• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 26 بهمن 1396
کد مطلب : 7087
+
-

دستور رئیس‌جمهور درباره اتفاقات بازداشتگاه‌ها

دادستان تهران:سیدامامی بعد از آنکه ملاحظه کرد اسناد زیادی در اختیار سیستم تحقیق‌کننده قرار گرفته، تصمیم به‌خودکشی گرفت

شهیندخت مولاوردی، دستیار رئیس‌جمهور از دستور حسن روحانی برای تدوین گزارشی درباره اتفاقات رخداده در بازداشتگاه‌ها خبر داد.

همزمان عباس جعفری‌دولت‌آبادی بار دیگر با توضیح درباره پرونده خودکشی کاووس سیدامامی فعال محیط‌زیست و استاد دانشگاه امام صادق(ع) گفته: حداقل بیش از 6‌ماه روی پرونده جاسوسی‌های محیط‌زیستی کار شده است و تحقیقات این پرونده ادامه دارد.

به‌گزارش میزان، جعفری‌دولت‌آبادی گفته است: سیدامامی بعد از آنکه ملاحظه کرد اسناد و اطلاعات زیادی در اختیار سیستم تحقیق‌کننده قرار گرفته، تصمیم به‌خودکشی گرفت. جعفری‌دولت‌آبادی یک روز قبل‌تر در توضیحاتی درباره این پرونده گفته بود: متهمان پرونده با هدایت افسران اطلاعاتی سیا و موساد مأموریت‌های سه‌گانه‌ای را شامل موضوعات زیست‌محیطی، نفوذ در جامعه علمی ایران و جمع‌آوری اطلاعات از اماکن حساس و حیاتی کشور ازجمله پایگاه‌های موشکی کشور، دنبال می‌کرده‌اند.

او گفته است: در تحقیقات انجام شده برخی متهمان به انجام سفرهای متعدد به سرزمین‌های اشغالی ازجمله به‌منظور شرکت در کنفرانس منارید که با حضور افسر اطلاعاتی موساد در رژیم صهیونیستی برگزار شده، اقرار و اذعان نموده‌اند که هدف کلی پروژه مشترک سازمان سیا و موساد، ایجاد بحران در برخی از حوزه‌های زیست‌محیطی ایران بوده و اطلاعات جمع‌آوری شده از طریق عوامل پنهان به آمریکا انتقال می‌یافته است.

این مقام قضایی دیروز با انتقاد از فرافکنی و تشکیک در ماجرای خودکشی سیدامامی گفته که خودکشی یا فوت متهمان در سایر زندان‌های دنیا نیز وجود دارد؛ اما اینکه ما بگوییم دستگاه قضایی در این زمینه نظارت نکرده که این فرد خودکشی کرده، خیر، اینگونه نبوده است. دادستان تهران افزود: در این مورد هم که می‌گویند چرا دادستان دیر اطلاع‌رسانی کرده است، باید گفت در پرونده‌های مهم امنیتی، سرنخ‌های زیادی وجود دارد که با بیان مطالب تحقیقات، آسیب می‌بیند و عده‌ای هوشیار می‌شوند و از طرفی ما زمانی اقدام به اطلاع‌رسانی می‌کنیم که به دلایل متقنی برسیم؛ بنابراین اینگونه نیست که هر کسی دستگیر می‌شود، ما بلافاصله تکلیف به اطلاع‌رسانی داریم.

البته به خانواده‌ها اطلاع داده می‌شود اما اطلاع‌رسانی عمومی منوط به صحت تحقیقات، اقرارها و اقناع دادستان از انجام تحقیقات است. وی تصریح کرد: برخی به‌رغم اینکه هم پزشکی قانونی و هم قاضی ویژه دادسرای جنایی و هم خانواده متوفی اعلام کرده‌اند که این موضوع خودکشی بوده است، کماکان فرافکنی و تشکیک می‌کنند؛ در واقع این خودکشی رخ داده و در گزارش کالبد شکافی پزشکی قانونی وجود دارد.

دادستان تهران تأکید کرد: در مواردی که از مطلبی اطمینان حاصل پیدا کنیم آن را اعلام خواهیم کرد؛ بنابراین اقدام به انتشار مطالبی که از آن اطلاع ندارید، نکنید. ما از این حادثه متأسف شدیم، اما تحقیقات این پرونده ادامه دارد و حداقل بیش از 6‌ماه روی این موضوع بررسی‌هایی انجام شده است. وقتی اقدام به دستگیری شد که ضرورت داشت انتقال اطلاعات متوقف شود.

 

دوربین‌ها فقط 50 متر برد دارند

رئیس سازمان محیط‌زیست در ادامه درباره بازداشت برخی فعالان زیست‌محیطی و اقدامات انجام شده توسط سازمان محیط‌زیست با بیان اینکه این موضوع در دولت نیز مورد بحث قرار گرفته است، گفت: هم‌اکنون دستگاه وزارت اطلاعات در حال پیگیری موضوع است. کلانتری درباره وضعیت پرونده سیدامامی، اظهار کرد: اطلاعی از این پرونده ندارم. وی درباره اینکه آیا کاوه مدنی مورد بازجویی قرار گرفته است نیز تأکید کرد: او تاکنون بازجویی نشده است. رئیس سازمان محیط‌زیست در پاسخ به پرسش دیگری درباره طرح برخی اظهارات از سوی بعضی از مسئولان درباره استفاده از دوربین‌های محیط‌زیستی برای جاسوسی فعالیت‌های موشکی کشور، خاطرنشان کرد: دوربین‌هایی که برای رصد یوزپلنگ‌ها در برخی مکان‌ها نصب شده است حداکثر دارای برد 50متر هستند.

 

دادستان تهران: پرونده فساد شهرداری سابق را دریافت کردیم

دادستان تهران از دریافت پرونده فساد شهرداری سابق خبر داد. عباس جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا پرونده فساد شهرداری به قوه قضاییه ارسال شده است، گفت: بله؛ هم شکوائیه پلیس و هم گزارشی که اخیراً فرستاده بودند را به شعب بازپرسی ارجاع کردیم و درحال بررسی هستیم. نجفی 24دی‌ماه در گزارش 100روزه مدیریت خود در شهرداری مواردی از سوءاستفاده در دوره سابق شمرده بود.

تبلیغات انتخاباتی با پول شهرداری، بدهی‌های شهرداری و دارایی‌های حسابرسی‌نشده، برخی از موارد مهم این گزارش بودند. جعفری دولت‌آبادی به‌دنبال اظهارات شهردار درارتباط با این گزارش خواسته بود شهردار  اگر سندی دارد در اختیار قوه قضاییه قرار دهد. محمدعلی نجفی شهردار تهران روز دوشنبه در پاسخ به این سؤال خبرگزاری ایلنا که آیا گزارش تخلفات دوره گذشته مدیریت شهرداری تهران در طول سال‌های 84تا 96به قوه قضاییه ارائه شده است، گفته بود: بخشی از این تخلفات به قوه قضاییه ارائه شده است.

 

دستور رئیس‌جمهور

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی با اشاره به اتفاقات رخداده در برخی بازداشتگاه‌ها گفت: رئیس‌جمهور دستور داده‌اند که گزارشی جامع در این‌باره تهیه شود. شهیندخت مولاوردی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره طرح مطالبی مبنی بر رعایت نشدن حقوق زندانیان و بازداشتیان در دوران بازداشت، اظهار کرد: در مجموعه دولت، پیگیر تحقق حقوق زندانیان چه به‌صورت موردی و چه به‌صورت کلی هستیم و این پیگیری‌ها در میانه راه بوده و ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به دستور رئیس‌جمهور مبنی بر تهیه گزارشی جامع در مورد اتفاقات اخیر خاطرنشان کرد: یکی از حق‌های موجود در منشور حقوق شهروندی حق دادخواهی عادلانه است که ذیل آن بندهای بسیاری وجود دارد که اجرای بخش عظیمی از آنها به قوه قضاییه بازمی‌گردد.

این خبر را به اشتراک بگذارید