• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71828
+
-

پاییز زودرس در بازار مسکن


تشدید رکود بازار مسکن که از 2‌ ماه پیش در آمارهای بانک مرکزی خود را نشان داده، حالا در کف بازار نیز مشخص شده و مشاوران املاک از کسادی شدید بازار مسکن و خروج سفته‌بازان خبر می‌دهند.
به گزارش همشهری، چند هفته پس از آنکه گزارش بانک مرکزی از کاهش تعداد معاملات مسکن شهر تهران به کمتر از ۴‌ هزار و ۸۰۰ فقره در تیرماه حکایت داشت، خروج تقاضای سفته‌بازی و متقاضیان سرمایه‌ای از بازار شدت گرفته و آن‌گونه که رئیس اتحادیه مشاوران املاک می‌گوید: قیمت مسکن در مناطق مختلف شهر تهران با افت 10 تا 30 درصدی مواجه شده است. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران غیرمصرفی در بازار مسکن برای فروش واحدهای خریداری شده و انتقال سرمایه با بازارهای دارای نقدشوندگی بالاتر به تکاپو افتاده‌اند و حتی به فروش مسکن زیر قیمت فعلی بازار نیز رضایت داده‌اند اما کاهش شدید توان خرید متقاضیان مصرفی مسکن باعث عقب‌نشینی تقاضا شده ضمن اینکه دورنمای کساد و رکودی این بازار نیز به افت محسوس تقاضا دامن زده است.در نتیجه این وضعیت، بازار مسکن در آستانه ورود به رکودی عمیق قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود تعداد معاملات آن حتی از رقم‌های فعلی، که معادل یک سوم تعداد معاملات سال قبل است، نیز کمتر شود.

کاهش قیمت مسکن تشدید شد
رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز از تهیه گزارش کاهش قیمت مسکن در منطقه به منطقه تهران خبر می‌دهد و می‌گوید: در شهر تهران به جز 2 منطقه، قیمت فروش مسکن با افت 10 تا 30 درصدی مواجه شده؛ به‌گونه‌ای که در منطقه 2 تهران میانگین قیمت فروش از 3 تا 5 میلیون تومان کاهش داشته است و قیمت مسکن در مناطق 5 و 11 تهران تقریباً ثابت بوده است. البته مصطفی‌قلی خسروی معتقد است، اطلاق وضعیت رکود به شرایط فعلی درست نیست؛ زیرا معاملات هنوز هم در جریان است و فقط بازار کسادتر شده است.

حباب قیمتی خانه‌های بزرگ می‌ترکد
در شرایطی که آمارها از افزایش کسادی بازار مسکن و کاهش ادامه‌دار تعداد معاملات در این بازار حکایت دارد، نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک هم با تأیید رکود عمیق بازار مسکن، از شروع عقب‌ نشینی قیمت خصوصاً در واحدهای مسکونی بزرگ‌ متراژ و بالای 150مترمربع زیربنا خبر می‌دهد. حسام عقبایی پیش‌بینی می‌کند: در ادامه این افت قیمت به واحدهای با متراژ کمتر نیز کشیده شود؛ هر چند در واحدهای کم متراژ چسبندگی قیمت بیشتر است و افت قابل توجه قیمت در آنها کمتر محتمل است. عقبایی در پاسخ به این پرسش که آیا این کسادی بازار مسکن را می‌توان با رکود سال‌های 92 تا 96 که بسیار عمیق بود مقایسه کرد، توضیح می‌دهد: آمارها نشان می‌دهد حجم معاملات مسکن 78 درصد کاهش داشته است و چند سال گذشته شاید چنین افت معاملاتی نداشته‌ایم. نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک ادامه می‌دهد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریور‌ماه واحدهای 150 متر به بالا 30 درصد کاهش قیمت داشته باشند و باید پیش‌بینی خود را درخصوص واحدهای زیر 150متر نیز اینطور عنوان کرد که افت قیمت این واحدها از 5درصد تا 30 درصد خواهد بود. او با تأکید بر اینکه این افت قیمت‌ها منوط به این است که شرایط ویژه‌ای برای حامل‌های انرژی و بازار ارز رخ ندهد، می‌گوید: در سال‌های96 و 97 بیش از 80 درصد خرید مسکن برای سرمایه‌گذاری بود و فقط 20 درصد معاملات را مصرف‌کننده‌های واقعی انجام دادند. عقبایی با اشاره به اینکه رشد قیمت مسکن باعث شد تا قدرت خرید مسکن کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کند، می‌گوید: نباید با این عنوان که بازار مسکن با ورود به رکود افت قیمت را تجربه خواهد کرد خوشحال شد زیرا بخش مسکن با 1300 شغل وابسته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید