• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 16 مرداد 1398
کد مطلب : 71078
+
-

پارک‌های محله‌ای یزد؛‌ تاریک و ناامن

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی یزد عقیده دارد که هرچه حضور مردم در پارک‌های درون محله‌ای افزایش یابد، حضور خلافکاران کمتر و در نتیجه امنیت پارک بیشتر می‌شود

شهری
پارک‌های محله‌ای یزد؛‌ تاریک و ناامن

سارا گلابگیریان|یزد- خبرنگار: 


  شلوغی جمعیت در پارک‌های منطقه‌ای استان از جمله پارک بزرگ شهر، پارک شادی و پارک کوهستان نشان می‌دهد که یزدی‌ها علاقه‌‌مند به استفاده از ظرفیت فضای سبز و تفریح در پارک‌ها به‌ویژه در فصل تابستان هستند و به همین دلیل سال هاست که مطالبه اصلی یزدی‌ها افزایش تعداد پارک‌ها در این شهر است.

شهرداری نسبت به ایجاد پارک‌های درون محله‌ای، البته در مساحت محدود و با تجهیزات اندک، اقدام کرده اما مردم علاقه خاصی به حضور در این پارک‌ها ندارند چراکه نبود روشنایی کافی منجر به کاهش امنیت شده و این پارک‌ها را به محلی برای حضور بزهکاران تبدیل کرده است. به همین دلیل استفاده اهالی محله‌ها از این پارک‌ها به حداقل رسیده و بیشتر یزدی‌ها برای تفریح به پارک‌های منطقه‌ای می‌روند، در حالی که اگر پارک‌های درون محله‌ای از لحاظ امکانات برخوردارتر باشند و امنیت کافی در آنها برقرار باشد، تراکم جمعیت در پارک‌های منطقه‌ای یزد کاهش خواهد یافت.
در حال حاضر شهروندان یزدی باید مسافت طولانی را برای رسیدن به پارک طی کنند که هزینه‌های زیادی را به آنها تحمیل می‌کند، در حالی‌که پارک‌های درون محله‌ای می‌توانند جایگزین خوبی برای پارک‌های بزرگ منطقه‌ای باشند، اما عمده این پارک‌ها محل تجمع معتادان و استعمال مواد مخدر هستند و این باعث استقبال نکردن اهالی محل از حضور در این فضاها و حتی نارضایتی آنها از وجود چنین پارک‌هایی در همسایگی خود شده است.


ارتقای امنیت پارک جوان اکبرآباد

یکی از ساکنان محله اکبرآباد می‌گوید: پارک جوان در این محله بیشتر محل تجمع افراد خلافکاری است که به استعمال مواد مخدر در پارک مشغول می‌شوند و محیط را برای حضور خانواده‌ها ناامن می‌کنند، از این رو اهالی از این پارک استقبال نمی‌کنند.

«زهرا سلیمی» می‌افزاید: نبود امنیت در کنار محدودیت امکانات و تجهیزات، امکان تفریح را از خانواده‌ها و فرزندانشان سلب کرده و بیشتر ساکنان این محله برای تفریح به پارک کوهستان می‌روند.
وی ادامه می‌دهد: حضور نیروی انتظامی‌در پارک‌های محله‌ای از اهمیت بسزایی برخوردار است اما متاسفانه این حضور بسیار کمرنگ است و مردم احساس ناامنی می‌کنند.
این شهروند می‌گوید: تاریک بودن این پارک‌ها باعث افزایش ناامنی شده و همین موضوع نیز عامل بازدارنده حضور ساکنان در پارک‌های محله‌ای است. اگر پارک‌ها روشن‌تر شوند، قطعا مامنی برای خلافکاران نخواهند بود.


دزدی در روز روشن در پارک حسن‌آباد

یکی از ساکنان محله حسن‌آباد نیز با اشاره به ناامنی پارک این محله می‌افزاید:   دزدیدن گوشی موبایل و حتی دزدیدن وسایل بازی پارک از مواردی است که در پارک حسن‌آباد اتفاق می‌افتد.
«مریم حاتمی» می‌افزاید: ساکنان محله حسن‌آباد کمترین امکانات را برای تفریح و سرگرمی‌در اختیار دارند و همین پارک‌های کوچک تنها فضای آنها برای تفریح است، اما این فضاها امنیت ندارند.

وی ادامه می‌دهد: این پارک محل تردد اراذل و اوباش و موادفروشان است، از این رو زنان و کودکان برای حضور در این پارک امنیت ندارند، این افراد حتی در شرایطی که خانواده‌ها در پارک حضور دارند، دست از خلافکاری هایشان بر نمی‌دارند.
وی به سرقت گوشی موبایل یکی از بانوان محله توسط یکی از معتادان اشاره می‌کند و می‌افزاید: سرقت گوشی در روز روشن در شرایطی که پارک درون محله قرار گرفته، نشان‌دهنده نبود امنیت است.


توزیع و مصرف مواد مخدر در پارک‌های کوچک

این شهروند ساکن حسن‌آباد می‌گوید: بانوان حتی امکان استفاده از سرویس بهداشتی پارک را ندارند، چراکه در محلی قرار گرفته است که افراد ناباب جمع می‌شوند.
این شهروند با اشاره به توزیع و مصرف گسترده مواد مخدر در محله حسن آباد می‌گوید: این پارک به محل امنی برای مصرف مواد مخدر تبدیل شده و آرامش را از همسایگان پارک سلب کرده است. حاتمی ‌خواستار حضور پلیس یا استقرار نگهبان در این پارک می‌شود و می‌افزاید: شاید با نصب دوربین بتوان خلافکاری‌ها را در پارک کاهش داد اما این انگیزه در مسئولان دیده نشده است. وی با اشاره به این‌که این محله در حاشیه شهر قرار گرفته و محل انجام خلاف‌های گوناگون است، اضافه می‌کند: اهالی این محله به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی و دور بودن از پارک‌های بزرگ، دلشان به همین پارک‌های کوچک خوش است اما استفاده محدودی از آن دارند.


پارک‌هایی برای خلافکاران

یکی از ساکنان محله ملافرج‌الله در شهر یزد هم به شرایط نامناسب پارک این محله اشاره می‌کند و می‌افزاید: فضای تاریک پارک به محلی برای تخلفات بسیار از جمله مصرف مواد مخدر تبدیل شده است.
«حمید دهقان» می‌افزاید: اهالی بهره‌برداری مناسبی از این فضا ندارند و حتی از فراهم شدن محلی برای حضور افراد خلافکار در محله ناراحت هم هستند و انتظار دارند مسئولان برای آن چاره‌اندیشی کنند.

وی ادامه می‌دهد: روشنایی یکی از الزامات پارک‌های درون محله‌ای است تا محلی برای اختفای معتادان و مصرف مواد مخدر فراهم نشود. این وضعیت در محله‌های دیگر شهر به‌ویژه در بافت تاریخی هم دیده شده است و باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.


حضور پررنگ مردم و کاهش حضور خلافکاران در پارک

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی‌استان یزد عقیده دارد که هرچه حضور مردم در پارک‌های درون محله‌ای افزایش یابد، حضور خلافکاران کمتر و در نتیجه امنیت پارک بیشتر می‌شود.
«محمدرضا مزیدی» می‌افزاید: البته در هیچ کدام از پارک‌های شهر یزد سابقه آدم‌ربایی نداریم، اما استعمال مواد مخدر گزارش شده است. باید قبول کرد که نیروهای پلیس محدود هستند و نمی‌توانند در همه محله‌ها مستقر شوند، از این رو باید امنیت را با همکاری اهالی محله بالا ببریم.
وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر اهالی محله در زمان حضور خلافکاران در پارک در حین ارتکاب جرم باید با 110 تماس بگیرند تا امکان دستگیری فراهم باشد.
وی قول می‌دهد که گشت‌های محله‌های نامبرده به‌ویژه در پارک‌ها افزایش یابد اما در عین حال بهترین راهکار را افزایش حضور مردم در پارک و طرد شدن خلافکاران عنوان می‌کند.

مزیدی با بیان این‌که نیروی انتظامی مسئولیت برقراری امنیت در همه نقاط استان را بر عهده دارد، بر ضرورت همکاری مردم و دستگاه‌های دیگر از جمله شهرداری برای ارتقای امنیت در محله‌ها به‌ویژه محله حسن‌آباد تاکید می‌کند.
معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان یزد بیان می‌کند: مردم باید برای برقراری امنیت همکاری بیشتری با نیروی انتظامی داشته باشند و بروز تخلفات را به نیروی انتظامی گزارش‌ کنند.
وی بر مسئولیت شهرداری برای افزایش روشنایی پارک‌های شهر که نقش مهمی در ارتقای امنیت دارد تاکید می‌کند و می‌افزاید: این مطالبه باید از شهرداری یزد پیگیری شود. 


   بازپیرایی پارک‌های منطقه 2

معاون خدمات شهری منطقه 2 شهرداری یزد که پارک‌های جوان، حسن‌آباد و ملافرج‌الله در آن قرار دارد، می‌گوید: بازپیرایی پارک‌های درون محله یکی از اولویت‌های منطقه 2 شهرداری یزد است.
«علی مزیدی» می‌افزاید: در حال حاضر عملیات بازپیرایی که شامل اصلاح روشنایی هم می‌شود در پارک جوان با اعتبار 800 میلیون تومان در حال انجام است و پارک‌های بعدی نیز در نوبت بازپیرایی قرار دارند.
وی ادامه می‌دهد: مدیریت منطقه 2 شهرداری یزد با توجه به اولویت‌بندی خدمات‌رسانی به مردم، بازپیرایی پارک‌ها را در دستور کار قرار داده است، این عملیات در کنار رسیدگی به پارک‌های بزرگ، مشمول پارک‌های محله‌ای نیز شده است.


 

فضای سبز شهر توسعه می‌یابد


 یزدی‌ها استقبال بسیاری از فضای سبز موجود در شهر دارند، به طوری که حتی از فضای سبز میادین شهر هم نمی‌گذرند و این روزها شاهد ازدحام جمعیت در برخی از میادین شهر از جمله میدان امام حسین(ع)، میدان قرآن و میدان امام علی(ع) هستیم. این استقبال نشان‌دهنده نیاز شهر به فضای سبز بیشتر است که برخی از این نیاز می‌تواند در پارک‌های درون محله‌ای جبران شود. اما این پارک‌ها وضعیت چندان مناسبی ندارند و به جای تبدیل شدن به محلی برای تفریح ساکنان محل، محل تجمع افراد ناباب است که بهره‌برداری از آن را برای شهروندان به صفر رسانده است. عضو شورا و نایب‌رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر یزد با تأیید این وضعیت می‌گوید: پارک‌های درون محله‌ای به دلیل تاریکی، امنیت کافی برای اهالی محله ندارند و باید برای ارتقای امنیت و افزایش روشنایی آنها اقدام شود.
«الهه جورابی» با اشاره به بازپیرایی و ساماندهی پارک‌های درون محله‌ای موجود در شهر و ضرورت رسیدگی بیشتر به آنها می‌گوید: در کنار آن ایجاد پارک‌های جدید محله‌ای نیز در دستور کار است از این رو ساکنان محلات می‌توانند درخواست‌های خود در این باره را به شورای شهر و شهرداری اعلام کنند تا در صورت لزوم و نیاز اقدام شود. نایب رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر یزد با بیان این‌که یکی از نیازهای اصلی شهروندان یزدی توسعه فضای سبز و پارک‌ها ارزیابی شده است، می‌افزاید: باید متناسب با جمعیت 550 هزار نفری یزد، یک‌هزار هکتار فضای سبز در شهر وجود داشته باشد اما این طور نیست. وی یکی از راه‌های توسعه فضای سبز و برخورداری شهروندان یزدی را ایجاد و بازپیرایی پارک‌های درون محله‌ای عنوان می‌کند و می‌افزاید: فضاهای سبز استان نسبت مستقیمی ‌با نیاز مردم دارد و بر همین اساس نیز ایجاد فضاهای سبز به صورت محله‌ای و منطقه‌ای در دستور کار قرار گرفته است. وی ادامه می‌دهد: بخشی از بودجه شهرداری متناسب با اولویت‌سنجی انجام شده از سوی شهروندان به این موضوع تخصیص داده شده است و باید در قالب پارک‌های منطقه‌ای، محله‌ای و بزرگ تخصیص یابد. عضو شورای اسلامی شهر یزد یکی از راهکارهای افزایش فضای سبز در محلات، شناسایی باغ‌های رها شده برای جلوگیری از تخریب و تغییر کاربری آنها و ایجاد فضای عمومی ‌برای استفاده شهروندان است. جورابی می‌گوید: شهرداری آمادگی دارد باغ‌ها و فضاهای سبز شهروندانی که تمایل به تغییر کاربری دارند را از مالکان مذکور خریداری کند و این مکان‌ها را به بوستان و فضای سبز عمومی تبدیل کند. به گفته وی اولویت کاری شورای شهر و شهرداری در حال حاضر بازپیرایی و ساماندهی پارک‌های موجود در شهر است. برهمین اساس نیز پارک‌های محلات به تجهیزات جدید مجهز می‌شوند و سعی خواهد شد امکانات بیشتری جهت استفاده شهروندان در پارک‌های شهر قرار گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید