• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71830
+
-

خوش‌بینی تولیدکنندگان به بهبود اوضاع اقتصاد

بررسی‌های اتاق ایران نشان می‌دهد می‌توان انتظار داشت در‌ ماه آینده حرکات مثبتی در حوزه تولید رخ دهد


آمارهای آینده‌نگر اتاق ایران از امیدواری فعالان اقتصادی به بهبود وضعیت تولید در ماه‌های آینده حکایت دارد. بررسی‌های اتاق ایران نشان می‌دهد می‌توان انتظار داشت در‌ ماه آینده حرکات مثبتی در حوزه تولید رخ دهد.
به‌گزارش همشهری، مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران، رقم شاخص مدیران خرید (PMI) موسوم به شامخ را برای تیرماه امسال 50.07 واحد اعلام کرده که هرچند نسبت به شامخ‌ماه قبل 0.59 واحد معادل 1.1 درصد کاهش دارد اما این شاخص همچنان بالای 50 واحد یعنی مرز انتظارات آینده بنگاه‌های اقتصادی برای انبساط و انقباض یا رونق و رکود باقی‌مانده است. این آمار نشان می‌دهد فعالان اقتصادی و حوزه تولید همچنان نسبت به بهبود اوضاع تولید در ماه‌های آینده خوش‌بین هستند. براساس یافته‌های این طرح، نکته امیدوارکننده در شامخ تیرماه امسال، ادامه کاهش روند شاخص قیمت مواداولیه و به‌تبع آن قیمت محصولات تولیدی نسبت به ماه‌های گذشته است. در مقابل، ادامه روند کاهش موجودی اولیه در این‌ماه نیز باعث شد تا میزان تولید در خردادماه کمتر از انتظارات پیش‌بینی شده فعالان اقتصادی رقم بخورد. بااین‌حال فعالان اقتصادی با اعلام رقم بیشتر از 50برای شاخص انتظارات تولید در مردادماه، کماکان نسبت به بهبود اوضاع تولید در ‌ماه آینده خوش‌بین هستند.

  شاخص شامخ چیست؟
شاخص مدیران خرید (PMI) که در ایران با عنوان شامخ منتشر می‌شود، شاخصی است که از طریق دریافت اطلاعات از فعالان اقتصادی و پردازش آنها محاسبه و منتشر می‌شود. این شاخص انتظار و تحلیل فعالان اقتصادی را نسبت به آینده منعکس می‌کند. مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران از مهرماه 1397استخراج و انتشار شاخص مدیران خرید (PMI) موسوم به شاخص شامخ را برای نخستین‌بار در دستور کار قرار داده و در دهمین دوره انتشار این شاخص، شامخ تیرماه 1398را محاسبه و منتشر کرده است. شامخ مقیاسی است که مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران، از طریق دریافت پاسخ بنگاه‌های نمونه در صنایع مختلف به سؤالات مشخص استخراج می‌کند. شاخص شامخ که اوایل هر ماه منتشر می‌شود، رونق، رکود یا ثبات کسب‌وکارهای مورد بررسی و چشم‌انداز انتظاری آنها در آینده را نشان می‌دهد. در جریان استخراج این شاخص، اگر عدد شامخ بیش از ۵۰ واحد باشد، نشان می‌دهد که اقتصاد درحال‌توسعه است؛ درحالی‌که هر رقمی زیر ۵۰ واحد، از قرار داشتن اقتصاد در شرف انقباض و رکود حکایت دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید