• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 26 بهمن 1396
کد مطلب : 7085
+
-

سفر روحانی به سرزمین عجایب

رئیس جمهور امروز به همراه هیأت بلندپایه اقتصادی عازم شبه قاره هند می‌شود

دولت
سفر روحانی به سرزمین عجایب

رئیس‌جمهور امروز برای نخستین بار در دوره‌های ریاست‌جمهوری یازدهم و دوازدهم به هند سفر می‌کند. حسن روحانی در این سفر 3روزه ابتدا وارد حیدرآباد در این کشور می‌شود.

کشوری که برای ایرانیان به سرزمین ادیان و ادویه شهرت دارد و گاهی به‌خاطر تنوع قومیتی‌اش به نام کشور 72ملت هم خوانده می‌شود. با این حال این کشور در طول تاریخ اشتراکات فرهنگی عمیقی با ایران داشته و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند براساس همین اشتراکات فرهنگی گفته بود: «دوستی هند و ایران دوستی تازه‌ای نیست و از قرن‌ها پیش از طریق هنر، معماری، افکار، اندیشه‌ها، آداب، رسوم، فرهنگ و بازرگانی با یکدیگر در پیوند و ارتباط بوده‌اند.» امضای سند توسعه بندر چابهار در خردادماه سال95 با مشارکت هندی‌ها نیز مجاری ارتباطی 2کشور در حوزه تجاری را هم تقویت کرد.

حسن روحانی در نشست خبری سال گذشته خود با مودی در تهران گفته بود: با توجه به شرایط انرژی در ایران و معادن بسیار قوی در هندوستان و وجود بندرهای راهبردی مثل چابهار ما می‌توانیم در صنایع مختلف ازجمله آلومینیوم، فولاد و پتروشیمی با یکدیگر همکاری‌های مشترک داشته باشیم. حضور روحانی در هند در پاسخ به سفر سال گذشته نارندرا مودی نخست‌وزیر هند به تهران انجام می‌شود. نخست‌وزیر هند خردادماه سال گذشته به تهران سفر کرده بود. 

نماینده هند در مراسم تحلیف روحانی امسال رسما دعوتنامه مودی را به رئیس‌جمهور کشورمان تقدیم کرده بود. به گزارش ایسنا، دیدار با علمای مسلمان حیدرآباد و جنوب هند، بازدید از مراکز فرهنگی و مذهبی و همچنین دیدار با ایرانیان و دانشجویان مقیم، از مهم‌ترین برنامه‌های رئیس‌جمهور در حیدرآباد است.  پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور گفته: مراسم استقبال رسمی و مشترک از روحانی توسط رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر هند صبح شنبه در دهلی نو برگزار می‌شود و پس از مذاکرات مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه 2کشور، اسناد و تفاهمنامه‌های متعدد همکاری در حضور مقامات ارشد ایران و هند مبادله خواهد شد.

 

حضور در جمع نخبگان و اندیشمندان هندی

روحانی ضمن برخی برنامه‌های فرهنگی و دیدارهای جانبی، در جمع نخبگان و اندیشمندان هندی هم سخنرانی می‌کند. در این سفر همچنین تجار و بازرگانان بخش خصوصی 2کشور نشست مشترکی را برای بررسی ظرفیت‌ها و فرصت‌های همکاری و توسعه روابط تجاری برگزار خواهند کرد. وزارت خارجه هند نیز با انتشار بیانیه‌ای رسمی به تشریح برنامه‌های این سفر پرداخت. براساس این بیانیه، طرفین در طول دیدار قریب‌الوقوع رئیس‌جمهور از هند، پیشرفت حاصله را در روابط دوجانبه بررسی و همچنین در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه طرفین تبادل‌نظر خواهند کرد. مذاکره برای تکمیل و بهره‌برداری هرچه زودتر از بندر چابهار برای فعال شدن تجارت دوجانبه در منطقه و دسترسی متقابل افغانستان به بازارهای منطقه‌ای از دیگر محورهای احتمالی مذاکره روحانی با طرف‌های هندی خواهد بود.

 

سیاست‌های اخیر منطقه‌ای هند

سفر روحانی به هند تقریبا 2ماه پس از دیدار نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از هند صورت می‌گیرد. مودی بهمن‌ماه امسال حین سفر به امارات، عمان، اردن و کرانه باختری گفته بود: «حوزه خلیج‌فارس و غرب آسیا در اولویت سیاست خارجی هند قرار دارند.»  سفر رئیس‌جمهور ایران به هند نیز در چارچوب تلاش این کشور بزرگ شبه قاره هند برای ایجاد توازن در سیاست خارجی‌اش محسوب می‌شود. نخست‌وزیر این کشور در سفر سال گذشته خود به تهران گفته بود: «هندوستان افتخار دارد که همیشه در مواقع سختی و دشواری در کنار ایران ایستاده است.» اشاره او به حضور معدود کشورهای دنیا ازجمله هند در شرایط تحریم‌های سال 91 و 92 در کنار ایران بود. این کشور بابت خرید نفت از ایران در دوره تحریم‌های بین‌المللی 6.5میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران را در اختیار داشت که در توافق‌های موقت و نهایی هسته‌ای به‌تدریج به ایران پرداخت شدند.

 

سیاست‌های جدید در مبارزه با تروریسم

در جریان سفر سال گذشته نخست‌وزیر هند به ایران توافق در مبارزه با خطر تروریسم، افراطی‌گری، حمل‌ونقل مواد‌مخدر و جرایم سایبری نیز جزئی از نتایج دیدارهای روسای جمهور 2کشور بودند. همچنین توافق شده بود همکاری‌های سازمان‌های دفاعی و امنیت 2کشوردرخصوص منطقه به‌ویژه امنیت دریایی تسهیل شود. روحانی و مودی به‌دنبال امضای 12موافقتنامه میان 2کشور و در جریان نشست خبری خود اعلام کرده بودند که تهران و دهلی نو روابط نزدیک‌تری را برای مبارزه با تروریسم و ایجاد صلح و ثبات در منطقه دنبال می‌کنند. به‌نظر می‌رسد با کاهش تهدیدهای تروریسم پس از شکست داعش در سوریه و عراق همکاری‌های 2کشور در مبارزه با تروریسم به نحو جدیدی با توجه به تهدید پراکنده شدن نیروهای داعش در کشورهایی مانند افغانستان صورت گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید