• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 19 مرداد 1398
کد مطلب : 71438
+
-

نظارت دامپزشکی گنبد کاووس بر سلامت و ذبح دام

نظارت دامپزشکی گنبد کاووس بر سلامت و ذبح دام

رئیس شبکه دامپزشکی گنبد کاووس بیان کرد: تیم‌های دامپزشکی نسبت به سلامت دام و رعایت مسائل بهداشتی در ذبح نظارت می‌کنند. دکتر «نادر گوگلانی» در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: با توجه به استقرار تیم دامپزشکی به صورت تمام‌وقت در میدان دام گنبد کاووس، شهروندان حتما دام مورد نیاز خود برای عید قربان را از این محل تهیه و از خرید دام از فروشندگان سیار به طور جدی اجتناب کنند.  وی با اشاره به این‌که 2 تیم ثابت و 2 تیم سیار دامپزشکی کار نظارت بر سلامت دام و ذبح آن در عید سعید قربان را در این شهرستان برعهده دارند گفت: نظارت بر سلامت دام (معاینه بالینی) در محل میدان بزرگ دام گنبد کاووس توسط چند تیم کارشناسی و پزشکی انجام می‌شود. 

گوگلانی افزود: سلامت تمامی دام‌هایی که به این میدان وارد می‌شوند، از لحاظ معاینات بالینی توسط تیم‌های مستقر مورد بررسی قرار می‌گیرد.  رئیس شبکه دامپزشکی گنبد کاووس از شهروندان خواست تا جایی که می‌توانند دام‌های خود را برای عید قربان با نظارت بهداشتی در کشتارگاه ذبح کنند تا از سلامت لاشه اطمینان کافی حاصل شود. این مسئول اظهار کرد: در صورتی که شهروندان دام خود را در محل زندگی ذبح می‌کنند با مشاهده برخی علائم پوستی بر بدن دام، اسهال، وجود کیست بر جگر و شش‌ها و عضلات دام یا تغییر غیر طبیعی رنگ لاشه می‌توانند با شماره تلفن ۳۳۳۸۲۴۵۱ دامپزشکی گنبد کاووس تماس بگیرند تا تیم‌های سیار با مراجعه به محل، بازرسی از لاشه را به صورت رایگان انجام دهند.

وی با اشاره به گرمای هوا و احتمال انتقال بیماری‌های مشترک از حیوان به انسان توصیه کرد شهروندان حتما لاشه دام‌ را بعد از ذبح ۲۴ ساعت در دمای معمولی یخچال (4 درجه بالای صفر) نگهداری کنند تا جمود نعشی آن برطرف شود و بعد مصرف کنند. این مسئول بیان کرد: شهروندان باید هنگام خرید دام به وجود کنه بر روی بدن حیوان دقت کنند و باقیمانده لاشه دام را هم به صورت بهداشتی دفن کنند. رئیس شبکه دامپزشکی گنبد کاووس گفت: شهرداری قرار است با نصب بنر در 4 نقطه ورودی شهر، محل خرید و فروش پوست دام را مشخص کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید