• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 30 شهریور 1402
کد مطلب : 203594
+
-

3 خبر خوش از بهبود اقتصاد

رشد 6.2درصدی اقتصاد، کاهش 14درصدی نرخ تورم نقطه به نقطه و افزایش تولید نفت به ۳.۴ میلیون بشکه در روز ازجمله نشانه‌های تغییر ریل اقتصاد ایران در نیمه نخست امسال هستند

رضا کربلائی-روزنامه‌نگار

بانک مرکزی از رشد 6.2درصدی اقتصاد ایران در فصل بهار امسال رونمایی کرد. قد کشیدن اقتصاد ایران همزمان با افزایش سطح تولید نفت کشور و کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه و ثبات این روزهای بازار ارز نشان از فروکش کردن انتظارات تورمی و احیای اقتصاد دارد و به‌گفته محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی آمارها از مدیریت فشار تحریم‌ها بر اقتصاد حکایت می‌کند. او می‌گوید: در حال برگشت به روند بلندمدت متغیرهای کلان اقتصادی هستیم.

پیام یک رشد
به‌گزارش همشهری، سؤال این است که آیا اقتصاد روی ریل ثبات و شکوفایی قرار گرفته و داده‌های بانک مرکزی را باید چگونه تحلیل کرد؟ مرد شماره یک بانک مرکزی البته می‌گوید باید منتظر عملکرد اقتصاد در فصل تابستان ماند اما با کاهش نرخ رشد نقدینگی و تورم و گشایش توسعه روابط خارجی امیدوار به شتاب در بهبود شاخص رشد اقتصادی هستیم. فرزین با اشاره به کاهش 14درصدی نرخ تورم نقطه به نقطه از ابتدای امسال و تأیید ناموزون بودن رشد اقتصاد در سال گذشته می‌افزاید: برای نخستین بار پس از سال‌ها تجربه نرخ‌های رشد منفی و یا پایین در تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در بهار امسال از نرخ رشد 6.7درصد برخوردار شدیم و رشد 6.2درصد در کل اقتصاد و 5.2درصد برای بخش غیرنفتی نتیجه رشد در تمام بخش‌های اقتصاد است هرچند بخش نفت با نرخ رشد خیره‌کننده 16.4درصدی در صدر قرار گرفته است. او یادآوری می‌کند که بخش کشاورزی نیز در تابستان از وضعیت بسیار خوبی برخوردار بوده و در بخش خدمات نیز تکانه خاصی ایجاد نشده هرچند برای قضاوت نهایی، هنوز زود است.

تثبیت نرخ ارز
یکی دیگر از نشانه‌های ثبات در اقتصاد، وضعیت ماه‌های اخیر بازار ارز و ثبات قیمت‌هاست. اما آیا فنر ارز جمع شده و در ماه‌های آینده این فنر آزاد خواهد شد؟ رئیس‌کل بانک مرکزی آزادشدن فنر ارز را رد می‌کند و ادعاهای مطرح شده را عجیب می‌داند.  فرزین می‌گوید: نقدینگی کاهش یافته، فروش نفت افزایش داشته، تراز پرداخت‌ها بهبود یافته و همه این دلایل بنیادی برای این است که نرخ ارز قابل کنترل است و کنترل خواهد شد و دلیلی برای جهش وجود ندارد.
او یادآوری می‌کند: صادرات کالاهای کشور قبل از تحریم‌های ترامپ ۹۲میلیارد دلار بود که این میزان در سال۱۴۰۱ به ۹۷میلیارد دلار رسیده است. همچنین صادرات غیرنفتی کشور از ۳۵میلیارد دلار در سال۹۷ به ۴۲میلیارد دلار در سال۱۴۰۱ رسیده است. دیروز تحت‌تاثیر دسترسی بانک مرکزی به دلارهای بلوکه شده در بانک‌های کره جنوبی قیمت ارز در بازار آزاد ایران فروکش کرد و قیمت هر دلار آمریکا وارد کانال 49هزار تومان شد.

افزایش تولید نفت
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم با اشاره به بازگشت رتبه ایران در تولید اوپک به پیش از تحریم‌ها گفت: تولید نفت ایران در دولت سیزدهم بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش داشته است. محسن خجسته‌مهر افزود: تا پیش از دولت سیزدهم تولید نفت ایران ۲میلیون‌و۲۵۰هزار بشکه بود و اکنون به ۳.۳میلیون بشکه در روز رسیده است و تا ۱۰روز دیگر به روزانه ۳.۴میلیون بشکه می‌رسد.او تأکید کرد: تا 8 سال آینده تولید نفت به ۵.۷میلیون بشکه و تولید گاز به ۱.۵میلیارد مترمکعب در روز می‌رسد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید