌دست آورند.
پنجشنبه و در دومین روز آغاز عملیات جست‌وجو، درحالی‌که امیدها برای زنده ماندن مرد جوان با گذشت زمان کاهش می‌یافت، بار دیگر چند تیم از امدادگران کوهستان جمعیت هلال احمر و کوهنوردان محلی جست‌وجوها را از سر گرفتند. درحالی‌که جست‌وجوی زمینی برای یافتن کوهنورد ناپدید شده بی‌نتیجه به‌نظر می‌رسید، یک تیم عملیاتی از امدادگران کوهستان مازندران در منطقه ناندل سوار بر بالگرد امداد و نجات راهی ارتفاعات دماوند شدند اما یک ساعت و نیم جست‌و‌جوی هوایی و عکسبرداری دقیق از منطقه نیز نتوانست در پیدا کردن کوهنورد گمشده به آنها کمک کند.
پس از بازگشت بالگرد، تیم‌های جست‌وجو به بررسی عکس‌هایی پرداختند که از منطقه گرفته شده بود و به‌ دنبال آن تیم‌ها راهی محل‌هایی شدند که احتمال می‌رفت کوهنورد گمشده در آنجا گرفتار شده باشد اما باز هم تلاش آنها نتیجه‌ای نداشت. به این ترتیب دومین روز جست‌وجو نیز بدون نتیجه به پایان رسید و صبح روز جمعه، درحالی‌که نزدیک به 60ساعت از حادثه می‌گذشت بار دیگر تیم‌های امدادی راهی یخچال عروسک‌ها شدند. با گذشت زمان امید امدادگران به نجات کوهنورد جوان کم و کمتر می‌شد تا اینکه حدود ساعت 5بعدازظهر جمعه خبر رسید عده‌ای از کوهنوردان، جوان ناپدید شده را در یکی از دهلیزهای یخچال عروسک‌ها پیدا کرده‌اند. پسر جوان از فرط سرما و یخ‌زدگی از حال رفته بود اما هنوز زنده بود و نفس می‌کشید. در این شرایط هماهنگی لازم برای پرواز بالگرد انجام شد و امدادگران موفق شدند خود را به محل سقوط پسر جوان رسانده و او را که به طرز معجزه‌آسایی زنده مانده بود، به بالگرد منتقل کنند. به گفته حسین درخشان، مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر، یکی از نکات منحصر به فرد در این عملیات، تبحر بالای خلبانان بود که توانستند در شرایط بسیار نامساعد جوی عملیات جست‌وجو و انتقال مصدومان حادثه را با موفقیت به سرانجام برسانند. به این ترتیب کوهنورد نجات یافته به بیمارستان میلاد تهران منتقل و تلاش پزشکان برای درمان او آغاز شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید