اخبار و آگاهیهای اجتماعی
شهلا کاظمیپور ـ جامعهشناس
خبر از بخشهای پرمخاطب رسانههاست.
رسانههای دیداری و شنیداری بیشترین بیننده و شنونده را در ساعتهای پخش خبر دارند. مردم عادت کردهاند وقایع مهم، رویدادهای سیاسی و اقتصادی، اتفاقات طبیعی و روایتهای دست اول از ماجراها و حوادث جدید را از طریق شنیدن، دیدن یا خواندن اخبار دنبال کنند. ناگفته پیداست که اخبار رسانههای رسمی به عنوان موثقترین و قابلقبولترین منبع پذیرفته میشود. مثلاً اگر در اطلاعات شنیده شده درباره تلفات یک سانحه شک و اختلاف نظری وجود داشته باشد، آمار و ارقام اعلام شده در اخبار رسمی بهعنوان خبر قابل قبول تلقی و پذیرفته میشود. همچنین درباره تعطیل بودن یا نبودن مدارس و ادارات در برخی روزها و باز بودن یا نبودن راهها پس از بارشهای جوی و امثال آن، اخبار رسانههای رسمی تعیینکننده است. بخشی از مردم در جریان دریافت همین اطلاعات است که با بسیاری از پدیدهها آشنا میشوند.
مثلاً از ارتباط بعضی فصول با اپیدمی برخی از بیماریها باخبر میشوند. نام یا عملکرد برخی از سازمانها را میشناسند. همچنین به موقعیت و قدرت اثر نهادها و شخصیتها پی میبرند. همین ویژگی بسیار مهم است که موجب میشود، خبر و انتشار آن همواره بهعنوان یکی از عوامل مهم در آگاهسازی جامعه به حساب میآید. آگاهیهایی که در گسترهای وسیع عرضه میشوند و همواره مخاطبان پروپاقرص خود را دارند. موقعیت ویژهای که بسیاری از منابع با وجود تلاشهای پیگیر و دامنهدار از آن بیبهره یا کمبهرهاند. به دلیل همین ویژگی، اهمیت و موقعیت است که انتظار مردم بهخصوص افراد صاحبنظر در همه جوامع از رسانههای خبری و بخشهای خبری رسانههای رسمی زیاد است.